هیئت علمی ها و اساتید دانشگاه را دریابید

به گزارش هفته نامه افق کویر، اندیشیدن، پژوهش و نوآوری، اساسی ترین نیاز برای دست یابی به پیشرفت، توسعه، رفاه عمومی و استقلال واقعی است. ۲۵ آذرماه روز پژوهش نامگذاری شده است بنابراین خبرنگار هفته نامه افق کویر با یکی از استادان و از اعضای هیئت علمی دانشگاه پیام نور گفتگو نمود که در ادامه می خوانید:
“مریم روزبهی” گفت: متولد تهران دانش آموخته ی کارشناسی دانشگاه شاهد و کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی شریف و دوره دکتری دانشگاه تحصیلات تکمیلی پیام نور گذرانده ام.
وی از سوابق علمی و پژوهشی خود مواردی را عنوان نمود: در مقطع ارشد در حوزه ی نانو ساختارها فعالیت آزمایشگاهی و تجربی داشته و عنوان پایان نامه من ساخت و مشخصه یابی نانوسیم های اکسید روی فرایند vls و در مقطع دکتری در زمینه مواد هسته ای در دو بخش سوخت راکتور و غلاف سوخت فعالیت تئوریک و شبیه سازی انجام داده ام.
وی افزود: مقالات در کشور هلند و یک مورد در امارات چاپ شده است.
متولیان صنعت، کلان نگر باشند
وی اولین گام در ایجاد درآمد زایی در حوزه ی پژوهش را فرهنگ سازی بین محققین در دولت، در مجموعه های صنعت و در دانشگاه عنوان کرد.
وی ادامه داد: پژوهش به شکل گروهی بین محققین یا به عبارتی “team working”منجر به ایجاد قطب های علمی و در نتیجه توسعه و پژوهش های هدفمند و نهایتا درآمد زایی خواهد شد البته این قطب های علمی الان در کشور وجود دارند ولی به شهرهای بزرگ محدود هستند و ظرفیت بزرگی از اساتید و محققین را پوشش نمی دهند همچنین عزم خود کفایی در بیانات آیت ا… خامنه ای (عظما) از سال های ابتدایی انقلاب مشهود و مورد تاکید بوده است این عزم در دولت و زیر مجموعه ها هم باید برای استفاده از پژوهشگران وجود داشته باشد دولت بخشی از واردات سالانه خود را با حمایت از پژوهشگر خود تولید کند همچنین متولیان صنعت، چه صنایع بزرگ و چه مجموعه های کوچک، کلان نگر باشند و درصدد استفاده از خدمات نوین دانشگاهی و شرکت های دانش بنیان باشند.
پژوهشگر یا به خارج از کشور مهاجرت کرده یا تغییر شغل داده است
وی افزود: در دانشگاه ها ، مراکز و گروه هایی برای معرفی محصولات پژوهشگران در صنایع ایجاد شود تا استقبال به پژوهش درآمدزا از جانب اساتید و پژوهشگران بیشتر شود بعضا محصولاتی توسط پژوهشکده ها و مراکز دانش بنیان تولید می شود که مورد نیاز قطعی صنعت است اما به دلیل مسائل مختلف از آن ها استفاده نمی شود تا صنعت متوجه حضور آن محصول ، کیفیت بالاتر و ارزآوری آن شود، پژوهشگر یا به خارج از کشور مهاجرت کرده یا تغییر شغل داده است.
گام دوم هم تامین هزینه و حمایت های مالی از پژوهشگران است که در این مورد عزم است هرچند بودجه محدود است.
تحصیل در شرایط پر از استرس مالی نتایج مطلوب را به همراه ندارد.
روزبهی عنوان کرد: موضوعات ارائه شده به دانشجو موضوعات مورد نیاز امروز جامعه باشد و صرفا اینکه من مقاله ای در کشور اروپا چاب نمایم هیچ تاثیری در ارتقا و رشد علم و صنعت کشور خودم ندارد، چاپ مقاله یکی از بزرگترین معضلات دانشجویان دکتری است و تامین مالی دانشجو دکتری یکی از مشکلات است و تحصیل در شرایط پر از استرس مالی نتایج مطلوب را به همراه ندارد.
وی تصریح کرد: امروز مرزبندی بین رشته ها کم کم در حال برداشته شدن است. کما اینکه یک متخصص فیزیک امروز، هم با کار تجربی و هم با کار شبیه سازی می تواند در حوزه ی نانو تکنولوژی ، کشاورزی، صنایع هسته ای و فرایندهای مختلف در صنعت و هم چنین پزشکی ورود کند.
وی در مورد آخرین مطالعه ای که داشته است گفت: در کنار کتب مربوط به تدریس در دانشگاه و مقالات مرتبط به کارهای پژوهشی ام، نزدیک به یک سال است که مشغول مطالعه بیانات رهبری هستم و آخرین کتابی که هفته گذشته تمام شد کتاب آزادی برگرفته از سخنان حکمت آمیز ایشان بود.
هیئت علمی ها و اساتید دانشگاه را دریابید
وی آخرین پژوهش خود را شبیه سازی یک جت پلاسما برای تولید ذرات پروتون و هلیم که در کارهای درمانی قابل استفاده است عنوان کرد: و در حال حاضر در مرحله ی نوشتن مقاله هستم تا بودجه ساخت دستگاه تامین شود.
هیئت علمی ها و اساتید دانشگاه را دریابید. قشری که سال های متمادی وقت و عمر خود را صرف تحصیل و پژوهش کردند نباید نادیده گرفته شود و حتی برای ناچیزترین موارد در اولویت مسئولین شهری خود هم نباشد.

حدیث عباسی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

شب بافق با استاندار یزد

 به گزارش هفته نامه افق کویر، مهران فاطمی