روزه داری تمرین سلامت روح و جسم است

به گزارش هفته نامه افق کویر؛ در این شماره خبرنگار ما با “دکتر سید محمود میرترابی”، پزشک حاذق و متخصص داخلی شهرستان بافق، پیرامون فواید روزه گرفتن گفتگو نمود که در ادامه می خوانید:
«دکتر سید محمود میرترابی « گفت: دستورات دین مبین اسلام علاوه بر تزکیه روح و آرامش خاطر معنوی، بر جسم و تن آدمی هم اشرف و بر سلامت تن نیز ارزش و اصرار و دقت دارد. بطوریکه هر چه علم پیشرفت می کند و لایه به لایه از جنبه های علمی پرده برداشته می شود. ارتباط دستورات دینی با سلامت جسم هویداتر می شود و دستورات و منویات دینی هیچ مغایرتی با سلامت ندارد که هیچ بلکه ریشه در حمایت از سلامت و اثبات جنبه حمایتی سلامت دارد. حتی در بعضی موارد تاکید بر سلامت این دستورات بر اثبات علمی دستورات پیشی می گیرد و قبل از اثبات علمی دستورات دینی مبنی بر سلامت جسم دلیل دینی آن در کتب و احادیث وارد شده است و از آن جمله است دستور مقدس روزه:
وی ادامه داد: حتی اگر ما جنبه ظاهری روزه که امساک از خوردن و آشامیدن و استراحت جسمی گوارش باشد در نظر بگیریم فواید بسیار زیادی بر آن مترتب شده است که برخی از آن ها البته با دید علمی گوشزد می شود.
الف- امروزه ما از کبد چرب نگرانیم و بدنبال درمان های دارویی سرگردان مطب و داروخانه ها هستیم مقدمتا عرض شود که سیستم گوارشی بدن بگونه ایست که همواره با هر وعده غذا، غذای تازه را در اختیار سلول های بدن قرار می دهد و مازاد انرژی وارد شده را در کبد بصورت چربی ذخیره می کند. بطور روزمره چون با توجه به سبک زندگی و عدم تحرک معمولا انرژی ورودی بدن از مقدار مصرف آن بیشتر است لذا با هر وعده غذایی بدن منطبق با فعالیت و نیاز جسمی انرژی تا زه مصرف و بقیه را در کبد ذخیره می کند و این سیکل چون ادامه دارد کبد همواره پر از چربی ذخیره شده است تا زمانیکه ورزش سنگین انجام شود و ورودی انرژی کم شود تا چربی کبد سوزانده شود.
فرد روزه دار با مصرف متعارف سحری تا ساعاتی بعد از سحر مقدار انرژی تازه را به بدن تحویل می دهد از چند ساعت بعد از سحر تا افطار که بدن نیاز به انرژی دارد ولی وعده غذایی ندارد مجبور به استفاده از چربی کبد و مصرف آن دارد لذا اولین امتیاز روزه تخلیه چربی اضافی از کبد است که اولین گام در درمان کبد چرب می باشد . البته
۲-چون فلسفه روزه تخلیه انرژی ذخیره شده و کهنه چربی در بدن است، فرد روزه دار به قیمت آنکه بدن از انرژی مازاد رها می شود باید سعی کند :
الف- کمی سختی روزه داری مثل تشنگی و گرسنگی ناراحتی گوارشی و سردرد را تحمل کند و چندان از فعالیت روزانه خود کم ننماید تا هدف روزه که خلاصی از چربی ذخیره شده است را اجابت کند.
( سردرد عصر گاهی و ضعف بدن تا حدی مربوط به سوخت و ساز جربی و تولید اسید در بدن است که با تحمل تا زمان افطار برطرف می شود)
ب- اگر قرار باشد وعده سحری و افطار و بین افطار و سحر مانند ایام غیر رمضان غذای سنگین و پرچرب مصرف کنیم، هیچ هدفی از روزه دار انجام نشده است. بنابراین لازم است و تاکید می شود افطار و سحر بسیار بسیار کم غذای سنگین مصرف شود و ارحجا مالیات و سبزی و لبنیات کم چرب مصرف می شود و جدا در این ۲ وعده فقط به ثواب و منزلت آن توجه شود تا خوراک، و لازم است فعالیت فرد حداقل بین افطار و سحر کم نشود و پیاده روی و ورزش ملایم در این فاصله تاکید شده است.
ج- غذایی که سحر خورده می شود چه سنگین و چه سبک فقط تا ساعاتی انرژی بدن را تامین می کند و قرار نیست با بیشتر خوردن ذخیره انرژی تا افطار داشته باشیم بلکه تاکید می شود فقط چند ساعت غذای سحر بدرد بدن می خورد و بقیه روز باید از انرژی ذخیره شده کبد استفاده شود. از طرفی هر گاه تا افطار و سحر غذای سنگین مصرف شود غلظت خون بالا می رود و احساس تشنگی در طول روز بیشتر می شود و هم چنین اگر بخاطر رفع تشنگی فکر کنیم کلیه آب را نگهدارد و آب زیاد بخوریم هم درست نیست چون کلیه آب اضافی را در ساعتهای اولیه صبح از طریق ادرار دفع می کند. بنابراین چای و آب هم باید به مقدار معمول استفاده شود تا با اضافه خوردن چای و آب کار کلیه که استراحت و نگه داشتن آب و نمک است را تحمل نکنیم … و اما ۲ نکته علمی
الف- افرادیکه از روزه واهمه دارند و فکر می کنند با ۱۶-۱۸ ساعت روزه داری کلیه آسیب می بیند و حتی بعضی با استثناعات(من در آوردی) روزه غذایی می گیرند و در طول روز فقط آب مصرف می کنند هم اشتباه است. چون روزه مانور و امتحان کلیه و گوارش و همه اعضای بدن است و در کتب علمی هم آمده است که کلیه سالم تا ۳۶ ساعت می تواند بدون هیچ آسیبی کمبود آب را تحمل کند بدون آنکه آسیبی به آن برسد. بنابراین نهایت روزه داری که ۱۶ ساعت است هیچ مشکلی برای کلیه بوجود نمی آورد.
ب- بعضی سلول های بدن طبق آفرینش وظیفه از بین بردن سلول های مزاحم مثل سلول های سرطانی و سلول های بدرد نخور را دارند که به ان اتوفاژی گفته می شود و نقش آن ها خوردن این سلول ها است.
با روزه داری چون این سلول های اتو فاژی هم دچار کمبود انرژی می شوند کار و فعالیت آنها بیشتر می شود و پدیده اتوفاژی یا پاکسازی بدن از سلول های سرطانی و مخرب افزایش پیدا می کند.
خلاصه: روزه داری تمرین سلامت روح و جسم است از منظر جسمی بهتر است روال ماه مبارک رمضان فقط در یک ماه خلاصه شود و در طول سال، کم خوردن، درست خوردن و منظم خوردن را تمرین کنیم، از ورزش و فعالیت غافل نشویم و تمرین روح و جسم را همزمان انجام دهیم.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

در اوج ناامیدی پیروز مسابقه شدم

 به گزارش هفته نامه افق کویر:خبرنگار ما در