بازگشت ارزش افزوده به بخش کشاورزی با وجود صنایع تبدیلی

به گزارش هفته نامه افق کویر؛ عمده کشورهای توسعه یافته دنیای امروز، کشاورزی را به عنوان بخش زیربنایی توسعه اقتصادی خود انتخاب کرده و با استفاده از ظرفیت‎های فراوان این بخش توانسته‎اند علاوه بر تامین نهاده‎های مناسب برای رشد سایر بخش‌ها، به توسعه سایر بخش‎ها نیز دست یابند؛ توسعه صنایع تبدیلی امر مهمی در حوزه کشاورزی است که اگر همپای با افزایش تولید محصولات کشاورزی رشد کند بخش مهمی از اقتصاد قدرتمند می شود؛ بنابراین با توجه به اهمیت این موضوع خبرنگار افق کویر با ” حمید عسکری باقرآبادی” سرپرست اداره جهاد کشاورزی شهرستان بافق گفتگو نمود؛ که در ادامه می خوانید:
وی گفت: قبلا ۱۰ سال سابقه مدیریت در شهرستان بافق را داشتم و برنامه هایی نیز تنظیم شده بود و در حال حاضر برنامه های قبل را با جدییت دنبال می نمایم.
وی افزود: سرفصل هایی مشخص شده است؛ که باعث افزایش ضریب اقتصادی در بخش کشاورزی می شود.

ارتقا سطح علمی کشاورزان

وی عنوان کرد: ارتقا سطح علمی کشاورزان از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ کشاورز باید بداند چه اتفاقی برای درخت و گیاه خود می افتد و اگر در فصل بهار قرار است سرمازدگی صورت گیرد؛ اصل کار را بداند؛ که چه باید انجام دهد.

کشاورزان توسط کارشناسان مشکلات خود را پیگیری نمایند

وی در ادامه بیان کرد: کشاورزان باید آگاهی یابند؛ که از طریق کارشناسان مشکلات خود را پیگیری نمایند تا ضریب خطر را کاهش داده و همچنین ضریب اقتصادی محصولشان را بالا ببرد.
عسکری تصریح کرد: باید با دعوت کردن از اساتید مجرب شهرستان و برگزاری کلاس های علمی و عملی؛ کشاورزان را به درجه ای از آگاهی رسانند تا افزایش بهره وری در سطح ایجاد شود؛ چرا که با وجود محدودیت منابع آب نمی توان افزایش سطح کشت داشت؛ اما افزایش بهره وری از سطح را می توان کار کرد.
وی در مورد صنایع تکمیلی و تبدیلی گفت: باید بحث صنایع تکمیلی و تبدیلی را با جدیت دنبال نمود؛ تا در این زمینه رشد کرد.

برای سرمایه گذار فرش قرمز باید پهن کرد

وی در ادامه گفتگو عنوان کرد: در بحث محصولات پسته و خرما، در حال حاضر سردخانه هایی در شهر است؛ که محصولات را به مرور زمان به بازار عرضه می کنند و همچنین در حال حاضرفرآوری و بسته بندی خرما در شهرستان انجام می شود؛ اما بیشتر از این باید کار شود.
وی افزود: همانطور که دانه های کنجد به صورت خوشه های کنجدی فراوری می شود تصمیم بر آن شد؛ که برای محصول خرما نیز این اتفاق رقم بخورد و اگر سرمایه گذاری در این زمینه ورود کرد باید برای آن فرش قرمز پهن نمود.

زیرساخت های فراوری پسته فراهم شود

عسکری، رئیس اداره جهاد کشاورزی تصریح کرد: ترمینال های پسته که در شهرستان وجود دارد فقط در زمینه پوست گیری و خشک کردن پسته فعالیت می کنند در صورتی که پسته را می توان به صورت خلال، روغن، پسته برشته و شور و همچنین کرم مغز فراوری کرد و با توجه به اینکه سطح پسته زیر کشت در شهرستان بافق زیاد است باید زیرساخت های آن فراهم گردد.

در شهرستان بافق حدود ۸۰ هکتار زعفران زیر کشت است

حمید عسکری در خصوص کشت گیاه کم ابخواه گفت: برای استفاده از علم و آگاهی متخصصان در زمینه زعفران با دانشگاه بیرجند قرارداد منعقد گردید.
وی افزود: در شهرستان بافق حدود ۸۰ هکتار سطح، زیر کشت زعفران است و هر هکتار پنج کیلو گرم زعفران برداشت می شود و زعفران را نیز می توان به صورت اسپری ، اسانس و پودر فرآوری کرد.
سرپرست اداره جهاد کشاورزی در مورد کاشت درخت گل محمدی گفت: درخت گل محمدی از گونه های کم آبخواه است؛ که باید سطح کشت را افزایش داد و علاوه بر اسانس و عرق گیری می توان به صورت غنچه نیز برداشت کرد.

کینوا گیاهی کم آبخواه؛ که در بازه زمانی ۷۰ روزه بدست می آید

وی در ادامه بیان کرد: باید به سمت گیاهان کم ابخواه رفت وگیاه ” کینوا” یکی از محصولات کم آبخواهی است که در سال های گذشته کشت شد؛ اما برای فرآوری و خرید و فروش مشکلاتی با مشکلاتی روبه رو گردید.
وی افزود: کینوا در بازه زمانی ۷۰ روزه بدست می آید و از اکسیدان خوبی برخوردار است؛ که اگر سطح کشت افزایش یابد می توان به صورت خاویار گیاهی فرآوری کرد.

با وجود صنایع تبدیلی قطعا ارزش افزوده به بخش کشاورزی باز خواهد گشت

عسکری گفت: با وجود محدودیت های آبی نمی توان محصولات گندم، جو و یونجه کاشت نمود و برای صرفه اقتصادی در بخش کشاورزی باید در بحث خرما و پسته صنایع تبدیلی را فعال نمود و بازاریابی کرد با وجود صنایع تبدیلی قطعا ارزش افزوده به بخش کشاورزی باز خواهد گشت.

ایران برخلاف کشور های خارجی در بخش پرورش شتر روند کاهشی داشته است

وی در ادامه در مورد پرورش شتر گفت: شتر دامی است که در مراتع چرا می کند و مانند گاو و گوسفند به خوراک نیازمند نیست؛ همه کشورها طبق آمار، در پرورش شتر روند افزایشی داشتند؛ اما کشور ایران در این رمینه روند کاهشی داشته و نیاز است؛ که از این بخش حمایت گردد.

حدیث عباسی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

شب بافق با استاندار یزد

 به گزارش هفته نامه افق کویر، مهران فاطمی