پیمانکاران معادن به تعهدات خود عمل نمی کنند

به گزارش هفته نامه افق کویر، منابع طبیعی به پدیده هایی گفته می شود که در کره زمین وجود داشته و انسان در ایجاد آن هیچ گونه دخالتی نداشته است اما در تخریب آن انسان نقش بسزایی دارد بنابراین برای حفاظت از منابع طبیعی باید کوشید و از تخریب هر چه بیشتر آن جلوگیری نمود، خبرنگار هفته نامه افق کویر با رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بافق گفتگویی انجام داده است که در ادامه می خوانید:
“محبوبه معتمدنیا”، رئیس منابع طبیعی و آبخیز داری گفت: متولد  ۱۳۶۱/۰۶/۱۰هستم و در کاشان به دنیا آمده ام، در شهر یزد مقطع کارشناسی و در دانشگاه تربیت مدرس کارشناسی ارشد و دکترا را در بندرعباس دریافت نمودم. مدتی با دستگاه های مشاوره فعالیت داشتم و ناظر پروژه های آبخیز داری در بهاباد و بافق نیز بودم و در بهاباد به مدت دو سال مسئول آبخیز داری شهرستان بودم و در حال حاضر در منابع طبیعی مشغول به کار هستم.
وی افزود: با توجه به اینکه شهرستان بافق معدنی است و بحث تخریب و تصرف معادن و احیای پوشش گیاهی در دستور کار است ؛ سختی های بیشتری در ارائه مجوز معدن خواهد شد منابع طبیعی امانت است و باید حفظ گردد و همچنین مشکل دیگر جاده های معادن است که دستگاه های خدمت رسان مسیری را مشخص می نمایند ومنابع طبیعی پوشش گیاهی و عرض جاده را مشخص نموده اما در عمل پیمانکار قواعد و ضوابط را رعایت نمی کند و نظارت خوبی نیز صورت نمی گیرد و به تعهدات عمل نمی شود تقاضا می شود که پیمانکار و ناظران توجیح باشند.
وی بیان کرد: مسئله بعدی که منابع طبیعی با آن روبه رو است وجود خشکسالی های پی در پی است اما مهمترین مسئله تخریب معادن است .

گود گوار کانون فرسایش باد

معتمدنیا با بیان اینکه قلب تپنده شهرستان گودگوار است؛ گفت: گودگوار جز کانون های فرسایش باد است گود گوار نمونه ای سمپلیک و بارزی است آن جا چاه قرار دارد و ۳۵۰۰ هکتار طرح انجام می شود که ۲۵۰۰ هکتار از آن نهال کاری شده است و از گونه های مقاوم تاغ کشت صورت می گیرد و برای ما از اهمیت بسزایی برخوردار است و به این مقدار هر سال حدود ۱۰۰هکتار اضافه می شود.
وی گفت: برای کمتر شدن گرد و خاک های موسمی که یکی از کانون ها گود گوار است ۱۶۰ هکتار دیگر را پوشش گیاهی انجام خواهد شد و قطرم که تپه های ماسه ای رونده دارد چند شرکت دانش بنیان در حال بررسی آن و حل مسئله است.

کاشت گونه های مقاوم
و سازگار با محیط
وی در پاسخ به این سوال که چرا نهال پسته کاشته نمی شود گفت: هدف ما کاشت گونه هایی است که که بعد از دو تا پنج سال به خودکفایی برسند که بدون آبیاری مقاوم و با طبیعت سازگاری داشته باشند و از برنامه های ما پوشش گیاهی است که کشت ها را بیشتر نماییم و آبیاری نوین داشته باشیم که ۷۸۰ هکتار لوله کشی شده است و ۳۵۰ هکتار لوله کشی جهت آبیاری کامل صورت گرفت که در مدت زمان کوتاه و با کیفیت آبیاری می گردد.

قطرم و شادکام معروف به گورستان پخش سیلاب
وی تصریح نمود: ۱۶ پخش سیلاب وجود دارد و سیلاب ها به عمق یک متر ترمیم شده است طرح آبخیزداری در قطرم و دشت شادکام که به گورستان پخش سیلاب معروف است و از اهداف مهم دشت قطرم و شادکام است چرا که آب در این مکان EC پایینی دارد از این جهت از اهمیت بسزایی برخوردار است.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بیان کرد: بندها وضعیت خوبی دارند اما رسوب گرفته است باید لایروبی صورت گیرد و برای هر یک متر مکعب باید ۸۰ هزارتومان هزینه نمود.
این مقام مسئول پیرامون اراضی ملی گفت: محدوده اراضی ملی کاملا مشخص است و یگان حفاظت مستقر است و مردم نیز اگر متوجه تخلفاتی شده اند اطلاع دهند.

۳۳ هکتار زمین به تعاونی مسکن واگذار شد
وی پیرامون اهدای زمین جهت تاسیس مسکن جوانان گفت: با رایزنی هایی که صورت گرفت و علی رغم اینکه منابع طبیعی موافق به واگذاری این اراضی نبوده است و جنگل دست کاشت بود در پشت دانشگاه پیام نور ۳۳ هکتار زمین مسکن شهرسازی گرفت و تاکید شد درجایی که پوشش گیاهی کمتری داشته باشد ساخت و ساز صورت گیرد وتا جایی که خط قرمز منابع طبیعی وارد نشوند همکاری می نماییم.
وی پیرامون استحکام بندها گفت: بندها هیچگونه شکستگی وجود ندارند و تمام سیل بنده را سرکشی نموده و حتی در زمان سیل نیز که اغلب طرف سبزدشت بود هیچ کدام از بندها شکستگی نداشت و در حال حاضر باید رسوب های بند برداشت شود مشکلی که وجود دارد زمانی که آب از سرریز بند جاری می شود مردم فکر می کنند که بند دچار نقص و شکستگی شده است.
وی تاکید کرد: ایجاد سد برای نگهداری آب است اما آبخیزداری بند ایجاد می کند که سیل آرامش یابد تا آب به زیرزمین نفوذ نماید و به آب های زیرزمینی اضافه گردد و حق آبه پایین دست باید رعایت گردد . از مردم خواهش می کنم که محل سر ریز بندها را برای نگهداری آب با شی یا سیمان نبندند.
وی پیرامون معادن شن و ماسه گفت: معادن شن و ماسه در شهرستان اگر برداشت غیر قانونی داشته باشند برخورد می شود و در این مدت مجوزی برای معادن شن و ماسه صورت نگرفته است و اگر موردی باشد از طریق استان و در کمیته تعاملی معدن پیگیری می شود.

شناسایی ۹ تن چوب قاچاق
در بافق
معتمدنیا در مورد قاچاق چوب گفت: دو مورد حمل بار چوب قاچاق با مقدار هشت تن و یک تن اخیرا شناسایی شد. قطع یا حمل چوب جنگلی و باغی باید مجوز دریافت نمایند اگر چوب ها باغی باشد باید از اداره جهاد مجوز دریافت نمایند و برای حمل نیز به منابع طبیعی رجوع کنند.
وی با بیان شعار منابع طبیعی، “منابع طبیعی نیاز همه، نیازمند همه” گفت: با مشاهده هرگونه تخلفات شهروندان با شماره ۳۲۴۲۲۰۶۰ و ۱۵۰۴ تماس گرفته و اطلاع دهند.

حدیث عباسی|

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

در اوج ناامیدی پیروز مسابقه شدم

 به گزارش هفته نامه افق کویر:خبرنگار ما در