کوی به کوی ” دنبال پزشکان متخصص

محمد حسین تشکری/ کمبود پزشک متخصص عین بختکی بر جامعه درمانی کشور چمبره زده و خیال تکان خوردن هم ندارد. فریاد نبود یا کمبود پزشک متخصص در شهرها و مناطق دور از مراکز استان بلند است. متخصصیان تمایل دارند تا در مرکز استان و در ازدحام جمعیت به امر طبابت بپردازند تا هم از لحاظ تجهیزات و هم از لحاظ اقتصادی در رفاه باشند. شهر بافق و سایر مناطق استان مانند بهاباد، خاتم و ابرکوه به خاطر دوری از مرکز استان در فقر متخصص به سر می برند! دولت ها برای رهایی از این وضعیت هنوز نتوانسته  اند اقدامات موثر و بلند مدتی را انجام بدهند.؛ اگرچه در دولت فعلی نسخه های موقت پیچیده شده و برخی از متخصصین را بالاجبار از سوی معاونت درمان استان جهت مداوا به شهرهای دور می فرستند ولی این متخصصین دایمی نیستند و بعد از مدتی بار سفر بربسته و می روند به جایی که هم تجهیزات باشد و هم مریض یا بیمار بیشتر تا از لحاظ اقتصادی منبع درآمدی خوبی داشته باشند. در بافق این مسئله از سالیان پیش وجود دارد:

درست اردیبهشت ماه  ۹۳ بود که رئیس وقت بیمارستان بافق، دکتر ” افشاری” در مورد پزشکان متخصص گفت: ” متخصصین اصلی را در بیمارستان بافق داریم، آن چیزی که از نظر استاندارد کشوری و سطح بندی باید داشته باشیم در حقیقت چهار متخصص هست که ما بیش از این هم داریم؛ یعنی هشت متخصص.
وی تصریح کرد: امسال سعی می کنیم متخصص  EMT( گوش، حلق، بینی و جراحی سر و گردن) و ارتوپد اگر شد به صورت تمام وقت بیایند وگرنه به صورت پاره وقت از آنها استفاده کنیم. آمادگی داریم تا تجهیزات موردنیاز متخصصین را نیز تأمین کنیم و به محض اینکه به بیمارستان بیایند این تجهیزات تأمین می شود. ” ( هفته نامه افق کویر شماره ۶۳۹ مورخ ۹۳/۰۲/۲۱ )

اکنون سه سال از آن وعده گذشته است و خبری از مقیم یا نیمه وقت آمدن برخی تخصص ها نیست! به عنوان مثال متخصص گوش و حلق و بینی که هر هفته به بافق می آمده و بنا بر گفته “قایمی” مدیرداخلی بیمارستان ۳۵ نفر را از ساعت ۵ عصر الی ۹ و نیم شب ویزیت می کرده امروز، پنج شنبه، مورخ ۱۳ اردیبهشت ماه در بافق حضور نیافته است. یعنی بیماران بافقی باید تا هفته دیگر صبر کنند تا اگر هفته آینده پزشک تمایل داشت به بافق بیاید و اگر نه می رود تا هفته بعدش و هیچ جاگزینی برای این گونه مواقع نیست!

دکتر ” دانشی “هم که به تازه گی علاوه بر مشغله رئیس شبکه بهداشت و درمان، اختصاصا این مسئولیت را پذیرفته درباره مسئله امروز پنج شنبه گفت: در حال شناسایی مشکلات هستم و با توجه به تغییر معاونت درمان استان یزد امیدوارم بتوانم گامی در راستای حل مسایل بردارم.

مشخص نیست چه وقت این معضلات حل خواهد شد و این پرسش باقی است تا کی  ” کوی به کوی ” دنبال پزشکان متخصص باید گشت؟

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

راهپیمایی مردم بافق در حمایت از پاسخ مقتدرانه سپاه و تحقق وعده صادق

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل