سردرد یک مشکل شایع در کودکان و نوجوانان می باشد

سردرد ها به ۲ نوع
اولیه وثانویه هستند.
به گزارش هفته نامه افق کویر؛ سردرد در کودکان بسیار شایع است، اما معمولاً خطرناک نیست و زندگی آنها را مختل نمی‌کند. با این حال، در برخی از کودکان، سردرد شدید یا مکرر می‌شود. در موارد نادر، سردرد ممکن است علائم بیماری زمینه‌ای باشند. انواع سردرد در کودکان به دو گروه اصلی تقسیم می شود. خبرنگار هفته نامه افق کویر به همین منظور با دکتر فرحناز کاردان متخصص کودکان و نوزدان به گفتگوپرداخت که وی گفت :شایعترین علت سردردهای اولیه در کودکان میگرن است و سایر علل سردردهای اولیه نظیر سردردهای تنشی در کودکان نادر است. سردردهای اولیه می توانند مکررا تکرار شده و اثرات منفی بر زندگی کودک و نوجوان داشته باشند. سردرد های ثانویه نشانه ای از یک بیماری زمینه ای می باشند و بیماری زمینه ای به عنوان علت مستقیم سردرد تظاهر می یابد و هنگامی که علت زمینه ای درمان شد، سردرد هم بهبود می یابد.
وی افزود: شایعترین سردرد تکرار شوند میگرن می باشد که در ۶ /۱۰ ./. کودکان بین سن ۵ تا ۱۵ سال و ۲۸٫/. نوجوانان وجود دارد. سردرد میگرنی دوره ای معمولا در یک ناحیه متمرکز است. به صورت کوبنده می باشد. تهوع، استفراغ و حساسیت به نور وصدا ممکن است آن را همراهی کند. در کودکان امکان دو طرفه هم باشد و اغلب در محل پیشانی است. میگرن می تواند باعث غیبت از مدرسه، محدودیت فعالیت های اجتماعی، افت تحصیلی و تخریب روابط خانوادگی فرد شده. جهت کاهش این عوارض درمان در دوره ی حاد و شدید بیماری و گاها جهت پیشگیری نیاز است.

وی ادامه داد: یک نوع کمتر شایع میگرن. میگرن همواره با او را است، او را یک هشدار بدنی مبنی بر در حال وقوع بودن سردرد ها می باشد، این هشدار می تواند علائم بینایی، حسی، تغییر در کلام فرد باشد که طی چند دقیقه بعد بر شروع آنها سردرد شروع می شود. در کودکان مبتلا به میگرن یک گروه از علائم با میزان بیشتری بروز می کنند. این علائم ماهیت تکراری داشته می تواند بصورت دوره ای فرد را دچار نشانه های گوارشی نماید. این نشانه ی گوارشی شامل دردهای شکمی دوره ای، استفراغ های دوره ای، اختلالات خواب و… می باشد. در صد زیادی از کودکان با این علائم در خانواده سابقه مثبت از نظر میگرن دارند.

درد های شکمی که به عنوان میگرن شکمی
فرحناز کاردان گفت: در مورد دردهای شکمی که به عنوان میگرن شکمی هم گفته می شود یک اختلال دوره ای با درد قسمت میانی شکم بصورت دردهای مبهم که یک تا ۷۲ ساعت ادامه دارد بروز می کند. کودک حین درد شکمی بی اشتهایی، تهوع، استفراغ یا رنگ پریدگی داشته و بین حملات دوره های بدون درد را تجربه می کند. بطور کلی سردرد در کودکان نیازمند بررسی دقیق، معاینه کامل و اخذ سوابق خانوادگی از سردرد می باشد. نکته حائز اهمیت این است که سردرد در ناحیه پس سری نیازمند توجه ویژه و در اکثر موارد نیازمند تصویر برداری می باشد.
وی افزود: علل شایع سردردهای ثانویه در کودکان ضربه سر و سینوزیت می باشد، سردرد متعاقب ضربه به سر اغلب طی چند روز اول و گاها تا ماه ها ادامه می یابد. از علل جدی سر دردهای ثانویه مسائل داخل مغزی از جمله تومورها، کیست ها، ضایعات عروقی، افزایش فشار داخل مغزی می باشد. البته شیوع این ضایعات کم و تا حدی نادر هستند. استفراغ های روزانه یا در اوایل صبح، سردرهایی که کودک را از خواب بیدار کند، سردرد ناشی از یک سرفه جزئی، سردرد در کودک زیر ۶ سال و وجود سردرد در کودکی که سابقه ی فامیلی میگرن را ندارد، از جمله علائم خطر بوده و در این موارد نیاز به تصویر برداری می باشد.
درمان و پیشگیری: جهت کنترل سردرد در کودکان می توان از انواع مسکن ها و سایر داروها استفاده کرد. رفتار درمانی یکی از روش های درمان است.عمده ترین محرک های میگرن شامل نخوردن وعده های غذایی، کم آب شدن بدن، کاهش خواب یا خواب نامنظم می باشد. پس توصیه می شود کودک وعده های غذایی منظم، مصرف مایعات کافی بدون کافیین و خواب کافی و منظم داشته باشد.

حدیثه امیریان|

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

شب بافق با استاندار یزد

 به گزارش هفته نامه افق کویر، مهران فاطمی