به بهانه سوم فروردین روز جهانی هواشناسی: آینده هوا، اقلیم و آب در گذر نسل‌ها

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل از ایرنا؛ سوم فروردین روز جهانی هواشناسی است؛ آینده هوا، اقلیم و آب در گذر نسل‌هاست که هر ساله در سطح جهان با برنامه‌های مختلف برگزار می‌شود.

 بزرگداشت روز جهانی هواشناسی هر ساله در ۲۳ مارس (مصادف با سوم فروردین) برگزار می‌شود و یادآور لازم الاجرا شدن کنوانسیون تأسیس سازمان جهانی هواشناسی (WMO) در ۲۳ مارس ۱۹۵۰ است و این امر نشان دهنده کمک اساسی خدمات ملی هواشناسی و آبشناختی در ایمنی و رفاه جامعه است و با فعالیت‌هایی در سراسر جهان جشن گرفته می‌شود.

مضامین انتخاب شده برای روز جهانی هواشناسی منعکس کننده وضعیت هوا، اقلیم و یا مسائل مربوط به آب است و شعار روز جهانی هواشناسی در سال ۲۰۲۳ نیز “آینده هوا، اقلیم و آب در گذر نسلها” انتخاب شده است.

ما در یک سیاره به هم پیوسته زندگی می کنیم، یک زمین مشترک داریم با یک جو و یک اقیانوس، هوا، اقلیم و چرخه آب ما هیچ مرز ملی و سیاسی نمی شناسد و همکاریهای بین المللی ضروری است و این فلسفه، کار جامعه هواشناسی جهان را از سال ۱۸۷۳ هدایت کرده است و ما را راهنمایی می‌کند تا علم را به خدماتی برای جامعه، نسلهای کنونی و آینده تبدیل کنیم.

روز جهانی هواشناسی ۲۰۲۳ در صد و پنجاهمین سالگرد WMO برگزار می‌شود، این روز دستاوردهای گذشته، پیشرفت کنونی و ظرفیت آینده را برجسته می‌کند، از تلگراف و پیش بینی‌های مربوط به حمل و نقل در اواخر قرن نوزدهم تا ابر رایانه ها و فناوری‌های فضایی.

در طول این مدت، خدمات ملی هواشناسی و آبشناختی به طور شبانه‌روزی برای جمع آوری و استاندارد سازی داده‌هایی که اساس پیش‌بینی وضع هوا هستند، ارائه شده‌اند.

تاریخچه تبادل داده‌های WMO ، داستانی قابل توجه از دیدگاه علمی، توسعه فناوری و مهمتر از همه، یک سیستم منحصر به فرد از همکاری برای خدمت به جامعه است و این سالگرد همچنین یادآور آب و هوای در حال تغییر ما است.

سازمان بین‌المللی هواشناسی – سلف سازمان جهانی هواشناسی – در سال ۱۸۷۳ در دوره‌ای تأسیس شد که آلودگی ناشی از فعالیت‌های صنعتی و انسانی در آغاز راه بود، در نتیجه انتشار گازهای گلخانهای، میانگین دمای جهانی در حال حاضر بیش از یک درجه سلسیوس در مقایسه با ۱۵۰ سال پیش افزایش یافته است.

رخدادهای فرین آب و هوایی افزایش یافته، اقیانوس ها گرمتر و اسیدی‌تر شده، سطح دریاها بالا رفته و یخچال‌ها و یخ‌ها در حال آب شدن هستند، سرعت تغییر در حال افزایش است.

اکنون برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و اطمینان از اینکه نسل های آینده می توانند در سیاره ما زنده بمانند و رشد کنند نیاز به اقدام فوری داریم.

خبر خوب این است که پیشرفت‌های سریع علمی و فناوری‌های نوین، دقت پیش بینی های وضع هوا و هشدارهای اولیه نجات دهنده زندگی را تا حد زیادی بهبود بخشیده است.

کلان داده‌ها آزادانه‌تر از همیشه در میان جامعه گسترده‌تری مبادله می‌شوند و ابزارهای جدیدی از جمله یادگیری ماشین و هوش مصنوعی وجود دارد.

پیشرفت قابل توجهی برای پایش، شبیه‌سازی و طرح ریزی آب و هوای جهانی صورت گرفته است، هوا، اقلیم و چرخه آب ما در آینده نسبت به گذشته متفاوت خواهد بود و خدمات هوا، اقلیم و آب شناختی به ما کمک می‌کند تا با چالش‌های مرتبط مقابله و از فرصت‌ها استفاده کنیم.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

همای سعادت در آبادی معدن آباد

«ممل» گفت: «آقاتقی»! شنیده اید که «همای سعادت»