هیچ علاقه ای به معلمی نداشتم؛ اما…

به گزارش هفته نامه افق کویر؛ معلم نه تنها کتاب درسی را آموزش می دهد؛ بلکه باعث شکل گیری شخصیت دانش آموزان نیز می شود؛ معلم می تواند انگیزه و استعداد دانش آموزان را برانگیزد و چه بسا افرادی در جامعه وجود دارند که علت پیشرفت خود را معلم خود دانسته اند؛ معلمان می توانند الگوی رفتاری و اخلاقی مناسبی برای دانش آموزان باشند؛ در ادامه به معرفی معلمی خواهم پرداخت ؛ معلمی که با دانش آموزان خود صبحانه میل می کند؛ نقاشی ساختمان انجام می دهد، جایزه معنوی و حرکتی تعیین می کند؛ برای دوچرخه دانش آموزان با همت خودشان پارکینگ زیبا و جذاب ایجاد می کند؛ عملاً در تفکیک زباله های بازیافتی یاری می دهد و برای خودشان از این طریق هزینه می کند همراه باشید تا با یک معلم متفاوت آشنا گردید:


“سید رسول بهشتی زاده” معلم کلاس ششم گفت: در رشته علوم تجربی تحصیل نمودم و در سال ۹۲ ۱۳به صورت اتفاقی وارد دانشگاه تربیت معلم شدم.
هیچ علاقه ای به معلمی نداشتم

وی افزود: علت اصلی که وارد این حرفه شدم بهره مند شدن از مزایای مناسب آن بود هیچ علاقه ای به معلمی نداشتم و در طول ۴ سال نیز علاقه مند نشدم؛ حتی رغبتی برای حاضرشدن در کلاس نداشتم؛ اما بعد از ورود به فضای کلاس نظرم تغییر کرد؛ چرا که فضای کلاس متفاوت تر از چیزی است که در دانشگاه به ما آموزش می دهند و عملاً چیزهایی که در دانشگاه به ما آموزش می دهند کاربردی ندارد، حتی برخی کتاب ها با فرهنگ ما هماهنگی ندارد.

معلم باید روی استعداد برجسته دانش‌آموز تمرکز نماید

وی در ادامه گفت: صبر اولین چیزی است؛ که برای کار با دانش آموزان لازم است و هر دانش آموز هوش و استعداد متفاوتی دارد و معلم باید روی استعداد برجسته فرد تمرکز نماید؛ اگر دانش آموزی در ریاضی ضعیف است نباید زیاد به او سخت گرفت؛ اما آموزش و پرورش دوست دارد همه دانش آموزان نمره قبولی بگیرند و این ممکن است باعث شود دانش آموز از علاقه خود فاصله گیرد.
بهشتی زاده ادامه داد: اوایل سال تحصیلی از علاقه دانش آموزان می پرسم و در کلاس به دانش آموز مسئولیتی می دهم؛ که دوست دارد و علاقمند است.
صرف صبحانه و ناهار ساده با دانش آموزان

وی افزود: در کنار تدریس با دانش آموزان بازی می کنم برای صبحانه و ناهار کلاسی مانند آب دوغ خیار با دانش آموزان وقت می گذارم و مسابقاتی از جمله مسابقات( دارت؛ کتابخوانی، فوتبال، فوتبال دستی) برگزار می‌کنم و همچنین مناسبت هایی که در طول سال است کلاس ششمی ها عهده دار می شوند و برای دانش آموزان برنامه اجرا می کنند.

دعوت کارآفرینان به کلاس

وی در ادامه بیان کرد: از کارآفرینان مثلا ؛ یک گل فروش دعوت می کنم؛ که گل پیچیدن را آموزش دهد.

جایزه های بی هزینه

رسول بهشتی زاده اظهار کرد: متاسفانه هزینه ها بسیار سنگین است، مدرسه و والدین دانش آموزان هزینه زیادی برای خریداری جایزه نمی پردارند؛ بنابراین جایزه ای طراحی نمودم؛ که به پول نیاز نداشته باشد برای همین جایزه هایی که دانش آموزان بیشتر دوست دارند را قرار داده مانند فوتبال؛ وقتی ۱۰ نفر جایزه فوتبال دریافت کردند؛ بعد از ظهر جدا از ساعت درسی فوتبال بازی خواهیم کرد.
وی یکی دیگر از جایزه را پیاده روی بیان کرد: در این جایزه تعداد به پنج نفر که رسید روز پنجشبه یا جمعه از مدرسه تا پارک آبشار پیاده روی می کنیم و با یک بستنی یا آب میوه زمانی را در پارک می گذرانیم.
وی جایزه های دیگر را تماشای فیلم و امانت گرفتن بازی فکری عنوان کرد.

کسب درآمد برای هزینه های کلاس

وی تصریح کرد: بلاخره کلاس خرج دارد، بنابراین تصمیم گرفته شد؛ که وسایل بازیافتی خشک را در روز معینی به مدرسه بیاورند و یک جا به فروش برسد و هزینه آن برای دانش آموزان خرج شود؛ والدین دانش آموزان از این کار رضایت دارند و هر دو ماه یک بار این کار انجام می شود و حداقل ۸۰۰ هزار تومان از این کار به دست می آید؛ با فروش وسایل بازیافتی پارکینگ دوچرخه دانش آموزان ساخته شد و هیچ هزینه ای از سازمان یا والدین دریافت نکردم.

ایجاد صندوق کمک به خودمان

وی افزود: صندوق کمک به خودمان برای کلاس در نظر گرفته شد که اگر پولی دانش آموزان داشته باشند می توانند درون صندوق بیاندازند.
معلم باید خطر را بپذیرد و به دانش آموز مسئولیت دهد همچنین صبر زیاد می طلبد دانش آموزان ۶۰ متر مربع مدرسه را در یک ساعت و نیم نقاشی کردند و این بسیار با اهمیت است.

عهدی که با خود بستم

بهشتی زاده گفت: روزی که تصمیم گرفتم در این رشته کار کنم با خود عهد بستم؛ که هرکاری که معلمان خودم برای من اانجام ندادند را برای دانش آموزان خودم انجام دهم.

در بافق وجود مدرسه ای که دو شیفت باشد خیلی جای تعجب دارد

وی ادامه داد: خودم خواستم که مدرسه محل کارم را انتخاب کنم ؛ در شهرستان بافق یک مدرسه وجود دارد که دو قسمت شده است و کلاس های چند پایه دارد. وجود اینگونه مدرسه در شهرستان بافق، جای تعجب دارد چرا که آنطور که شایسته است، برای بچه های آن منطقه امکانات آموزشی و تربیتی فراهم نمی شود.

وی در پاسخ به این سوال”آیا دانش آموزان از معلم خود حرف شنویی دارند یا خیر؟” بیان کرد: این نوع رفتار با دانش آموزان باعث شده است؛ که با معلم خود رودربایستی داشته باشند؛ بچه ها باهوشند و می فهمند.
وی ادامه داد: در مدارس دخترانه سنت بدی رواج پیدا کرده است؛ که انگشتر طلا برای روز معلم تهیه می کنند؛ خانم ها با چشم و هم چشمی این کار را انجام می دهند و کار درستی نیست.

ایجاد حس اعتماد در بین دانش آموزان

بهشتی گفت: سرمایه گذاری در آموزش و پرورش در بلند مدت جواب خواهد داد و از کار های اخلاقی که به دانش آموزان می سپارم بوسیدن دست مادر است و هیچ وقت از آن ها نخواستم که از این کار عکس بگیرند؛ به دانش آموزان اعتماد دارم؛ و وقتی از دانش آموزان از این کار می پرسم بدون هیچ ترسی می گویند؛ که خجالت کشیده و این کار را انجام نداده ام و برخی نیز انجام می دهند و ایجاد حس اعتماد بین دانش آموزان خیلی مهم است.

در شهر بافق آموزش پرورش اولویت آخر است

وی افزود: در حال حاضر مدارسی تأسیس شده است؛ که درس را برای مدرک می خوانند وچون هیچ کاربردی ندارد بیشتر اوقات خود را در بنگاه های اقتصادی و کار می گذرانند؛ مثلا پایه هفتم در مغازه لوله کشی این حرفه را یاد می گیرد.
وی در ادامه بیان کرد: در شهر بافق آموزش پرورش اولویت آخر است در صورتی که در شهر میبد اولویت اول آموزش پرورش است بهترین محصول در شهر و مملکت نیرو انسانی است.
وی در پایان گفت: والدین به دانش آموزان بها دهند و معلمین بیش از حد به محتوای درسی تمرکز نکنند و مطالب مورد نیاز را توضیح دهند.

حدیث عباسی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

مربیان تئاتر سرود مدارس بافق به آموزش اصولی نیاز دارند

 به گزارش هفته نامه افق کویر؛” عبدالرضا صباغیان”