سامانه هوشمند کمیته امداد در خدمت مردم

به گزارش  هفته نامه افق کویر ؛ کمیته امداد از منابع پرشمار مالی و سرمایه‌ای بهره می‌برد زکات و صدقه‌ها، بخشی از درآمدهای این نهاد می‌باشد پیرامون این موضوع خبرنگار در این شماره با “طلایی” رییس کمیته امداد امام خمینی(ره) گفتگو نمود:

سیستم هوشمند کمیته امداد در خدمت مردم

طلایی گفت: کمیته امداد به مدت دو سال است؛ که در بحث پذیرش مددجو هوشمند شده است و این مسئله خیلی مهم است.
سیستم هوشمند کمیته امداد در خدمت مردم است و در حال حاضر هر مدد جویی که از یک نهاد و سازمان خدمات دریافت می کند در سیستم مشخص است در صورتی که قبلا این امکان وجود نداشت.
وی افزود: مدد جویانی که تحت پوشش این سازمان هستند صرفا مددجوی کمیته امداد می باشند.

عمده خدمات کمیته امداد به سه دهک اول ارائه می شود

طلایی در ادامه بیان کرد: دهک های یک تا سه می توانند از خدمات معیشتی و دیگر خدمات کمیته امداد استفاده کنند؛ دهک چهارم و پنجم فقط می توانند وام خود کفایی دریافت نمایند و دهک پنجم به بعد دیگر شامل خدمات کمیته امداد نخواهند شد و اگر قبلا کسانی بودند؛ که در دهک پنجم به بالا بوده و از ما خدمات می گرفتند در حال حاضر دیگر این امکان وجود ندارد.
وی تصریح کرد: اگر فردی برای دریافت خدمات به کمیته امداد مراجعه کند؛ در مرحله اول کد ملی دریافت می شود که بررسی گردد آیا مددجوی سازمان دیگری است یا خیر؛ اگر در سازمان دیگری ثبت شده باشد نمی توان در کمیته امداد ثبت نام نماید.

۶۰۰ خانواده تحت پوشش کمیته امداد هستند
وی عنوان کرد: حدود ۶۰۰ خانواده تحت پوشش کمیته امداد هستند و نزدیک به ۱۷۰۰نفر از این تعداد کسانی هستند؛ که واقعا ًنیازمندند.
افرادی که تحت پوشش کمیته امداد قرار می گیرند
وی در ادامه اظهار کرد: افراد نیازمند شامل زنان سرپرست خانواده، مرد سرپرست خانواده که بیمار است ، از کارافتاده و یا زندان را شامل می شود و همچنین مردهای بالای ۶۰ سال که از کار افتاده اند و همسر سرباز تحت پوشش کمیته قرار می گیرند.
رئیس کمیته امداد گفت: با این سیستم آنلاین با ارائه کد ملی شخص اطلاعات کامل در دسترس است و حتی میزان درآمد شخص مشخص می گردد و اگر بالاتر از حد مجاز کمیته امداد باشد نمی‌تواند از کمیته خدمات بگیرد.

پرداخت ۲۰۵ فقره وام اشتغال در سال گذشته
وی در ادامه بیان کرد: کمیته امداد در تهیه جهیزیه، درمان و وام های کارگشایی نیز فعالیت می کند.
وی افزود: آموزش و مشاوره شغلی نیز انجام می‌شود؛ دغدغه ما این است که فرد در پنج سال آینده خودکفا شود.
وی از پرداخت ۲۰۵ فقره وام اشتغال در سال گذشته گفت: وام اشتغال در زمینه صنعت کشاورزی و دامداری است؛ حتی در زمینه زنبورداری و پرورش پرندگان نیز وام دریافت گردیده است.

شرایط دریافت وام
وی اضافه کرد: مرد سرپرست خانواده حتما باید کارت پایان خدمت و زن سرپرست خانواده باید مجوز اشتغال داشته باشد و بدون مجوز هیچ وامی پرداخت نشده است.
وی در مورد سیستم”امداد” گفت: برای دریافت وام باید در سیستم امداد ثبت نام نمایند و اگر شرایط را داشته باشند (بیکار باشد، بیمه اجباری پرداخت نکرده باشد، مجوز اشتغال داشته باشد) می تواند از وام استفاده کند و به مدت ۵ سال کمیته امداد بر کار وام گیرنده نظارت دارد و اگر اشتغالزایی صورت نگیرد مبلغ وام از طریق بانک بازگردانده خواهد شد.
وی عنوان کرد: تمام وام های پرداختی از طریق کمیته امداد نبوده و بخشی از آن از طریق بانک ها صورت گرفته است.
طرح های اشتغال زایی مانند کمد سازی، زنبور داری، طرح های دامداری و کشاورزی ، طرح های صنعتی مانند جوشکاری، تعمیر کاری و غیره جوان هایی بودند؛ که بیکار بوده و کمیته امداد شرایط اشتغال را برایشان فراهم کرده است.

توزیع ۱۰ هزار پرس غذا
رییس اداره کمیته امداد گفت: سه سال است که کمیته امداد در طول ماه رمضان طرح اطعام “مهدوی” را برگزار می کند و به کمک خیرین ، سپاه پاسداران، شرکت سنگ آهن مرکزی و مردم خیر این کار صورت می‌گیرد و در سال جاری ۱۰ هزار پرس غذا توزیع گردید.

۲۴۰ فرزند عضو طرح اکرام
وی در ادامه طرح اطعام و اکرام ایتام بیان کرد: در این طرح ۲۴۰ نفر از فرزندان مددجویان تحت پوشش که وضعیت بدتری دارند عضو این طرح هستند و با توجه به درآمد خانواده های تحت پوشش کمیته امداد؛ که مبلغ ناچیزی از دولت دریافت می کنند و دولت در حد توان کمک می کند این طرح موجب می شود؛ که حامیان طرح اکرام، فرزندی زیر ۱۸ سال انتخاب کنند.

حامیان طرح اکرام اغلب معلمان آموزش و پرورش هستند

وی عنوان کرد: حامی وقتی یک فرزندی را انتخاب می کند؛ شماره کارت حساب فرزند پیامک می شود به موبایل حامی و حامی می تواند مبلغی را به دلخواه به حساب فرزند معنویش پرداخت کند و اصلا مهم نیست که هر ماه چقدر پرداخت می کند؛ ولی اگر دو سه ماه پرداختی نداشته باشد با وی تماس گرفته خواهد شد؛ که آیا مایل به ادامه همکاری هست یا خیر؛ استقبال خوبی در شهرستان بافق شده است و حامیان طرح اکرام اغلب معلمان آموزش و پرورش هستند خاطره های خوبی را حامیان تعریف می کنند؛ که از زمانی که حامی طرح اکرام شدند چه اتفاقات خوبی برایشان صورت گرفته است.

بالاترین آمار صدقات مربوط به شهرستان بافق است

وی در ادامه گفت: مردم بافق خیر هستند و نسبت به جمعیت، بالاترین آمار صدقات را شهرستان بافق داشته است و این نشان از ایمان مردم دارد؛ کمیته امداد نهادی نیست؛ که در کنارش بتواند بودجه دولتی دریافت کند؛ در حال حاضر ۸۰ درصد نیاز این اداره به کمک مردم تامین می شود.
وی افزود: شاید در ماه حداکثر ۸۰ میلیون تومان صدقات دریافت شود؛ اما این مبلغ در کنار کارهایی که صورت می گیرد ناچیز است تهیه جهیزیه، ساخت مسکن و حتی بیماری است که در ماه ۳۰ میلیون تومان هزینه درمانش می شود.

روحانیون شهرستان باید مردم را بیشتر در جریان زکات قرار بدهند
طلایی با بیان اینکه شهرستان بافق در پرداخت زکات واجب پیشتاز است گفت: در استان؛ شهرستان بافق در این زمینه اول است؛ اما در پرداخت زکات مستحبی هنوز برای مردم این اتفاق نیافتاده است.
وی عنوان کرد: حتی کسی که محصول پسته دارد می تواند یک بخشی از درآمدش را کمک کند از این طریق می توان در همه زمینه ها به نیازمندان کمک کرد؛ در قرآن ۵۹ بار زکات تکرار شده است که ۳۲ بار زکات همراه با برکت آورده شده است و پیامبر فرمودند: زمینی که زکات ندهد برکتش کم می شود و روحانیون شهرستان باید مردم را بیشتر در جریان زکات قرار بدهند

جمع آوری ۴۰۰ میلیون تومان زکات فطره و کفاره
وی افزود: در بحث زکات فطره مردم خوب عمل کردند حدود۴۰۰میلیون تومان زکات فطره و کفاره بود؛ که امسال جمع آوری شد.
وی اضافه کرد: جمعیت شهرستان بافق حدود۶۰ هزار نفر است؛ که حتما باید فطریه بدهند که حدود ۳میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان می شده در حالی که فطریه و کفاره با هم ۴۰۰میلیون تومان می شود. با هزینه کفاره آرد تهیه می شود و در شهر و روستا بین افراد نیازمند توزیع می گردد.
این مسئول بیان کرد: کمیته امداد با چند تن از میدان داران استان و شهرستان ارتباط خوبی دارد و هفته ای یک بار میوه(پنج تا ده کیلوگرم) بین مددجویان توزیع می شود.
وی در ادامه از فعالیت های فرهنگی بیان کرد: در بحث فرهنگی کارشناس مسائل فرهنگی وجود دارد که کار مشاوره نیز انجام می دهد؛ ۳۵۰ دانش آموز که تحت پوشش کمیته هستند برای هدایت تحصیلی مددجویان مشاوره صورت می گیرد. اردوها ، کلاس های آموزشی ، مسابقات و مراسم ملی و مذهبی برگزار می شود و همچنین مشاوره حقوقی نیز کمیته امداد ارائه می دهد.

توزیع ۲۰۰۰ پوشاک نو در بین نیازمندان
وی عنوان کرد: در پایان هر سال جشن نیکوکاری و در اواخر شهریورماه جشن عاطفه ها برگزار می شود؛ در سال جاری ۲۰۰۰ پوشاک نو تهیه گردید و بازارچه ای ایجاد شد و مددجویان پوشاک را دیده و پسندیده و هر کدام ۴ دست لباس و یک جفت کفش گرفتند.
وی در مورد وام ها ی کار گشایی گفت: مبلغ وام کارگشایی ۱۰ میلیون تومان است؛ که متاسفانه خیلی استقبالی صورت نگرفت؛ ازجمله سازمان هایی که کمک خوبی به کمیته امداد می کنند شرکت سنگ آهن مرکزی بافق، سپاه پاسداران و شورای شهر و شهردار بافق می باشند و از این سازمان ها تشکر می کنم.
شهرداری در بحث خیلی از معافیت ها ما را همراهی نمود و حدود ۲۰۰نفر خرما به زکات شهرستان اختصاص دادند و درختان زیتون پارک آبشار به نام “شجره طیبه” به کمیته امداد اختصاص دادند و سنگ آهن که درآمد حاصل از زیتون را به کمیته و مددجویان اختصاص می دهند تشکر می کنم.

حدیث عباسی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

شب بافق با استاندار یزد

 به گزارش هفته نامه افق کویر، مهران فاطمی