باید تجربه بیشتری بدست بیاوریم

به گزارش هفته نامه افق کویر، در این شماره به سراغ یکی از نائب رییس های فعال شهرستان در رشته ورزشی شمشیربازی رفته ایم و گفتگویی با وی انجام داده ایم.
افق کویر: ضمن معرفي کامل خودتان ازسابقه فعالیت در این رشته ورزشی بگویید؟
الهام ظهریری، متولد ۸ اسفند سال ۶۳ با مدرک کارشناسی هستم. یک سال ونیم هست که به عنوان نایب رییس هیات شمشیربازی انتخاب شدم و در خدمت این رشته ورزشی پر هیجان و البته ناشناس برای همشهریان بافقی هستم.
افق کویر: هیأت چه زمانی تأسیس گردید؟
هیأت شمشیر بازی از سال ۹۴ با حمایت مدیر کل ورزش و جوانان استان یزد تأسیس گردید در بین شهرستان های استان اولین شهرستانی بودیم که در رشته شمشیر بازی فعالیت خود را شروع کردیم. بر اساس عملکرد و رتبه ها شمشیر بازی ورزش اول استان یزد است که دارای بازیکنان با استعداد و عضو تیم ملی می باشد.
افق کویر: نحوه ثبت نام در این رشته ورزشی پرهیجان چگونه است؟
در سال ۹۴ با فراخوان تعدادی علاقمند ثبت نام نمودند که به علت نبود امکانات جهت آموزش به مرکز استان اعزام می گردیدند. در طی چند فراخوان و طرح های استعداد یابی در سال های ۹۵ و ۹۶ تعدادی علاقمند جذب این رشته شده اند که اکثریت را بانوان تشکیل می دهند. در طرح استعداد یابی که با حضور سرمربی تیم ملی شمشیر بازی و داور بین المللی شمشیر بازی استان برگزار گردید. بافق استعداد و پتانسیل خوبی در این زمینه داشته است که با تمرینات و پشتکاری که این بانوان در سال ۹۶ از خود نشان داده اند امیدوارم سال آینده با حضور در مسابقات کشوری برای این شهرستان صاحب افتخار و مدال شویم. در سطح استان هم بازیکنان بافقی در بین دیگر بازیکنان دارای استعداد خوبی می‌باشند.
افق کویر: از برد و باخت این رشته بفرمایید؟
از وقتی که بنده فعالیتم را شروع کردم؛ سعی کردم در همه مسابقات آزاد شرکت کنیم تا بچه ها تجربه بیشتر کسب کنند و با روش بازی و فضای مسابقه و تکنیک حریفهای آینده شان آشنا شوند. این رشته ورزشی به گونه ای هست که در اوایل شروع شمشیربازی اصلا به برد و باخت فکر نمی کنیم و باید تجربه بیشتر بدست بیاوریم.
افق کویر: چه مقامهایی کسب کرده اید؟
۲ مرتبه در مسابقات جایزه بزرگ تهران شرکت کردیم که برای مشخص شدن رنکینگ های شمشیربازها برگزار می‌شود و یک مقام سوم تیمی هم در بخش بانوان و هم آقایان قهرمان کشور در تهران داریم و یک مقام سوم المپیاد دارالعباده در هر ۳ اسلحه کسب کردیم و انشاا… در آینده ای نزدیک به مقامهای بالاتری هم در بخش تیمی و هم انفرادی برسیم.
افق کویر:در حال حاضر در چه رده هایی فعالیت دارید؟
الان در اسلحه اپه بخش آقایان ۳ نفر در رده نونهالان فعالیت دارند و ۱۰ نفر هم در بخش بانوان در اسلحه فلوره و اپه و در رده های سنی مختلف در حال فعالیت هستند و من آرزوی موفقیت روزافزون برای تک تک آنها از خداوند باری تعالی خواستارم.
در تابستان سال گذشته ما طرح استعدادیابی داشتیم که نزدیک به ۴۰ نفر استعداد یابی شدند با تلاشهای مهندس فتاحی رییس هیات طرح استعداد یابی با حضور سرمربی تیم ملی شمشیربازی جوانان کشور و مدرس فدراسیون شمشیربازی انجام شد که خیلی عالی برگزار گردید و هم اکنون هم آموزش این دوره از کلاس ها را بر عهده دارند.
افق کویر: از خطرات این رشته ورزشی بگویید؟و صدماتی که به بازیکن ها وارد گردیده؟
در مورد خطرات این رشته باید بگویم که هیچکدام از شمشیربازها حق ندارند بدون ماسک و محافظ روبروی هم بایستند و به تمرین بپردازند و همه بچه ها این نکات را رعایت می کنند و با تجهیزات کامل و آمادگی لازم تمرین را شروع می کنند وخوشبختانه تا بحال مشکلی پیش نیامده است.
افق کویر: چگونگي آشنايي با اين رشته را توضيح دهيد؟
ورزش شمشیربازی به صورت دو نفره برای آقایان و بانوان انجام می شود. مسابقات شمشیربازی، هم بصورت انفرادی و هم بصورت تیمی هست شمشیربازها لباس های مخصوصی می پوشند و از دستكش، لباس مخصوص و ماسك با تور فلزی استفاده می کنند تا صورت و بدنشان از ضربه های حریف در امان باشد.
به لباس شمشیربازها یك كابل سیم متصل است، این سیم به دستگاه مخصوصی وصل هست كه می تواند ضربه های وارد شده را محاسبه كند. به زمین مسابقه شمشیربازی پیست می گویند. این ورزش هم مثل سایر ورزشها از تکنیک ها و تاکتیک های خاصی پیروی می کند و شمشیربازها در حین یادگیری این ورزش هم باید تکنیک مسابقه را یاد بگیرند و هم داوری مسابقه را تا در مسابقه حقی از آنها ضایع نشود.
افق کویر: مشکلات موجود در این ورزش چیست؟
با توجه به اینکه این رشته قهرمانی است و با توجه به کمبود وسایل فردی و نیز شمشیر و دیگر تجهیزات که واراداتی است در این زمینه مشکلاتی آن هم در حد کم وجود دارد.با اینکه سالن اختصاصی شمشیر بازی با جذب بودجه خیری و کمک های دولتی به بهره برداری رسیده است، ولی در بحث تجهیزات نرم افزاری که شامل دستگاه و قرقره می باشد در سطح شهرستان کمبود داریم .
افق کویر: برای افرادی که به این رشته ورزشی علاقه دارند چه توصیه ای دارید؟
برای سال آینده طرح استعداد یابی در مدارس را با همکاری نهاد های مسئول اجرا می کنیم تا افراد بیشتری که علاقمند و دارای استعداد می باشد به این رشته جذب شوند.
افق کویر:حرف پایانی :
از خیرین محترم، شرکت ها، مدیران مسئول نهادها و شرکت های خصوصی خواهشمندیم در بحث تهیه بحث نرم افزاری شمشیر بازی و اسپانسر جهت اعزام به مسابقات کشوری و آموزش مربیان ما را یاری فرمایند.
این رشته دارای ایمنی بالایی می باشد و جهت جذب و کار کردن مشکل خاصی نیست.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

شب بافق با استاندار یزد

 به گزارش هفته نامه افق کویر، مهران فاطمی