کشاورزی باشرایط سخت

به گزارش هفته نامه افق کویر،خرما از درختان مثمر برای کاشت در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری به شمار می‌رود.میوه ای شیرین که از ارزش غذایی بالایی برخوردار است که بسته به شرایط اقلیمی و محیطی رشد دارای گونه های مختلفی هست . ویژگی های ارزشمند این محصول موجب شد تا با کشاورز نمونه استانی درزمینه ی کشت خرما مصاحبه‌ای داشته باشیم وی دراین مصاحبه از رموز موفقیت خود برای ما می گوید که در ادامه می خوانید.
افق کویر: لطفاًخودتان را برای خوانندگان هفته نامه افق کویر معرفی بفرمایید؟
“محمد ابراهیمی” هستم و به ماشاا… شهرت دارم. بیشتر فعالیت کشاورزی بنده در زمینه کاشت خرما می باشد و در سال ۹۷ به عنوان کشاورز نمونه معرفی شدم. شغل کشاورزی را از پدر به ارث برده و در کنار آن به فعالیت در معدن هم اشتغال داشته و بازنشسته شده ام.
افق کویر:علاوه بر خرما چه محصولاتی به زیر کشت می برید؟
پسته،جو ،گندم،یونجه،شلغم،پیاز
افق کویر:چه اقداماتی باعث شده تا برداشت خوبی از محصول خرما داشته باشید؟
نهال خرما را از برازجان آورده و کشت کردم و الان ۲۰سال هست که خرما برداشت می کنم و سالی ۳ تا ۴ تن محصول خرما دارم. بعد از چیدن خرما ، از هم تفکیک شده ،خرمای فاسد را کنار می گذاریم ،خرما با کیفیت متوسط را هم از خرمای درجه یک جدا ، وزن کرده و به فروش می رسانیم.وی در ادامه از مشکلات کار کشاورزی می گوید.
سرد خانه بزرگ نداریم
خرید سردخانه با ظرفیت بالا هزینه ی زیادی را میطلبد برای ما مقرون به صرفه نیست.هزینه ی برق آن نیز بالا می باشد .
مشکل برق داریم
سال گذشته مشکل ما برق بودکه خوشبختانه مرتفع شد.۳۲تیربرق داریم که نزدیک به ۳۵ میلیون هزینه ی برق پرداخت کردیم و به ما هزینه ی زیادی را تحمیل کرد.
وام با سود بالا به کشاورزان
داده می شود
وامی که به کشاورزان اختصاص میابد با سود بالا می باشدو صرفه ی اقتصادی ندارد.
آفت زدگی محصولات کشاورزی
مسئله ی دیگر مبحث آفت زدگی محصولات می باشد،یک حشره هست که کنار خوشه ها را می زندکه برای دفع آن سم پاشی میکنیم.
کمبود آب مشکل اساسی کشاورزان
مشکل اساسی اکثر کشاورزان بحث کمبود آب می باشد، در زمستان از اداره ی آب منطقه ای ۳ ماه خاموشی می زنند. اگر آب به اندازه ی کافی باشد همه محصولی به بارمی نشیند. حتی زمان های گذشته که آب به میزان کافی وجود داشت هندوانه و خیارهم کشت می شد که الان به علت کمبود آب کشت نمی شود.
جهاد کشاورزی به کشاورزان
کمک می کند
وی گفت:در جلسه ای که با جهاد کشاورزی داشتیم، خواسته هایمان را بیان کردیم ،جهاد کشاورزی هم راغب می باشد که دراین زمینه به ما کمک کند کمک هایی هم انجام شده ولی متاسفانه بودجه ی کافی برای این کار ندارند.
ماشاا… ابراهیمی در ادامه گفت: ۳هزار متر زمین زیر کشت می باشد که از آن ۴ تن برداشت خرما داشتیم و در صورت وجود کارگر خوب و متخصص بالای ۵ تا۶ تن خرما می توانیم برداشت کنیم.متاسفانه کارگر خوب و متخصص پیدا نمی شود،کارگر زاهدانی هم به کار نمی آید،کارگر محلی هم برای خرما چینی نمی آید. خرما را باید از ساعت ۵ تا ۸ یا ۹ صبح برداشت کرد و گرنه به علت گرمی هوا ازبین می رود.
قیمت مناسبی برای محصولات کشاورزی پرداخت نمی شود
همانطور که مستحضر هستیدتعداد بسیاری از کشاورزا ن بافقی کشت خرما دارند . هر کیلو خرمای با کیفیت۷۰ تا۸۰ هزار تومان قیمت گذاری شد. کمترین قیمت برای بنده بود که برای خرمای درجه یک کیلویی۴۵ تا۵۰ هزار تومان و برای خرما با کیفیت متوسط ۳۰هزار تومان قیمت زده شد .خرما که چیده می شود بایدبه فروش برسد وگرنه خراب می شود و چون سرد خانه نداریم مجبوریم با قیمت ارزان به فروش برسانیم. خرما را تقریبا از اوایل شهریورتا اواخر مهر برداشت می کنیم که اگر هوا خیلی گرم باشد ۱۰ روز زودتر و اگر هوا سرد باشد۱۰ روز دیرتر این کار انجام می شود و حدودا برداشت آن دو ماهی طول می کشد. وی در پاسخ به این سوال که آیا خود تان توزیع کننده ی خرما هستید گفت: خیر مشتری سر زمین ظرف میاورد و خرما را می خرد و فروش کمتر از۵ کیلو هم نداریم. محصولات دیگری نظیر شلغم و پیاز هم کشت می کنیم که به اندازه نیاز خودمان می باشد.
در پایان ماشاا… ابراهیمی از حضور گرم و صمیمانه هفته نامه افق کویر که در کنار کشاورزان بوده و مشکلات آن ها را انعکاس میدهد تشکر و قدردانی کرد.

حدیث عباسی – حدیثه امیریان|

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

جاری شدن سیلاب و مسدود شدن برخی از جاده‌های استان یزد

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل