پا دیابتی و درمان آن در مرکز خدمات نوین معراج بافق

به گزارش هفته نامه افق کویر، دکتر سید محمود میرترابی باجگانی؛ پزشک متخصص داخلی بیمارستان ولیعصر(عج) بافق و مسئول خانه مشارکت در گفتگویی با هفته نامه افق کویر درباره دیابت و زخم های ناشی از آن و نیز درمان آن توسط مرکز خدمات نوین معراج بافق گفت.
وی تصریح کرد: همانطور که قبلا اشاره شده بود علت خطرناک بودن بیماری قند رسوب قند های اضافی در رگ های مهم بدن مثل قلب و مغز و چشم و کلیه بود و گفتیم هرگاه قند خون از حدی بالا رود منجر به رسوب قند شده که همراه با چربی داخل خون تشکیل لخته می دهد و عضو را نارسا و بی کفایت می کند. یکی از جاهایی که رسوب قند داریم در رگ های انتهایی پاها ( بعنوان انتهایی ترین قسمت بدن که خونرسانی خودش هم کم هست) می باشد که پوست آن منطقه هم توسط همین رگ ها خونرسانی می شود و فرد دیابتی اگر مراقبت از پوست خود ننماید با زخم شدن پا و باز شدن پوست چالش اصلی زخم شروع می شود.
عنوان “زخم دیابتی ” نشان از اهمیت زخم دارد که آن هم بخاطر این است که زخم دیابتی بر خلاف زخم معمولی که فقط پوست دچار خلل می شود این رگ ها است که انسداد دارد و ماهیت رگی (عروقی) زخم چند خصوصیت مهم آن را از زخم معمولی مجزا می کند.
اصلا ترمیم زخم های رگی بسیار کند و تاخیری است (دوم) بیشتر انگشتان پا را خونرسانی کمی دارند درگیر می کند که ترمیم آن مشکل است.
(سوم) شیوع عفونت در این زخم ها بسیار است.
(چهارم) انتشار عفونت به نسوج و استخوان ها قابل ملاحظه بود و باعث گرفتگی استخوان های منطقه و منجر به قطع عضو می شود
(پنچم) گرفتاری عروقی پاها خود نشانه ای از گرفتاری عنقریب کلیه و قلب می باشد.
همه این مقدمات و توضیحات گفته شد تا به اهمیت این زخم ها و پیشگیری و مدیریت آن ها دقت شود مسلما پیشگری و درمان و مراقبت زودرس زخم از قطع عضو و گسترش عفونت به قسمت های مختلف بدن مخصوصا خون و قلب جلو گیری می کند.
زخم پای دیابتی ابتدا با پینه بستن شروع می شود. سپس تاولی می شود و بعد تاول به عنوان آخرین مراقبت پوستی پاره شده نسج زیرین هویدا می شود. این مرحله بسیار مهم است از لحاظ اینکه شدیدا عفونت پذیر است و ترمیم آن بسیار مشکل است.
بنابراین نقطه بحرانی این زخم که نجات آن نجات بخش است مشخص می شود.
با درمان های رایج و سنتی و علمی و مراقبتی تا حدی ترمیم و مدیریت زخمها قابل قبول بوده و هست؛ لیکن باتوجه به شیوع و اهمیت این زخم ها( به موازات کنترل قند از طریق قرص یا انسولین و ورزش و رژیم) تدابیر زیادی از طرف مبادی علمی انجام شده می شوند که از آن جمله ترمیم نوین زخم دیابتی می باشد که خوشبختانه باتوجه به تاثیر عینی این درمان های نوین بسیار اشخاص از قطع عضو و عفونت کلی بدن و نقص عضو نجات پیدا کرده اند. مرکز خدمات نوین معراج به سرپرستی مسئول خانه مشارکت بافق، خانم میر اللهی برای اولین بار در بافق نقطه عطف بسیار مهمی در عرصه پیچیده درمان و مدیریت زخم دیابتی به عنوان معضل بسیار مهم دیابت با آموزش لازم و امکانات نوین و به روز تاسیس و آماده خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.
امیدواریم که همشهریان عزیز با فرهنگ احترام به سلامت خود جامعه ابتدا به کنترل قند خود با وسواس لازم پرداخته تا از زخم دیابتی در امان باشند و در صورت ایجاد زخم دغدغه درمان آن را نداشته باشند

 

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

در اوج ناامیدی پیروز مسابقه شدم

 به گزارش هفته نامه افق کویر:خبرنگار ما در