برخی از اشتباهات تربیتی رایج در تربیت فرزندان

هر یک از والدین ممکن است رفتارهایی با فرزند خود انجام دهند که ندانسته تحت تاثیر دوران کودکی خودشان ناخواسته باعث حرف نشنوی بیشتر در کودک شوند. برخی از این اشتباهات شامل موارد زیر هستند:

اول بازی بعد کار
در روانشناسی اصلی به نام پریماک وجود دارد که منظور آن است که کودک ابتدا کار را انجام دهد و بعد اجازه بازی کردن از طرف والدین به او داده شود. نام دیگر آن قانون مادربزرگ است و یکی از شیوه های تربیتی صحیح محسوب می شود. والدینی که ابتدا پاداش یا اجازه بازی را به کودک می دهند و بعد از کودک می‌خواهند که تکالیفش را انجام دهد، این اصل را زیر پا گذاشته اند. چرا که کودک بعد از دریافت جایزه، دیگر تمایلی به انجام وظیفه اش نخواهد داشت.

بی توجهی به رفتار مطلوب و توجه  به رفتار نامطلوب
خیلی از والدین هنگامی که کودکشان به درستی وظایفش را انجام می دهد یا در کار خانه به آنها کمک می‌کند تشویق و توجهی نشان نمی دهند و از تاثیر تشویق بر کودکان اطلاعی ندارند. اما به محض اینکه همین کودک رفتار اشتباهی انجام داد بلافاصله او را تنبیه می‌کنند. این کار باعث می شود که کودک با حرف گوش نکردن و لجبازی بخواهد توجه والدین را به دست آورد.

تکرار کردن مداوم درخواست ها
والدینی که مدام به کودک خود دستور می دهند و بدون اعتنا به سـن تربیت کودک وظایف زیادی را بر دوش او می گذارند که مناسب سنش نیست، کودک دیگر اعتنایی به خواسته‌هایشان نمی کند. به خاطر داشته باشید که بهتر است درخواست ها و دستور ها را برای کودک به حداقل برسانید و آن هایی را از او بخواهید که توان انجامش را دارد. وقتی کودک نتواند خواسته ها را برآورده کند و از طرفی شما هم مدام از او درخواست کنید، او حرف شما را دیگر نمی شنود. علاوه بر این غر زدن های مدام بر سر کودک و انتــقاد کردن از او، منجر به پرخاشگری هم می شود.

نکاتی برای داشتن بچه حرف گوش کن

۱-رفتار با بچه حرف گوش نکن | عشق ورزیدن
والدین بهتر است توجه مثبت بی قید و شرط را به کودک خود بدهند. یعنی وجود کودک را دوست داشته باشند و به وسیله مــهربانی با کودکان این عشق و علاقه را به آن ها نشان دهند. باید این را بفهمد که والدینش او را به خاطر خودش دوست دارند قبول شدن در امتحان یا کمک کردن. گاهی کودکان با حرف نشنوی این پیام را به والدین می رسانند که از زورگویی ها و یا فشارها خسته شده اند. زمانی که محبت خود را با ابراز احساسات به کودک نشان دهید وارد دنیای مطلوب می شوید. عشق ورزیدن را با پاداشهای مادی زیاد اشتباه نگیرید. هرچند جایزه دادن به کودک حس مطلوبی به او می دهد اما این را بدانید که کودک متوجه محبت شما به خودش می شود.

۲-تحسین رفتار نه شخصیت
والدین به خاطر مشکلاتی که در مواجهه با رفتار کودک خود دارند، گاهی آنقدر درمانده اند که حتی نکته مثبتی هم برای گفتن ندارند. آن ها شخصیت کودک را با کلماتی مانند لجباز و تنبل و خودخواه توصیف می کنند. این یک چرخه معیوب است و راه به جایی نمی برد. تغییر دادن شخصیت به مراتب از ایجاد تــغییر رفتار مشکل‌تر است.
وقتی برای تغییر دادن رفتار کودک تلاش می کنید احتمال موفقیت شما بیشتر است. به بچه نگویید چه دختر خوبی، زیرا این جمله بدین معنا است که هدف، عبارت است از خوب بودن در تمام اوقات. مسلم است که این انتظار غیر ممکن است. به جای آن می توانید بگویید من از طرز حرف زدنت خوشم آمد. تحسین رفتار های خوب کودک، مهم ترین شیوه تربیت کودکان بدون تنبیه است.
گفتن عبارت پسر خوب یا دختر خوب نمی تواند احساس مشخصی را به کودک القا کند. مگر آن که کودک بتواند آن را با رفتارهای خویش ارتباط دهد. زیرا تصور هر کس از خود بر پایه تصوری که از اعمالش دارد استوار است. موثرترین راه برای آموزش رفتار خوب، شکل دادن رفتار با تحسین است. این روش تربیتی باید به طور مداوم مورد استفاده قرار گیرد تا رضایت شما را از رفتارهای جدید فرزندتان نشان دهد.

یلدا سادات میرعلمی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

همای سعادت در آبادی معدن آباد

«ممل» گفت: «آقاتقی»! شنیده اید که «همای سعادت»