آزمایش تنها راه تشخیص بیماری نیست

بخش دوم

به گزارش هفته نامه افق کویر؛ “دکتر سید محمود میرترابی”، پزشک حاذق و متخصص داخلی شهرستان بافق، در شماره هفته نامه ۱۰۲۹ پیرامون بیمارانی که تمایل دارند بدون معاینه و دریافت شرح حال خود و تنها از روی برگه آزمایش، توسط پزشک بیماریشان تشخیص داده شود، به بیان مطالبی پرداخت و در این شماره سید محمود میرترابی به این نکته اشاره کرد که آزمایش بدون هدف و فقط چکاپ(بررسی کلی) برای تشخیص بیماری گمراه کننده است.
در این شماره دکتر محمود میرترابی به مبحث چربی خون پرداخت که وی گفت: دو نوع چربی خون در بدن وجود دارد-۱ چربی تری گلسیرید -۲ چربی کلسترول.
چربی تری گلیسرید ارتباط مستقیم به مصرف مواد غذای حیوانی دارد
متخصص داخلی شهرستان بافق پیرامون نوع چربی تری گلیسرید افزود: این نوع چربی ارتباط مستقیم به مصرف مواد غذای حیوانی دارد، چربی تری گلیسرید به سرعت در خون بالا می رود که می توان با رژیم غذایی و فعالیت مناسب آن را کنترل کرد.
وی ادامه داد: مقدار عدد تری گلیسیرید نرمال(طبیعی) پایین تر از ۲۲۰ میلی گرم در دسی‌لیتر است و برای گرفتن آزمایش این نوع چربی بهتر است فرد به مدت ۱۴ ساعت ناشتا باشد.
دکتر میرترابی درباره چربی از نوع” کلسترول” نیز گفت:کلسترول ها به دو نوع LDL” ” کلسترول بد و HDL” “کلسترول خوب تقسیم بندی می شوند.
وی درباره نوع HDL چربی خوب افزود: این نوع چربی باعث پیشگیری از حملات قلبی، مانع رسوب چربی ها و قند در رگ ها می گردد.
وی تصریح کرد: افراد می توانند از طریق رژیم غذایی مناسب، منع از خوردن غذای پر چرب، سیگار نکشیدن، خودداری از مصرف شكر، آرد، سیب زمینی و برنج سفید، کاهش وزن(چربی اضافی) و ورزش و پیاده روی “کلسترول خوب ” یا همان HDL”” را افزایش دهند.
میرترابی تایید کرد: همچنین مصرف غذاهایی که باعث افزایش قند خون می گردد، منجر به کاهش HDL”” یا “کلسترول خوب” می گردد.
کلسترول خطرناک، باعث رسوب چربی، قند و تشکیل لخته در رگ ها می شود
وی ادامه داد: در صورتی که میزان نرمال HDL، بیش از ۳۵ میلی گرم در دسی لیتر خون باشد، قلب و رگ ها بیمه خواهند بود.
سپس متخصص داخلی درباره نوع LDL یا کلسترول خطرناک گفت: کلسترول خطرناک، باعث رسوب چربی، قند و تشکیل لخته در رگ ها می شود.
وی افزود: کلسترول خطرناک باید با رژیم و فعالیت کمتر از ۱۳۵ میلی گرم در دسی لیتر خون باشد.
دکترمیرترابی تصریح کرد: در صورتی که کلسترول خطرناک بالاتر از ۱۶۰ میلی گرم در دسی لیتر خون باشد، درمان دارویی شروع می شود.
متخصص داخلی ادامه داد: افراد دیابتی نیز باید کلسترول خطرناک یا LDL کمتر از ۱۰۰ میلی گرم در دسی لیتر خون باشد.
وی افزود: همچنین افرادی دارای دیابت بالای ۴۰ سال در صورتی که LDL بیشتر از ۱۰۰ میلی گرم در دسی لیتر خون باشد، باید حتما قرص چربی و آسپرین بچه استفاده کنند.
وی ادامه داد: افراد دارای کبد چرب در مرحله اول سونوگرافی برای آن ها انجام می شود،در صورتی که درجه کبد(گرید) عدد۱ الی ۲ باشد، نیاز به انجام آزمایش نیست؛ ولی اگر درجه کبد عدد ۳ الی ۴ باشد باید سالیانه آزمایش آنزیم کبدی و هر سه سال سونوگرافی انجام شود.
کبد چرب درمان دارویی خاصی ندارد
دکتر میرترابی تصریح کرد: درمان کبد چرب و کاهش انزیم ها به مدت ۶ ماه الی یک سال نیازمند به کاهش وزن، فعالیت بدنی و رژیم می باشد و درمان دارویی خاصی ندارد.
آزمایش تنها راه تشخیص بیماری نیست
وی تاکید کرد: همشهریان عزیز برای صحت سلامتی خود تنها پایبند به انجام آزمایش ها نباشند، آزمایش تنها راه تشخیص بیماری نیست و به جای پرداخت هزینه گزاف آزمایشات، رژیم غذایی مناسب داشته و ورزش را در برنامه روزانه خود داشته باشند.
وی خطاب به مریض هایی که تمایل دارند با هزینه کردن آزمایشات پی به مریضی خود ببرند؛ گفت: خواهشی که از بیماران داریم این است بر خلاف نظر پزشک و بدون دلیل اقدام به درخواست آزمایش نکنند.
میرترابی تصریح کرد: همچنین برای تشخیص در درمان آزمایشات قبلی را به همراه داشته تا تفسیر(نتیجه) بهتری از آزمایشات صورت گیرد.
وی در پایان اظهار کرد: همشهریان اگر توجه داشته باشند زیر نویس تمام آزمایشات تمام آزمایشات در آزمایشگاه ها جمله”.
تفسیر آزمایشات به عهده پزشکتان می باشد” قید شده است.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

شب بافق با استاندار یزد

 به گزارش هفته نامه افق کویر، مهران فاطمی