درختان پسته در سال جاری ۹۰ درصد کاهش باردهی دارد

به گزارش هفته نامه افق کویر، شهرستان بافق در استان یزد بیشتر به معادن و صنایع مرتبط با سنگ آهن شناخته می‌شود؛ اما کشاورزی این شهرستان نیز سهم به سزایی در اقتصاد و اشتغال این شهرستان می تواند داشته باشد؛ چراکه محصولاتی مانند خرما،پسته و زعفران بخش قابل توجهی از کشاورزی این شهرستان را شامل می شود.
متأسفانه علیرغم تلاش کشاورزان برای بهره برداری از دو محصول پسته و خرما، امسال دربرخی از مناطق شهرستان، شاهد کاهش باردهی درختان می باشیم. خبرنگار هفته نامه افق کویر پیرامون این موضوع به سراغ مجتبی عاشوری پور، یکی از فعالین حوزه کشاورزی شهرستان بافق رفته و گفتگویی با وی انجام شده است که در ادامه می خوانید:
تأثیر کود مناسب بر روند باردهی درختان پسته
عاشوری پور با بیان اینکه در سال جاری باردهی درختان پسته نسبت به سال گذشته ۹۰ درصد کاهش داشته است، گفت: علت کاهش باردهی درختان پسته هوای گرم، خاک شور و آب شور با ای سی(EC) بالا می باشد.
وی افزود: برای باردهی درختان فقط مدیریت صحیح کافی نیست؛ بلکه نوع کودی که در اختیار کشاورز برای تغذیه درختان و تقویت زمین های کشاورزی قرار می گیرد، تأثیرگذار است.
کود پیشنهادی برروی ۱۰ هکتار زمین مثبت عمل کرده است
وی تصریح کرد: در دو سال گذشته یکسری آزمایش از زمینهای کشاورزی گرفته شد و بر اساس نتایج به دست آمده، کود مناسب با زمینهای کشاورزی را به کارخانه کود سفارش داده و آن را بر روی ۱۰ هکتار از زمین های کشاورزی استفاده کردیم.
وی عنوان کرد: حال پس از گذشت دوسال، ۱۰ هکتار از زمینهایی که مورد آزمایش این کود قرار گرفته است نسبت به زمین های دیگر دارای محصول بهتر و پربارتری است.
مدیریت جهاد کشاورزی دعوت ما را هنوز لبیک نگفته است
عاشوری پور ادامه داد: از مدیریت جهاد کشاورزی درخواست کردم تا برای مشاهده نتیجه کار از زمینهای کشاورزی بازدید به عمل بیارود؛ متأسفانه تا به حال در این زمینه اقدامی نشده است. وی با بیان اینکه شخصاً پیگیر آن هستم تا همایشی در شهرستان برگزار و کود آزمایشی را برای استفاده همگان معرفی نمایم،گفت: علاوه بر افزایش بهره وری این کود هزینه آن نسبت به کود مرغی و گوسفندی بسیار ارزان تر می باشد.
در ادامه خبرنگار هفته نامه افق کویر پیرامون کاهش باردهی محصولات درختان پسته و خرما گفتگویی با نبوی مدیریت جهاد کشاورزی بافق انجام داد که در این باره گفت: در سال جاری درختان خرما باردهی دارد؛ اما با کاهش محصول پسته روبرو هستیم.

۸۰ درصد باغات کشاورزی بافق دچار سرمازدگی شده است
وی افزود: سرمازدگی درختان پسته که در اواخر اسفند و فروردین ماه روی داد، باعث گردید ۸۰ درصد باغات کشاورزی دچار سرما زدگی شود.
مدیریت جهادکشاورزی بافق تصریح کرد: با این وجود کشاورزانی که مدیریت صحیح انجام داده و از وسایل مناسب گرمادهی استفاده کرده اند، قطع به یقین درصد خسارت آنها پایین آمده است.
نبوی اظهار کرد: بنابراین شرایط محیطی، همچنین آفات و بیماریها بر کاهش محصول درختان پسته و خرما تأثیر گذار است.
وی ادامه داد: با این وجود؛ اگر مدیریت صحیح از سوی باغدار انجام شود، با وجود شرایط بد محیط، باز هم می توان بهترین باغات پسته و خرما را در شهرستان بافق به عمل آورد.
وی در پاسخ به این پرسش که” ۱۷ اردیبهشت سال جاری قرار بود نهاده دام در اختیار دامداران قرار بگیرد،آیا این اقدام انجام گرفته است یا خیر؟ گفت: بله، از روز دوشنبه گذشته روند توزیع خوراک دام شروع شده و تاکنون ۸۰ درصد دامداران خوراک دام یارانه ای را دریافت کرده اند.
وی افزود: خوراک دام به دامدارانی که دارای پروانه بهره برداری می باشند و در سامانه جامع “هویت دام” ثبت نام انجام داده اند، تعلق می گیرد.

معصومه غلامرضاپور|

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

مسابقات فوتسال جام رمضان

 به گزارش هفته نامه افق کویر، مسابقات جام