گفتگو با دکتر سید محمود میرترابی آزمایش تنها راه تشخیص بیماری نیست

بخش اول
به گزارش هفته نامه افق کویر؛ “دکتر سید محمود میرترابی”، پزشک حاذق و متخصص داخلی شهرستان بافق، دراین شماره پیرامون بیمارانی که تمایل دارند بدون معاینه و دریافت شرح حال خود و تنها از روی برگه آزمایش،توسط پزشک بیماریشان تشخیص داده شود،به بیان مطالبی پرداخت که در ادامه می خوانید:
سید محمود میرترابی دراین باره گفت: روزانه با مراجعه کنندگان زیادی مواجه می شویم که بدون حضور جهت معاینه و ویزیت، تقاضای آزمایش بر اساس اطلاعات ناقص و اکثراً برای چک آپ(معاینه کلی)به مطب مراجعه می کنند.
وی افزود:وقتی به بیماران گفته می شود برای تشخیص بیماری، باید ویزیت شوید یا حداقل آزمایش پیشین خود را همراه داشته باشید، این موضوع را بر خود بد دانسته و پزشک را به دید دیگری نگاه می کنند.
وی تصریح کرد: امروزه تشخیص بیماری باید بر اساس علت و مستندات علمی صورت گیرد.

آزمایش بدون هدف و فقط چک آپ تنها گمراه کننده است
دکتر محمود میرترابی عنوان کرد: آزمایش، زمانی لازم است که در کنار معاینه، به تشخیص بیماری کمک نماید وگرنه آزمایش دادن بدون هدف و فقط چک آپ(بررسی) تنها گمراه کننده است.
وی ادامه داد: امروزه بسیاری از بیماری ها، تشخیص بالینی(یعنی پزشک باید با توجه به علائم و نشانه ،بیماری را تشخیص می دهد) داشته و عکس سونوگرافی وبرگه آزمایش نیز در این مورد نقش کمک کننده دارد.
وی آزمایشات نسخه شده توسط پزشک را به سه بخش دسته بندی و عنوان کرد:
بخش اول: “چکاپ” یا بررسی عملکرد”کلیه”،”کبد”،” چربی”،”قند”،”کم خونی” و “ادرار” است
لازمه این آزمایش، معاینه کامل “ قلب”،” ریه” و “ حلق “ می باشد.در اینجا برای تشخیص بیماری، شرح حال “دارویی”، “بیماری های خانوادگی” و” ارثی” نیز لازم است. چون بیماری “قلب”،” ریه” و “مغز” به صرف برگه آزمایش قابل تشخیص نیست. بنابراین انجام آزمایشات حدود ۳۰/۰ چکاپ(بررسی ازمایش) را مشخص می کند و بقیه تشخیص توسط شرح حال مریض و معاینه انجام می پذیرد.پس کسی که می خواهد چک آپ شود، ابتدا توسط پزشک معاینه و بر اساس معاینه آزمایشات لازم را به صورت هدفمند و مطابق با اصول علمی درخواست می نماید.

بخش دوم : آزمایشات دوره ای، برای افرادی که لازم است درمان، اثر آن و عوارض بیماری آنها پیگیری شود.
معمولا آزمایشات دوره ای شامل بیماری های مانند “روماتیسم”،””کم خونی ،”تیروئید”و” قند “ می شود.در این بخش پزشک باید حتما آزمایشات “پیشین بیمار” و “علائم بالینی” را مرور و مقایسه کند. موارد زیادی داریم که بیمار بدون آوردن آزمایش پیشین در خواست آزمایش قند یا تیروئید نموده که با توجه به اینکه فرد،آزمایشات پیشین وی همراه او نیست، نه تنها بیمار نتیجه می گیرد، بلکه پزشک نیز دچار اختلال در تصمیم گیری می شود.
بخش سوم: آزمایش برای پایش سلامت فرد سالم انجام می‌گیرد.
باید توجه داشت که هر فردی سالم باید در سن ۲۵ سالگی آزمایشاتی نظیر “چربی”،”کم خونی” و “قند” انجام و در پرونده بهداشتی داشته باشد. اگر آزمایش وی طبیعی و نرمال بود تا پنج سال دیگر به آزمایش نیاز ندارد؛ ولی در صورت که فرد آزمایش” قند ناشتا” وی، بالای ۱۲۶ باشد، ۲ ساعت بعد از غذا، تست آزمایش مجدد از وی انجام می شود و اگر آزمایش قند وی بالای ۱۵۰ باشد، فرد دیابتی محسوب می شود و باید هم در منزل بصورت “ خود کنترلی” و هم یک ماه بعد آزمایش کاملتر شامل ۲ ساعته بعد از غذا و قند سه ماهه Hba1c انجام دهد.
ادامه دارد…

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

شب بافق با استاندار یزد

 به گزارش هفته نامه افق کویر، مهران فاطمی