گذشت زمانی که باید سخت کار می کردیم

به گزارش هفته نامه افق کویر، هرگاه سخن از هنر به میان می آید؛ ناخودآگاه مهجورماندن رشته های هنری در ذهن نمایان می شود. امروزه کارهای هنری تنها جنبه زیبایی و سرگرمی آن برای افراد هنرمند و هنرجو مد نظر نیست؛ چراکه از این طریق باید کسب درآمد کنند. در ادامه گفتگوی خبرنگار هفته نامه افق کویر با یک هنرمند و خوشنویس بافقی که از طریق این هنر کسب درآمد کرده و خط بطلانی بر نظر بسیاری از هنرمندان که هنر را برای کسب درآمد مناسب نمی دانند کشیده است را می خوانید:

افق کویر: ضمن عرض تشكر از اين كه وقت ارزشمندتان را در اختيار ما قرار داديد؛ لطفاً پس از معرفي اجمالي خودتان بفرماييد خوشنويسي را از چه سالي شروع نموديد و از محضر كدام يك از اساتيد بهره برديد؟
مهدی پورعسگری هستم، متولد سال۱۳۷۷، از سال ۱۳۹۷بعد از اینکه وارد حوزه علمیه شدم، خوشنویسی را به صورت غیر حرفه ای شروع کردم. در ابتدا استاد نداشتم و خودم از روی نوشته های دیگر اساتید تمرین می کردم؛ پس از شروع کرونا به صورت حرفه ای و تخصصی شروع به کار کردم و در حال حاضر برای خط نستعلیق با قلم تحت نظر استاد کار می کنم همچنین هنرجوی نستعلیق دوره انجمن خوشنویسان هستم.

افق کویرچرا و چطور شد كه از بين هنرهاي مختلف به خوشنويسي علاقه‌مند شديد؟
همین که دیدم چقدر با خط می توان در زمینه دینی و فرهنگی کار کرد و طرح های جذاب را خلق نمود، در این زمینه فعالیت خود را آغاز کردم.

افق کویر: به عقيده شما آيا خوشنويسي هنري ذاتي است يا اكتسابي؟
تعليم چقدر در خوشنويس شدن يك فرد مؤثر است؟
قطعاً اکتسابی هست و انسان برای هر کاری که علاقه‌مند باشد با تمرین می تواند به آن دست پیدا کند و تعلیم بسیار مؤثر است.


افق کویربه طور متوسط روزي چند ساعت مشق خط مي‌كنيد؟
اوایل که تازه کار را شروع کرده بودم حدود ۲ ساعت روزانه تمرین داشتم.
افق کویرقدما صبر در يادگيري و آموزش خوشنويسي را يكي از بارزترين ويژگي‌هاي اين هنر برمي‌شمرند. آيا مي‌توان از اين نكته اين بهره را برد كه خوشنويسي در ذات خود حامل اخلاق و معنويت نيز هست؟
در مجموع خط های عربی را با قلم کار می کنم و بیشتر محتوا و جنبه هنری خط برای من اهمیت دارد ؛ علاقه زیادی برای نوشتن حدیث و مطالب تأثیر گذار در قالب یک هنر را دارم؛ قطعاً خوشنویسی در ذات خود اخلاق و معنویت را دارا است. بسیاری از علما خطاط بودند؛ چرا که صبر را بسیار زیاد می کند و هنر مقدسی است.
افق  کویر: به عنوان يك هنرمند خوشنويس، حتما در طول روز با اشعار و كلمات بزرگان سر و كار زيادي داريد؛ رابطه ميان ادبيات و هنر خوشنويسي را در فرهنگ ايراني چطور ترسيم مي‌كنيد؟
ارتباط بسیار خوبی است؛ مخصوصاً خط نستعلیق که خط فارسی و اصیل ایرانی است با هنر خوشنویسی بهتر می توان فرهنگ را در ادبیات فارسی نشان داد و جای کار بیشتر دارد.

افق کویر: رشد و پيشرفت روزافزون گرافيك و كامپيوتر، چه نقشي در رشد يا عدم رشد هنر خوشنويسي داشته باشد؟
متأسفانه گرافیک و کامپیوتر تا حدودی باعث شده تا گرایش به خوشنویسی کم شود، ولی کار اصیل قرار نیست که منسوخ شود، باید سعی شود جلوه دیگری از خوشنویسی را به منصه ظهور بگذاریم و نگذاریم نقش این هنر کمتر شود.

افق کویر: آيا شما هم قائل به خاصيت‌هاي مفهومي ويژه‌اي براي حروف الفبا هستيد؟
حروف مقطعه که در قرآن هست مثل حروف “ن” ، “کهیعص” که رموز الهی هستند یا مثل حرف “ح ” و “ع” که شروع کلمه حسین و علی است.

افق کویربرخی معتقدند از طریق هنر نمی‌توان کسب درآمد داشت و یا با شرایط تورم کنونی یک زندگی را اداره کرد؟ نظر شما در این باره چیست؟
اصلاَ قبول ندارم. با توجه به تغییر عصر ما و اینکه وارد عصر دیجیتال شدیم خیلی بهتر می توان در این زمینه کار کرد. گذشت زمانی که باید سخت کار می کردیم تا پولی دست ما را بگیرند . الحمدا… هنر درآمد زا هست و پیشنهاد می دهم که به این رشته روی بیاورید.

افق کویرجايگاه زنان را در هنر خوشنويسي امروز چطور ارزيابي مي‌كنيد؟
زنان در این زمینه خوب کار می کنند و به این رشته گرایش بیشتری دارند؛ هنر آنها به خاطر روحیه لطیف و ظرافتی که دارند علاقه‌مندان زیادی دارد.

افق کویربه عنوان آخرين سوال، بهترین مطلبی را که تا به امروز کتابت کردید را برای خوانندگان افق کویر بیان کنید:
بهترین کاری که تا الان نوشتم، زیارت عاشورا است که در حرم امام حسین (ع) کتابت کردم.

اکرم عباسی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

در اوج ناامیدی پیروز مسابقه شدم

 به گزارش هفته نامه افق کویر:خبرنگار ما در