مردم آزاری

آزار رسانی به خود و دیگران یکی از رذایل اخلاقی و عامل برهم زدن تعادل در زندگی فردی و اجتماعی آحاد بشر است ، آزار دیگران معضلی است که به وفور شاهد آن هستیم و متاسفانه امروزه به هیچ عنوان افراد به آن اهمیت نمی دهند و با این همه سفارش ها ی دینی و هشدار های انتظامی، بسیاری از افراد هستند که بازبان و قلم و رفتار و عملشان موجبات آزار رساندن به مردم را فراهم می نمایند.
مردم آزاری می تواند در اشکال مختلف نمایان شود از جمله ۱_اهانت ۲_تحقیر۳_ مزاحمت تلفنی۴_ استهزاء ۵_مطالب و نامه ها و مقالات توهین آمیز و افترا آمیز و انتشار آن در فضای مجازی

۶_نشر اکاذیب از جمله آزارهای قلمی محسوب می‌شود
۷_ بلند کردن صدای رادیو و ضبط
۸_معطل و سرگردان کردن ارباب رجوع در ادارات ۹_آلوده کردن محیط به وسیله کشیدن سیگار ۱۰_ایجاد سد معبر۱۱_ سخن چینی ۱۲_ امروز و فردا کردن مشتری توسط بعضی حرف شغلی ۱۳_ گذاشتن ویا ریختن زباله در کوچه و خیابان در ساعاتی که خودروی جمع آوری زباله در آن ساعات زباله جمع‌آوری نمی‌کند
۱۴_سرکار گذاشتن دیگران برای خنده و تفریح
۱۵_ مزاحمت های خیابانی
۱۶_ صدای نابهنجار موتور سیکلت دانش آموزان که با موتور روشن وارد یا از مدارس خارج می‌شوند و تخته گاز دادن های گوش خراش توسط آنها که موجب آزار ساکنین منازل جنب مدارس میشود،که مسبب اصلی آن مسئولین این گونه مدارس هستند که راهکاری برای این معضل از جمله ورود خروج موتورسیکلت از مدرسه به صورت خاموش ، نمی‌اندیشند
۱۷_خط انداختن روی ماشین
۱۸_ تخریب وسایل دیگران در خفا ۱۹_توهین و فحاشی روی دیوار ۲۰_توطئه و خبرچینی و دهها مورد دیگر که هر کدام از این موارد می‌تواند تحت عنوان مردم آزاری صورت بگیرد و در دادگاه پرونده ای را به خود اختصاص دهد درباره علل مردم آزاری نظریات مختلفی وجود دارد اینکه یک فرد چرا دست به آزار و اذیت همنوعانش میزند موضوع مهمی در روانشناسی و جامعه‌شناسی است که مبحث جداگانه ای را باید به آن اختصاص داد.

جناب مهرشاد افخمی ، قاضی محترم دادگستری در باره مردم آزارهای تفریحی می گوید: در دادگاه ها پرونده این گونه مردم آزاری ها بسیار زیاد است.
اصلا می توان گفت درصد بالایی از پرونده های مربوط به قتل و نزاعهای خیابانی خصوصا در باره جوانان از یک مردم آزاری ساده تفریحی نشات گرفته و به یک دعوای خونین منتهی شده است.
ایشان می گوید: در این گونه موارد قاتل یا مقتول ، برای خنده دوستانش و یا برای تفریح خود و نشان دادن برتری خود به یک جوان دیگر او را مورد آزار و اذیت قرار داده و این مساله موجب درگیری و در نهایت قتل یکی از طرفین شده است.
ایشان به عنوان نمونه به پرونده ای اشاره می کند که اخیرا به آن رسیدگی کرده است.
در این پرونده مقتول جوانی بوده است که سابقه شرارت بسیار داشته است و حتی می شود گفت یک مردم آزار حرفه ای بوده است.
«تحقیقات محلی و بررسی پرونده های روان شناسی جوان مقتول نشان داد او مبتلا به نوع پیشرفته سادیسم یا مردم آزاری شدید بوده است.
او برای تفریح و لذت بردن ، هر یک از همسایه ها را به شیوه ای مورد آزار و اذیت قرار داده و برای آنها مشکل ایجاد کرده بود.
ماشین یک نفر از ساکنان آپارتمان محل سکونتش را که از وی شکایت کرده بوده آتش زده بود.
علاوه بر قلدر بازی با مزاحمت های تلفنی و تهدید همسایگان بارها آنها را مورد آزار و اذیت قرار داده بود، اما همسایگان بعد از موضوع آتش زدن ماشین از ترس انتقام جویی از وی شکایت نکرده بودند.
در آخرین مورد او جلوی یکی از جوانان ورزشکار محله را می گیرد و با گذاشتن چاقویی زیر گلوی او میگوید: اگر ورزشکاری جراتت را نشان بده که دفاع این جوان ورزشکار از خودش باعث درگیری آنها می شود و در نهایت ، جوان ورزشکار به صورت غیر عمدی چاقورا در گلوی او فرو می کند که منجر به قتل می شود.
این قاضی دادگستری می گوید: نکته تعجب آور برای من این بود که مادر جوان مقتول در عین داشتن محبت مادرانه به حدی از اعمال فرزند مردم آزارش ناراحت بود که از مرگ او زیاد متاثر نشده بود و می گفت از قبل هم می دانسته چنان بلایی سر فرزندش می آید و به همین دلیل در همان جلسات اولیه حاضر به دادن رضایت شد.
باید تمهیداتی اندیشید تا مردم آزاری در جامعه به حداقل برسد.

حسام الدین نعیمی بافقی
وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

شب بافق با استاندار یزد

 به گزارش هفته نامه افق کویر، مهران فاطمی