مربی باید علم و آگاهی داشته باشد تا بتواند به شاگردانش انتقال دهد

 به گزارش هفته نامه افق کویر، شطرنج ورزشی است که در آن دو بازیکن با استفاده از یک صفحه مربع شکل و تعدادی مهره با هم رقابت می کنند. صفحه شطرنج شامل ۶۴ خانه هم اندازه است و هر شطرنج باز ۱۶ مهره دارد که یکی از آنها « شاه » است. در جریان مسابقه ، هر بازیکن می کوشد مهره هایش را طوری روی صفحه حرکت دهد که مهره شاه حریف را به خطر بیندازد و به اصطلاح « کیش » کند. بازیکنی که نتواند رفع کیش کند بازنده است.
تاریخچه :
پیدایش شطرنج را به اقوام مختلفی نسبت داده اند. از جمله به ایرانیان ، هندیان ، مصریان وچینی ها.
خبرنگار هفته نامه افق کویر چهارشنبه نهم شهریور ماه در هیئت شطرنج بافق برای معرفی قهرمانان این رشته حضور یافت و با فعالین این رشته گفتگو نمود که در ادامه می خوانید:
نازنین کارگران یکی از ورزشکاران رشته شطرنج گفت: ۱۸ ساله هستم و از ۱۳ سالگی در باشگاه سنگ آهن بافق ورزش شطرنج را شروع کردم.
کارگران گفت: امکانات باشگاه سنگ آهن و هیئت شطرنج بافق تفاوت چندانی ندارد و هر دو مکان در حد توان امکانات را فراهم نمودند و مرا به مسابقات فرستادند تا با محیط و مسابقات آشنا شوم.
مربی باید علم و آگاهی داشته باشد تا بتواند به شاگردان انتقال دهد
وی در ادامه گفت: کلاس مجهز به تخته، صفحات شطرنج و مربی آگاه، از امکانات لازم برای ورزش شطرنج است ، مربی باید علم و آگاهی داشته باشد تا بتواند به شاگردانش انتقال دهد.
وی افزود: مربی های هیئات شطرنج شهرستان و باشگاه سنگ آهن آگاه هستند و نقش بسیار مهمی در موفقیت شاگردان دارند.
کسب ۵ مقام اول کشوری
نازنین کارگران در ادامه از موفقیت های خود گفت: پنج مقام اول کشوری که چهار مسابقه شهر یزد و یک مسابقه شهرستان بافق میزبان بود کسب نمودم.
کارگران تصریح کرد: زمانی که اولین مقام را کسب نمودم از مسابقات برگشته بودم که اطلاع دادند مقام آورده ام و حس خیلی قشنگی داشتم چرا که اولین مقامم بود.
وی در ادامه گفت: از مسئولین تقاضا دارم که حمایت کنند همانطور که تا این مرحله همراهی نمودند.
کارگران افزود: هدف من رسیدن به تیم ملی است.
ورزش شطرنج تمرکز را افزایش می دهد
نازنین کارگران خطاب به همکلاسی های خود گفت: ورزش شطرنج را که برای اولین بار از تلویزیون مشاهده می کنید، خیلی خسته کننده است؛ اما وقتی وارد بازی شطرنج می شوید خیلی جذاب است و از زمانی که ورزش شطرنج انجام می دهم تمرکزم از قبل بهتر شده است و به دوستانم این ورزش را پیشنهاد می دهم.
“تینا تقی زاده” یکی دیگر از فعالین ۱۲ ساله رشته شطرنج گفت: از ۹ سالگی ورزش شطرنج را انجام می‌دهم.
و اگر در رشته شطرنج فعالیت نمی کردم ورزش اسکیت را به صورت جدی ادامه می دادم و در حال حاضر در ورزش اسکیت نیز فعالیت دارم.
تینا تقی زاده در پاسخ به این سوال که آیا زمانی که برای مسابقات به شهر بزرگتری می روید ترس و استرس زیادی دارید گفت: خیلی کم.
وی در ادامه گفت: مقام اول کشوری و مقام سوم استانی رده سنی زیر ۱۲ سال را کسب نموده م.
وی در پایان از پدر و مادر خود تشکر کرد.
تارا تقی زاده، ورزشکار هفت ساله گفت: بازی شطرنج خیلی خوب و جذاب است به همین علت به این ورزش علاقمند شدم.
تارا در پاسخ به این سوال که به مهره های شطرنج دوست داری چه بگویی؟ گفت: خیلی کارتان جذاب است.!
رومینا فلاح، ورزشکار ۱۴ ساله گفت: ورزش شطرنج را از ۱۱ سالگی شروع کردم.
وی افزود: برادرم شطرنج بازی می کرد من نیز با این ورزش آشنا شده و کم کم به این ورزش علاقمند شدم و اثرات این ورزش را در تمرکز بیشتر در درس ریاضی مشاهده کردم، شطرنج ورزش فکری است و در بهبود تمرکز موثر می باشد.
فلاح در ادامه گفت: در این ورزش مقام هایی نظیر مقام اول رده سنی زیر ۱۴ سال جام یلدا ۱۴۰۰ که در بافق برگزار شد و مقام دوم مسابقات انتخابی رده سنی و مقام اول رده سنی زیر ۱۴ سال که به مناسبت هفته دولت در یزد برگزار شد کسب نمودم.
وی در ادامه افزود: ورزش شطرنج را ادامه می دهم تا در استان و کشور دیده شوم و به تیم ملی برسم تا موفقیت های بالاتری بتوانم بدست آورم.
محمد فاضل فلاح، نوجوان ۱۴ ساله فعال در ورزش شطرنج گفت: از ۱۳ سالگی وارد رشته شطرنج شدم و قبل از این در رشته پینت بال فعالیت می کردم و مقام آور نیز بودم.
وی افزود: خانوادگی ورزش دوست هستیم و پدرم نیز ورزش می کند و خانواده نقش موثری در فعالیت های ورزشی فرزندان دارند.
ورزش شطرنج
خلاقیت را افزایش می دهد
محمد فاضل فلاح تصریح کرد: یکی از دوستان این ورزش را انجام می داد و من حرکات را کم کم یاد گرفته و علاقمند گردیدم و وارد این ورزش شدم
وی اضافه کرد: شطرنج ذهن را درگیر می کند و خلاقیت را افزایش می دهد و حتما از این ورزش استفاده کنید.
محمد فاضل فلاح در پایان گفت: در مسابقات کشوری نفر برتر شدم و در مسابقات متوسطه اول پسران انتخابی کشوری در سال ۱۴۰۱ مقام پنجم را کسب نمودم.

محمد حسین تشکری|

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

مسابقات فوتسال جام رمضان

 به گزارش هفته نامه افق کویر، مسابقات جام