تنها خواسته ما از مسئولین حفظ روستای همیجان است

 خبرنگار هفته نامه افق کویر در شماره “۱۰۱۹ “این نشریه مورخ ۸ اسفندماه ۱۴۰۰، گزارشی از اهالی روستای “همیجان” تهیه کرد که علی رغم وجود سنگ آهن ، اهالی روستا راضی به بهره برداری از معدن نمی باشند؛ اما شنیده ها حاکی ازآن است که برخی از مردم روستا با فروش زمین های خود موافقت خود برای بهره برداری از این معدن را اعلام نمودند.
خبرنگار هفته نامه افق کویر برای پایان دادن به این شایعات گفتگویی با اهالی و دهیار روستای همیجان انجام داده است که در ادامه می خوانید:

در ابتدا خواجه ای یکی از اهالی روستا گفت: فروش زمین در روستای همیجان به صورت واگذاری نبوده است.

همیجان روستای ۷۲ دانگی

وی افزود: از ۲۸۸ ساعت آبی که روستای همیجان دارد و به روستای ۷۲ دانگی معروف است، شرکت معدنی با قیمت های بالا از افرادی که در روستا خرده مالک بوده و بعضاً دارای یک ساعت، ده دقیقه آب و یا زمین کشاورزی بدون آب به آنها به ارث رسیده بود، زمین ها را خریداری نمودند.
خواجه ای تصریح کرد: متأسفانه فروش زمین توسط خرده مالک ها با این ترفند که اگر زمین را نفروشید، شرکت زمین را به قیمت ارزان تر از شما خریداری می نماید، انجام شده است؛ ولی عمده مالکان روستا هیچ کدام اقدام به فروش زمین ننموده و مخالف فروش زمین می باشند.

۳۵ آبادی، چشمه و قنات نابود می گردد

وی عنوان کرد: روستای همیجان ۳۵ قنات دارد که با تخریب این روستا، بیش از ۳۵ آبادی، چشمه و قنات نابود می گردد و ساکنین این روستاها مجبور به مهاجرت می گردند.
در ادامه “رضا طاهری” پیرمرد ۶۹ ساله روستای همیجان گفت: اقدامی که “شرکت معدنی” برای خرید زمین های همیجان انجام داده، درست نبوده است.
وی افزود: حتی فردی که از سوی شرکت معدنی اقدام به خرید زمین کرده با من تماس گرفت که آیا می توانم زمین های خریداری شده را یکپارچه نمایم که من در پاسخ گفتم به هیچ وجه این کار ممکن نیست و اهالی روستا اجازه این کار را نمی دهند.

به هیچ عنوان اجازه بهره‌برداری معدن را نمی‌دهیم

وی تصریح کرد: از زمانی که چشم به جهان گشوده ام در این روستا بودم و همه زحمت های روستا برای ما بوده؛ اگر کَشته شویم به هیچ عنوان اجازه بهره برداری معدن را نمی دهیم.
سپس “عباسی ” دهیار روستا همیجان، پیرامون فروش زمین گفت: متأسفانه با توجه به اکتشاف معدن در این روستا، شایعه سازی درباره روستا زیاد است.
وی افزود: سال گذشته شرکت معدنی با رقم های مختلف ۱۰۰ میلیون تومان تا ۱میلیارد تومان اقدام به خرید زمین نمود و مردم را به وسوسه انداخت.

 

وی تصریح کرد: این شرکت، توسط عده ای از افراد محلی که با هزینه های ناچیز با شرکت معدنی همکاری کرده و عمده آنها در روستا مالک نیستند، کارخرید زمین را انجام داده  است.
دهیار روستای همیجان عنوان کرد: حتی این افراد واسطه، پول خرده مالک ها را به درستی پرداخت نکرده و یا بعضاً فقط یک قسط از آنها را پرداخت کرده که منجر به اعتراض خرده مالک ها و پشیمانی آن ها از فروش گردید.
وی با بیان اینکه افرادی که دارای دقایقی کوتاه از آب کشاورزی بوده و یا ملک جزیی به ارث برده اند دست به فروش زمین زدند و مالکان اصلی اقدام به فروش زمین نکردند.
دهیار روستای همیجان گفت: اهالی روستای همیجان به هیچ عنوان راضی به واگذاری زمین های خود برای اکتشاف معدن نیستند؛ چراکه با بهره برداری از این معدن ۳۵ روستا چشمه آب زیر زمینی آنها خشک می گردد.
وی افزود: خوشبختانه شرکتی که می خواهد اکتشاف انجام دهد تا این لحظه نتواسته به هدف خود برسد.
دهیار روستای همیجان در پایان اظهار کرد: از مسئولین و ارگان های مربوطه درخواست داریم، طرفدار مردم بوده و حق را به مردم بدهند؛ چرا که تنها خواسته ما از مسئولین حفظ روستای همیجان می باشد.
هفته نامه افق کویر قصد دارد در شماره های بعدی گفتگویی با مدیران این مجموعه معدنی انجام دهد.
گفتنی است روستای روستای «همیجان» در ۱۱ کیلومتری غرب شهرستان بهاباد و در دل کوهستان قرار دارد و از روستا‌های هدف گردشگری استان یزد به شمار می‌آید. همچنین احداث خانه‌های مسکونی در دل کوه، این روستا را به ماسوله کویر مشهور کرده است و علت شهرت این روستا به روستای ۷۲ دانگی به خاطر وجود ۱۲ چشمه آبی هست که در این روستا جریان دارد و در مسیر این چشمه‌ها جنگلی از درختان گردو و میوه قرار دارد

معصومه غلامرضاپور

 

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

راهپیمایی مردم بافق در حمایت از پاسخ مقتدرانه سپاه و تحقق وعده صادق

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل