علت ،علائم و درمان فتق در کودکان

به گزارش هفته نامه افق کویر؛ فتق نوعی عارضه بوده که در آن قسمتی از بدن باد کرده و برآمده می شود که احتمال بروز این مشکل در کودکان وجود دارد. در فتق، اندام ها از داخل هر عضله یا بافتی شروع به بیرون آمدن و یا به اصطلاح برآمده شدن می کنند، که این امر قسمت های ضعیف بدن شما را تحت تأثیر قرار می دهد. اگرچه فتق در بسیاری از موارد خطرناک نیست اما در برخی موارد خطرات زیادی به همراه دارد. خبرنگار هفته نامه افق کویر به همین منظور با دکتر فرحناز کاردان متخصص کودکان و نوزدان به گفتگوپرداخت که وی گفت: فتق کشاله ران از شایع ترین مشکلات کودکان بوده است و ترمیم آن شایع ترین جراحی در کودکان است. شیوع فتق کشاله ران در کودکان پسر تا ۱۰ برابر شایع تر از دختران است. در نوزادان نارس و نوزادان با وزن زیر ۱۰۰ گرم به میزان زیادی دیده می شود. ۶۰درصد فتق ها در طرف راست، ۳۰٫/. طرف چپ و ۱۰٫/. دو طرف است وقوع این مشکل در دو قلوها و خانواده هایی که فرد مبتلا به فتق دارند بیشتر است.
وی افزود: فتق اینگوینال زمانی رخ می دهد که محتوبات داخل شکمی مثل روده ها یا در شیر خواران دخترتخمدان یا لوله های رحمی از حفره ی شکم خارج شوند و به ناحیه ی اینگوینال بیایند. یک فتق کشاله ران خود را به صورت توده ای در ناحیه ی کشاله ران نشان می دهد. موقعی که فشار داخل شکم بالا می رود( گریه کردن، سرفه، زور زدن یا وقتی از کودک بخواهیم بادکنکی را باد کنند) توده بهتر مشخص می شود.

فتق کشاله ران خود به خود دفع نمی شود
وی ادامه داد: والدین معمولا اظهار می کنند در ناحیه ی کشاله ران یا آلت تناسلی کودک تورم متناوب دیده می شود که خود به خود بهتر می شود ولی با گذشت زمان توده بزرگتر شده و به زمان بیشتری به صورت برجسته می ماند. دیگر عمل تورم حاد ناحیه ی کشاله ران عبارتند از هیدروسل( تجمع مایع در اسکروتوم کیسه بیضه و کشاله ران کودکان پسر) با پیچش بیضه (تورشن)، تورم غدد لنفاوی آن ناحیه به علل عفونی، در صورت وجود فتق در کودکان باید ترمیم جراحی صورت بگیرد، فتق کشاله ران خود به خود دفع نمی شود و ترمیم زودتر آن( در سن ۱۲-۶ ماهگی) خطر عوارض و غدد آن را کم می کند.
فرحناز کاردان گفت: یکی از عوارض فتق های کشاله ران گیر افتادن فتق می باشد به این صورت که محتویات داخل کیسه فتق نمی تواند به درون حفره ی شکم باز گردد. در این صورت کودک درد دارد، بی قرار است، اتباع شکم و استفراغ ممکن است داشته باشد، در معاینه توده ی سفت و دردناکی لمس می شود. این حالت نیاز به اقدام جراحی اورژانسی داشته و به علت اینکه تا ۷۰درصد فتق های گیر افتاده که نیاز به عمل جراحی اورژانسی پیدا می کنند، در کودکان کوچکتر از ۱۱ ماه رخ می دهد پس در شیر خواران زیر یکسال ترمیم جراحی باید در اولین فرصت انجام شود. در کودکان بالا و یکسال خطر گیر افتادن کمتر است و می توان آن ها را با فوریت کمتری عمل کرد.
وی عنوان کرد: میزان عمل فتق بعد از عمل ۱ تا ۵ درصد است و در نوزادان نارس تا ۲٫/. می باشد که احتمال عمل در مورد جراحی اورژانسی فتق گیر افتاده۶-۳٫/. می باشد. این اتفاق بیشتر در سال اول و عدم بعد از عمل رخ می دهد.

حدیثه امیریان|

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

در اوج ناامیدی پیروز مسابقه شدم

 به گزارش هفته نامه افق کویر:خبرنگار ما در