انقراض یوز آسیایی نزدیک است

 به گزارش هفته نامه افق کویر، “سید جلال موسوی” رئیس اداره محیط زیست با اشاره به آخرین وضعیت یوزپلنگ‌های آسیایی موجود در زیستگاه‌های طبیعی حیات وحش گفت: پس از انقراض شیر ایرانی وبیر مازندران “یوزپلنگ” به عنوان نادرترین گربه سان ایران شناخته می شود که در مناطق کویری نیمه شرقی ایران و مرکز زیست می کند با این حال علی رغم توجه سازمان حفاظت محیط زیست با حفظ عرصه های حضور این جانور در کشور تا به حاال کمتر تلاش منسجمی برای دستیابی با اندازه و ساختار جمعیت این گونه در کشور صورت گرفته است. استان یزد در گذشته دارای بیشترین تعداد یوز در ایران بوده از مهمترین مناطق زیست این گونه منطقه حفاظت شد کوه بافق، پناهگاه حیات وحش آریز، پناهگاه حیات وحش دره انجیر، پارک ملی سیاه کوه و پناهگاه حیات وحش …. و زیستگاه های بینابینی می باشد.
یوزپلنگ آسیایی که زمانی به عناون حیوانی دست آموز در شکار، انسان را همراهی می کرده امروزه به عنوان یکی از زیر گونه های در آستانه انقراض گونه یوزپلنگ به حساب می آید. با وجودی که یوزها در دربار پادشاهان کشورهایی مانند ایران ،افغانستان، روسیه، پاکستان، هند، چین و آذربایجان، گرجستان امروزی حضور داشته اند ولی به مروز زمان و با تخریب زیستگاه های آن نسل آن ها مورد تهدید قرار گرفت تا جایی که رشد چشمگیر جوامع انسانی، آغاز فعالیت های کشاورزی وصنعتی گسترده، نابودی و تغییر زیستگاه ، شکار بی رویه طعمه ها ویوزپلنگ هاو اشغال مراتع توسط دامداران با چرای بی رویه دام هایشان، خشکسالی های پی در پی و کاهش ظرفیت مناطق و افزایش چشمگیر ماشین ها و موتورسیکلت ها و جاده سازی ها این گونه از بسیاری از مناطق زیست خود ناپدید شد. و باعث شد تا یوزپلنگ آسیایی از ۵۰ سال پیش در اکثر کشورهای آسیایی از بین رفته و تنها ایران میزبان آخرین بازمانده های نسل یوزپلنگ آسیایی باشد.
تا جایی که جمعیت آن در حال حاضر بنا بر نظر تعدادی از کارشناسان محیط زیست به کمتر از ۳۰ فرد آن هم در مناطق محدود رسیده و در حال حاضر براساس برآوردها در سال ۱۳۹۹ تنها ۱۲ قلاده از آن در ایران شناسایی و دارای شناسنامه هستند. هر چند سخت است که عدد دقیقی برای جمعیت یوزها اعلام کردطی این سال ها اقدامات حفاظتی و تلاش های زیادی در ایران جهت حفظ و بقای این گونه صورت گرفت همچون افزایش زیستگاهها و مناطق تحت مدیریت سازمان و کنترل چرای بی رویه دام ها و همکاری گسترده همیاران و فعالان محیط زیست همچنین فرهنگ سازی در بین جوامع محلی و شهری و غیرو ولیکن نتوانسته موفق چندانی در حفظ این گونه ارزشمند داشته باشد.

از دلایل مهم کاهش چشمگیر یوزها در ایران تبدیل شدن زیستگاهها به زمین کشاورزی، معدن کاری بدون رعایت ضوابط و مقررات و تخریب تکه تکه شدن زیستگاهها با احداث جاده ها و تصادفات و از همه مهمتر در فلات مرکزی ایران کاهش بارندگی و خشکسالی پی در پی اشاره نمود.

در حال حاضر در شهرستان بافق با توجه به عدم پایش سراسری به وسیله دوربین های تله ای و گستردگی مناطق اطلاعات دقیقی در مورد تعداد یوزها در زیستگاه ها وجود ندارد و نمی توان آمار ی داد اما براساس پایش های روزمره و با توجه به عدم حضور یوزه ماده از ۸ سال گذشته در استان تا هم اکنون جمعیت یوزها به شدت در زیستگاه های استان و شهرستان کاهش داشته و تنها دو قلاده یوز نر با تعداد اندک دوربین نصب شده در پناهگاه حیات وحش آریز و کمکی و دره انجیر شناسایی و به ثبت رسیده است که این وضعیت بسیار نگران کننده می باشد.
در سال های اخیر توجه مردم نسبت به حفظ محیط زیست و اهمیت آن افزایش چشمگیری داشته به طوری که در برخی مسائل زیست محیطی مردم از برخی مسئولین و ما جلوتر هستند. و هم اکنون نقش جوامع محلی و مردم برای ما در حفظ محیط زیست پررنگ تر و اهمیت زیادی دارد اما رخدادهای طبیعی، همچون خشکسالی کاهش چشمگیر بارندگی و تغییرات آب و هوایی و گرم شدن هوا بیماری های حیات وحش لطمات جبران ناپذیری بر پیکره محیط زیست ایران و شهرستان وارد نموده و امیداست در سالهای اتی به لطف پروردگار شاهد سالهای پر باران باشیم .

حدیث عباسی|

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

جاری شدن سیلاب و مسدود شدن برخی از جاده‌های استان یزد

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل