هیچگونه آگاهی برای شغل روابط عمومی ندارم

به گزارش هفته نامه افق کویر؛ بدون تردید روابط عمومی به عنوان رکن اساسی نظام ارتباطی و اطلاع رسانی نقش تعیین کننده ای در افزایش آگاهی‌های آحاد جامعه، فرهنگ سازی و تنویر افکار عمومی برعهده دارد و اکنون که اهمیت جایگاه روابط عمومی در عصر ارتباطات و در دورانی که اطلاع رسانی در همه عرصه‌ها پیشتاز است بر همگان آشکار شده، نمی‌توان نقش آن را در پیشبرد اهداف یک نهاد یا سازمان، بهبود کیفی و کمی فعالیت‌ها و افزایش بهره وری از امکانات و نیروی انسانی نادیده گرفت؛ خبرنگار افق کویر گزارشی  تهیه نمود که در ادامه می خوانید:

سازمان فاقد ردیف استخدامی روابط عمومی و ارتباطات می باشد

فاطمه صادقی، روابط عمومی اداره تامین اجتماعی بافق گفت: ازاسفند ۱۳۷۵ تاکنون شاغل در سازمان تأمین اجتماعی شعبه بافق – واحد اموراداری هستم ولیکن باتوجه به چارت تشکیلاتی شعب تیپ ۳ سازمان که فاقد ردیف استخدامی روابط عمومی و ارتباطات می باشد ، اینجانب در کنار مسئولیت اصلی خود از خرداد ۱۳۸۹ تاکنون با حفظ سمت انجام امور مربوط به روابط عمومی سازمان را نیز عهده دار هستم .

حوصله و پشتکار لازمه کار یک روابط عمومی جسور است

وی بیان کرد: با توجه به اینکه روابط عمومی هر مجموعه ای ، نقش مؤثری در بهبود روند خدمت رسانی ، پاسخگویی به جامعه هدف وهمچنین برقراری تعامل درون و برون سازمانی دارد؛ لذا مسئول(رابط) روابط عمومی در هر دستگاه و سازمان بایستی با هنر حرفه ای خود بتواند موفقیت لازم در راستای پیشبرد اهداف مجموعه خود ،‌جلب اعتماد و رضایت مخاطبان اداره و سازمان را به نحو احسن کسب کند؛ که در این رابطه با در نظر گرفتن تحولات فراگیردنیای مدرن کنونی و سرعت تغییرات جهان ارتباطی فعلی، اگر یک فعال روابط عمومی بخواهد عملکردی در حد مطلوب داشته باشد؛ بایستی واجد یک سری خصوصیات از جمله : داشتن مهارت فنی و به روز جهت بکارگیری امکانات ارتباطی موجود – بهره گیری از دانش و مهارت تخصصی مرتبط – توانایی سخن وری ، قدرت بیان خوب و همچنین داشتن استعداد و توانایی نگارش بی نقص – اشراف لازم ودقیق بر ضوابط ، مقررات و قوانین مرتبط با محموعه فعالیتهای سازمان داشته باشد .
وی افزود: یک روابط عمومی خوب بایستی ازتوان تجزیه و تحلیل مسائل برخوردار باشد؛ سعه صدر‌، حوصله و پشتکار ، لازمه کار یک روابط عمومی جسور است، داشتن اخلاق حسنه و خوش خلقی و احساس تعهد وتعلق نسبت به سازمان و مخاطبان سازمان از ضروریات در این حرفه است .
وی تصریح کرد: در حال حاضر می توان گفت بر اساس آمارها در کشور ما بیش از نیمی از جمعیت و در استان یزد و از جمله شهرستان بافق بیش از ۸۰ درصد از افراد جامعه در قالب کارفرما، بیمه شده ومستمری بگیر وافراد تبعی تحت پوشش تأمین اجتماعی هستند؛ که این موضوع نشان دهنده ارتباط گسترده مردم با سازمان و مجموعه و فعالیت های حوزه تامین اجتماعی است؛ که در این رابطه با ملحوظ داشتن موضوع جنگ اقتصادی دشمن و سعی گسترده آنان در ایجاد فضای یأس و ناامیدی در جامعه لازم است همه تلاشها جهت خنثی نمودن این حرکت دشمن وازطرفی ایجاد فضای امید به آینده بهتر ، تلاش و کوشش و… در بین آحاد جامعه متمرکز شود که وظیفه ما اعضای روابط عمومی در تامین اجتماعی انعکاس خدمات و اقدامات سازمان در عرصه بیمه و درمان و تعهدات بلند مدت (برقراری مستمری بازنشستگی – ازکارافتادگی و بازماندگان) و… می باشد .
وی عنوان کرد: تبیین عملکرد سازمان در حوزه های اجتماعی و اقتصادی و تا حدودی فرهنگی که باعث ایجاد امنیت خاطر و امید به آینده در جامعه هدف شده نیز در قالب ارایه گزارش عملکرد دوره ای ، گفتمان سازی در دانشگاه ها و مراکز عملی وآموزشی، برگزاری میز ارتباطات مردمی در اماکن عمومی نمازجمعه و پاسخگویی به مسایل و مشکلات مراجعین / معرفی سامانه ارتباطات ونظارت مردمی موسوم به CRM و بررسی ، پاسخگویی و رسیدگی به شکایات واصله از سامانه مزبور از جمله فعالیت ها انجام شده می باشد .

روابط عمومی کمتر مورد توجه و اهمیت قرار گرفته است

وی در ادامه بیان کرد: اتعکاس اخبار و قوانین و تسهیلات جدید سازمان در حوزه های مختلف ، اطلاع رسانی خدمات سازمان از طریق سامانه خدمات غیر حضوری (es.tamin .ir) در قالب خبر – فیلم- عکس و… می باشد.
وی در ادامه در پاسخ به این سوال که» به عنوان یک روابط عمومی چه فعالیت هایی انجام می دهید؟» گفت: در سازمان به علت محدودیت هایی که ناشی از چارت سازمان هست؛ واگذاری مسئولیت و کار به پرسنل علاوه بر وظایف مرتبط با پست سازمانی از طریق صدور ابلاغ داخلی امر متداول است؛ که این رویه خوشبختانه به شدت متوجه بنده بوده در این رابطه با افتخار عرض کنم که با نگاهی گذرا به پرونده پرسنلی بنده علاوه بر حکم کارگزینی مسئول اموراداری ، تعداد قابل توجهی ابلاغی داخلی مشاهده می گردد از جمله رابط روابط عمومی – نماینده بانوان شاغل شعبه در کمیسیون بانوان – نماینده سازمان در شبکه بهداشت(سفیران سلامت و پیامگزار سلامت)، رابط ارتیاطات ونظارت مردمی سازمان (CRM)و… می باشد که شاید در این امور تاکنون آنطور که شایسته بوده نتوانستم فعالیت کنم؛ ولیکن تاحدی که توان و وقت اجازه می داده سعی خود را کرده ام .
صادقی از مشکلات گفت: عمده مشکلات پیشرو در سازمان نبود ردیف تشکیلاتی در چارت سازمانی است؛ که این امر باعث شده به اندازه کافی کارآموزی ُ مهارت حرفه ای و آموزش درون سازمانی ارايه نگردد . همچنین بعضا تداخل مسایل کاری مختلف و شرایط خاص باعث شود بحث روابط عمومی کمتر مورد توجه و اهمیت قرار گیرد؛ ولیکن به همت روابط عمومی فرمانداری شهرستان تاکنون دوره های آموزشی و کارگاه های آموزشی خوبی با دعوت از اساتید بزرگ و برجسته جهت روابط عمومی های ادارات برگزار گردیده ازجمله دوره آموزشی فناوری اطلاعات و ارتباطات،تشریفات،تیتر و خبرنویسی،کاربرد فنون رسانه ای در روابط عمومی که جا دارد ازبرگزارکنندگان این دوره ها تشکر قدردانی نمایم.

روابط عمومی مسئولیتی خطیر و مهم است

نجمه پاینده ، روابط عمومی بیمارستان ولیعصر(عج) گفت: در بیمارستان حضرت ولیعصر (عج) بافق ۱۸ سال است که مشغول به کار هستم و ۴ سال است که در کنار کارم مسئولیت انجام امور روابط عمومی را بر عهده دارم.
وی بیان کرد: روابط عمومی مسئولیتی خطیر و مهم است. فردی که مسئولیت روابط عمومی را به عهده دارد باید سواد رسانه بالایی داشته باشد. کار با نرم افزارهای مرتبط را بداند و به روز باشد.

وی افزود: روابط عمومی باید توانایی ارائه مطالب به صورت شفاهی(با بهره گیری از اصول ارتباطی و زبان بدن) و کتبی (با بهره گیری از ادبیات) را داشته باشد. روابط عمومی باید به اصول گزارش نویسی آگاه باشد. قدرت بیان خوب داشته و سخندان باشد. روابط عمومی خوب باید بتواند ارتباط موثر و پویا با سایر سازمان ها و پرسنل سازمان خود برقرار کند.
پاینده تصریح کرد: به عنوان مسئول روابط عمومی اخبار مربوط به بیمارستان ؛ اخباری اعم از مناسبت ها ،گزارش بازدیدها، فعالیت های خاص پزشکان و… به همراه عکس و فیلم را کار می کنم.
وی عنوان کرد: در روزهای مناسبت دار امور مربوط به جشن ها و قدردانی از پرسنل را هدایت نموده. نظرات و پیشنهادات پرسنل و مردم را به سمع مسئولان مرتبط می رسانم.
مشغله های کاری انجام کارهای روابط‌عمومی را برایم دشوار می کند
وی بیان نمود: در کنار روابط عمومی مسئولیت بهداشت محیط بیمارستان را نیز به عهده دارم و در دوره های برگزار شده توسط دانشگاه و فرمانداری و… شرکت نمودم و به علت علاقه وافری که به روابط عمومی دارم مشکلات را پشت سر می‌گذارم؛ اما مشغله های کاری دیگر گاهی انجام کارهای روابط عمومی را برایم دشوار می کند.
مشکلات منابع انسانی
در این زمینه رفع گردد
روابط عمومی بیمارستان ولیعصر(عج) گفت: از مسئولین درخواست می کنم که اهمیت بیشتری به مسئولان روابط عمومی دهند و مشکلات منابع انسانی در این زمینه رفع گردد و سایر مسئولیت ها به اشخاص دیگر سپرده شود و همچنین امکانات و بودجه بیشتری به مسئولین روابط عمومی دهند و کلاس های مفید برگزار گردد .

هیچ آگاهی در این مورد ندارم

روابط عمومی یکی از اداره ها به خبرنگار افق کویر گفت: اصلاً چنین پست سازمانی برای من تعریف نشده است و تنها از طرف فرمانداری مرا به عنوان روابط عمومی معرفی نمودند و هیچ گونه دوره ای را برگزار ننموده و هیچ آگاهی در رابطه با شغل روابط عمومی ندارم.
وی افزود: کار من کاملاً متفاوت با این پست سازمانی است؛ برای دریافت پاسخ هرگونه سوالی که مربوط به اداره است باید با رییس اداره تماس بگیرید.


«مجتبی حاجی حسنی بافقی» گفت: در اداره امور مالیاتی شهرستان بافق مشغول بکار هستم و ۱۰ سال است که به عنوان روابط عمومی در این اداره فعالیت می نمایم.

وی ویژگی های یک روابط عمومی خوب را چنین بیان کرد:
-۱ در ابتدای سال پیشنهاداتی برای چند ماه آینده در جهت ارتقا و خدمات بهتر به مردم در حوزه خود(محل کار) ارائه دهد.-۲ در جهت رسیدن به پیشنهادات ارائه شده تلاش نماید .
-۳ رسیدن به اهداف سازمان را اهداف خود دانسته و تلاش مضاعف نماید .
-۴یک تصویر خوب از حوزه محل فعالیت خود ، برای سازمان های دیگر ارائه نماید.
-۵ چنانچه محل کار محل ارائه خدمات به مردم است اطلاعات و دانشی را برای خدمات بهتر به مردم فراهم نماید .
-۶در حوزه اخبار درست و اشتباه به گونه ای کار کند؛ که مردم دچار شک و تردید نشوند .
وی عنوان کرد: یکی از فعالیت های بارز روابط عمومی این اداره در حوزه اطلاع رسانی به مردم در فصل اظهارنامه می باشد؛ که هر سال در ماه خرداد و تیر تبلیغاتی در سطح شهر و خدماتی در داخل اداره انجام می شود .
وی بیان کرد: علاوه بر روابط عمومی در اداره، مسئول فناوری اطلاعات و هیات های حل اختلاف را بر عهده دارم .
حاجی حسنی تصریح کرد: دوره روابط عمومی را نگذراندم و با توجه به اهمیت روابط عمومی ها وجود کار های دیگر در کنار روابط عمومی باعث کم رنگ شدن روابط عمومی ها می شود.

از نیروهای با سواد و با سطح دانش مربوطه استفاده کنند

وی از مسئولین درخواست کرد: به وظایف خود به نحو احسن عمل کرده و از نیروهای با سواد در حوزه های مربوطه با سطح دانش مربوطه استفاده کنند.


یک روابط عمومی باید صادق و وفادار به منافع سازمان باشد

«اعظم تفکری بافقی» روابط عمومی اداره کتابخانه های عمومی بافق گفت: تقریبا ۸ سال است که به عنوان روابط عمومی فعالیت می کنم و برای این که یک روابط عمومی خوبی بود باید اعتماد به نفس داشت و مسئولیت پذیر و وظیفه شناس بود و همچنین صادق و وفادار به منافع سازمان باشد.
وی عنوان کرد: علاوه بر مسئولیت روابط عمومی ،مسئول امور مالی و حسابداری، مسئول امور فناوری اطلاعات و مسئول امور فرهنگی اداره کتابخانه های عمومی بافق هستم.

کمبود نیرو و تجهیزات از مشکلات اصلی است

وی افزود: کمبود نیرو و تجهیزات از مشکلات اصلی در این زمینه است بیشتر روابط عمومی های ادارات شهرستان به علت کمبود نیرو مجبور هستند که چند مسئولیت را قبول کنند در حالی که روابط عمومی خود یک پست جدا گانه می باشد و نیاز به تجهیزات با کیفیت و به روز دارد.
تفکری گفت: با توجه به اینکه قلب تپنده هر سازمانی روابط عمومی هست برای ادارات شهرستان نیروی روابط عمومی استخدام کنند؛ تا یک کارمند مجبور نباشد در کنار سایر مسئولیت ها پست روابط عمومی هم قبول نماید و این موجب می شود در بعضی مواقع اخبار ادارات منعکس نگردد.
گزارش تهیه شده نشان می دهد؛ که روابط عمومی در کنار مسئولیت های دیگر در حال انجام است بدین معنا که در چارت سازمانی اداره ها روابط عمومی گنجانده نشده است و یا به علت کمبود بودجه و کمبود نیرو این اتفاق افتاده است و روابط عمومی ها نیز از این رویکرد ناراضی هستند چرا که باعث شده است؛ که نتوانند این مسئولیت به نحو احسنت انجام شود.

حدیث عباسی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

شب بافق با استاندار یزد

 به گزارش هفته نامه افق کویر، مهران فاطمی