استفاده از روش دستکاری ژنتیک برای مقابله با سرطان کبد

محققان از فناوری دستکاری ژنتیک به روشی بدیع استفاده کرده و تومورهای سرطان کبد را برای درک بهتر جهش های ژنتیکی زیربنای شکل گیری آنها تولید کرده اند.

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل از خبرگزاری فارس ، روش دستکاری ژنتیک CRISPR/Cas 9 برای بررسی جهش های ژنتیکی قابل استفاده است. این جهش های ژنتیکی عملکرد پروتئین های تولید شده توسط ژن های انسان را تغییر داده و منجر به ایجاد بیماری هایی مانند سرطان می شوند.

ژن ها حاوی اطلاعات مورد نیاز برای تولید پروتئین هستند. در فرایند دستکاری ژنتیک یک پیام RNA کپی شده از اطلاعات رمزگذاری شده در یک ژن قبل از اینکه به عنوان طرحی برای ساخت یک پروتئین خاص استفاده شود، ویرایش می شود.

پروتئین هایی که از یک ژن نشات می گیرند و از نظر عملکرد بسیار شبیه به هم هستند، اما دارای توالی اسیدهای آمینه متفاوت هستند، ایزوفرم نامیده می شوند. تولید ایزوفرم روشی است که بدن برای تخصصی کردن خواص یک ژن یا پروتئین انجام می دهد. ایزوفرم های مختلف می توانند منجر به تشکیل انواع مختلف تومورهای سرطانی شوند. تولید این زیرگروه های تومور در آزمایشگاه سخت است و مطالعه آنها را دشوار می کند.

برای درک بهتر اینکه چگونه ایزوفرم ها منجر به ایجاد انواع مختلف سرطان کبد می شوند، در یک مطالعه جدید از ابزار دستکاری ژنتیک CRISPR/Cas 9 استفاده شد تا مشخص شود چگونه ایزوفرم های مختلف منجر به ایجاد زیرگروه های متنوع تومور می شوند.

محققان آمریکایی یک بخش از یک ژن موش، به نام CTNNB1 را با استفاده از CRISPR/Cas 9 مورد هدف قرار دادند. ژن CTNNB1 دستورالعمل هایی را برای ساخت پروتئینی به نام بتا کاتنین ارائه می دهد که در تنظیم و هماهنگی چسبندگی سلول به سلول و تکثی ژن نقش دارد. پژوهشگران امیدوارند این روش برای شناسایی ۹۰ درصد از انواع سرطان کبد قابل استفاده باشد.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

شب بافق با استاندار یزد

 به گزارش هفته نامه افق کویر، مهران فاطمی