شانزدهمین جلسه گزارش دهی کارگروه مطالبات مردمی و کارگران شرکت سنگ آهن مرکزی

احداث سه نیروگاه خورشیدی در بافق – بزودی

فرماندار بافق گفت:

به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان بافق؛ شانزدهمین جلسه گزارش دهی کارگروه مطالبات مردمی و کارگران شرکت سنگ آهن مرکزی_ بافق با حضور نماینده مردم بافق در مجلس شورای اسلامی، زاده رحمانی فرماندار و جمعی از مسوولان و اقشار مختلف مردم در امامزاده عبدالله(ع)این شهرستان برگزار شد.

در این نشست پس از قرائت صورتجلسه ۹شهریور سال ۱۳۹۳هرکدام از مسوولان گزارشی از روند اجرای مصوبات در جلسه و برخی اقدامات انجام شده در این شهرستان مطرح کردند.

فرماندار بافق در این نشست با تبریک ایام شعبانیه به تشریح برخی اقدامات انجام شده در این شهرستان پرداخت و گفت:۱۲ کیلومتر از سخت ترین پروژه بزرگراه بافق به یزد زیرعبور رفت و ۱۱کیلومتر باقی مانده طی دوماه آینده زیر بار ترافیک می رود و پرونده این پروژه به اتمام می رسد.

محمد زاده رحمانی با بیان اینکه محورهای مواصلاتی بافق در حال اجراست و خیز توسعه این شهرستان را به ارمغان دارد افزود:آسفالت بافق به سمت بهاباد ۲۲کیلومترآن آغاز شده و ۱۰کیلومتر باقی مانده جاده بافق به سمت نوق نیز در سال جاری انجام می شود.

وی با اشاره به احداث فرودگاه در این شهرستان تصریح کرد: اقدامات اصلی اداری آن انجام شده که ۱۶میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز دارد که اگر شرکت متقاضی انجام ندهد خودمان این سرمایه گذاری را انجام می دهیم.

فرماندار بافق از احداث سه نیروگاه خورشیدی تا پایان سال جاری در این شهرستان خبر داد و افزود:تا پایان سال جاری نیروگاه ۱۵۰مگابایتی به اتمام می رسد و قرار داد نیروگاه سیکل ترکیبی قرارداد آن در تهران بین نیروگاه مادر برق و شرکت کره ای بسته شده است.

زاده رحمانی با اشاره به بحث گازرسانی در بافق گفت:به روستاهای حاشیه شهر گازرسانی شده و گازرسانی به دهستان کوشک نیز اغاز شده که با تمام این پروژه بافق می تواند به عنوان شهرستان سبز کشور از نظر پروژه گازرسانی تبدیل شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع پخش زنده فوتبال از شبکه ۳در این شهرستان اشاره و بیان داشت:مشکل بحث فوتبال و شبکه سه که مسابقات فوتبالی پخش نشد موقتا حل شده و برای حل دائمی این موضوع از صباغیان و مدیرکل ارتباطات کمک گرفته می شود.

گفتنی است: پیشرفت فیزیکی ۳۶درصدی فولاد و آهن اسفنجی تا پایان سال جاری،اتمام بخشی از پروژه فاضلاب شهری،انجام زیرساخت ها و پروژه فیبرنوری و بودجه های دولتی از دیگر مباحثی بود که فرماندار بافق در این نشست به آن اشاره کرد

بیشتر بخوانید:

شھریورماه سال ۳۹۳۱ ، یادآور غرور جوانان و کارگران سنگ آھن بافق است که در پی بی عدالتی به واگذاری سھام این شرکت به بخش خصوصی بدون در نظر گرفتن سھمی از آن به عمران و آبادنی منطقه، دست از تلاش برنداشتند و اعتراضاتی به این وضع نمودند؛ گرچه این اعتراض با بازداشت «محمد حسن تشکری»، رئیس وقت شورای اسلامی شھر بافق و ھشت نفر دیگر  («امیر حسین کارگران»، «علی صبری»، «علی محمد تشکری»، «کاظم کارگران»، «رضا دھستانی»، «رضا خواجه زاده»، «محمدرضا ایرانی» و «جلیل کمالی») به پایان آمد؛ اما منجر به خلق صورتجلسه ای شد که به امضا مسئولان استانی  وکشوری رسید و قرار شد تا با اجرای آن کمی از آلام و درد مردم منطقه در جھت توسعه و عمران کاسته شود. این صورتجلسه راھی شد تا با تشکیل کمیته ھای پیگیری بخشی از اھداف این کارگران و مردم جبران شود.

مروری بر شهریور ۱۳۹۳ در بافق

یکشنبه، ۶۱ شھریورماه ۳۹۳۱ تیتر اول ھفته نامه افق کویر اختصاص به «آزادی ۶ کارگر بازداشتی و لغو واگذاری ۸۲/۵ درصد سھم سنگ آھن» مرکزی است : سخنگوی شورای اسلامی شھر بافق، از پایان اعتراض کارگری این شھرستان و بازگشت کارگران به محل کار خود خبر داد. محمد عباسی بعدازظھر چھارشنبه در گفت وگو با ایرنا، افزود: براساس تصمیم شورای تامین استان و شھرستان، کارگران آزاد شدند و در حال بازگشت به محل زندگی خود ھستند. وی، جزئیات چگونگی آزادی کارگران دستگیر شده را باز گو نکرد. این مسئول اضافه کرد: براساس توافقنامه ای که با حضور معاون امنیتی وزیر کشور، قائم مقام وزیر کار و معاون سیاسی امنیتی استاندار یزد تنظیم و توسط امام جمعه بافق، فرماندار و اعضای شورای شھر و مسئولان مرتبط با این موضوع در شھرستان بافق امضا شد، خصوصی سازی ۸۲/۵ درصد منتفی شده است. سخنگوی شورای اسلامی شھر بافق اضافه کرد: از آنجا که امام جمعه، مسئولان ذیربط شھرستان بافق و اعضای این شورا توافقنامه را امضا کردند کارگران ھم پذیرفتند به محل کار خود بازگشتند. وی ادامه داد: راه اندازی چرخه صفر تا ۰۰۱ درصد چرخه فولاد در بافق، امنیت شغلی کارگران، پیگیری و ھمکاری مسئولان فولاد کشور برای تحقق اختصاص ۵۱ درصد از سھام شرکت سنگ آھن به عمران و آبادانی بافق از عمده مفاد توافقنامه امضاء شده است.

عباسی خاطرنشان کرد: ھمچنین مقرر شد مسئولان فولاد کشور ھر چھار ماه یکبار گزارشی از روند پیشرفت واگذاری ۵۱ درصد سھام سنگ آھن به شھرستان بافق ارائه دھند. این مسئول اضافه کرد: مسئولان فولاد کشور و مدیران ذیربط در استان یزد و شھرستان بافق باید موضوع ۵۱ درصد مورد بحث را تا حصول نتیجه نھایی پیگیری کنند. وی ادامه داد: مدیران فولاد کشور تا آخر شھریور ماه جاری موظفند روند طرح ھای راه اندازی کارخانه فولاد بافق را با ذکر جدول زمانبندی و میزان سرمایه گذاری به اطلاع مسئولان استان و شھرستان برسانند. عباسی در این خصوص افزود: مدیرعامل و معاونین صندوق بازنشستگان فولاد کشور ھم ھر دو ماه یکبار باید در شھرستان بافق تشکیل جلسه دھند و موضوع تکمیل چرخه فولاد این شھرستان را پیگیری کنند. این مسئول خاطر نشان کرد: چادرھای مقابل فرمانداری ھم جمع شده و دیگر ھیچکس در این مکان متحصن نیست. شش کارگر بازداشتی معدن بافق آزاد شدند به گزارش یزدرسا، ۶ کارگر بازداشتی معدن سنگ آھن بافق عصر چھارشنبه ساعت ۶۱:۵۴ از زندان «خلد برین» یزد آزاد شده و راھی شھرستان بافق شده اند. منابع کارگری ایلنا گزارش داده اند «محمدحسن تشکری»، «علی محمد تشکری»، «کاظم کارگران»، «رضا دھستانی»، «رضا خواجه زاده» و «محمدرضا ایرانی»، ۶ کارگر بازداشتی معدن سنگ آھن بافق دقایقی پیش آزاد شده اند. ھمسر یکی از بازداشت شدگان در این باره به ایلنا گفته است بر خلاف قرار قبلی، محمدحسن تشکری، رئیس شورای شھر بافق با قرار کفالت ۰۷ میلیون تومانی و سایر کارگران با قرار کفالت ۰۵ میلیون تومانی آزاد شده اند. گفتنی است پلیس در ھفته ھای گذشته «امیر حسین کارگران»، «علی صبری»، «محمدحسن تشکری»، «علی محمد تشکری»، «کاظم کارگران»، «رضا دھستانی»، «رضا خواجه زاده»، «محمدرضا ایرانی» و «جلیل کمالی» از کارگران معدن سنگ آھن بافق را در پی شکایت کارفرما بازداشت کرده بود. علاوه بر جلیل کمالی که ھفته گذشته آزاد شده بود، علی صبری و امیرحسین کارگران نیز دیروز (سه شنبه ١١ شھریور) آزاد شدند. به گزارش یزدرسا، شب گذشته دو کارگر بازداشتی معدن سنگ آھن بافق به نام ھای «علی صبری» و «امیرحسین کارگران» آزاد شدند. با این حال آنطور که رسانه ھای نزدیک به فعالان کارگری گزارش داده بودند، خانواده ھای بازداشت شدگان در معدن حاضر شده و در جمع کارگران بر پایان اعتراض پس از آزادی ۶ کارگر دیگر تاکید کرده اند. بر اساس این گزارش به نظر می رسد مذاکره فرماندار، فرمانده نیروی انتظامی، مدیرکل دفتر سیاسی استاندار، نماینده کارگران و اعضای شورای اسلامی در شانزدھمین روز متوالی اعتراض کارگران معدن سنگ آھن بافق در معدن نتیجه داده و معدن آغاز به کار کرده است. کارکنان شرکت سنگ آھن بافق دو ھفته قبل در اعتراض به بحث خصوصی سازی این شرکت اعتراض کرده و لغو ۸۲/۵ درصد واگذاری سھام سنگ آھن چغارت و سه چاھون به شرکت فولاد خوزستان را خواستار شدند. دولت با سازمان خصوصی سازی برخورد کند.

این جمله ای بود که از زبان دکتر طالبی، معاون سیاسی و امنیتی استانداری یزد بیان شد. لحن این کلام نشان از آن دارد که اختلافی عمیق بر سر جریان ۸۲/۵ درصد از سھام شرکت سنگ آھن در فرابورس ھست. آن چنان که فریاد این مقام ارشد استان را نیز درآورد. «رئیس جمھور تعیین سرنوشت ۸۲/۵ درصد از سھام معدن سنگ آھن بافق را به وزارت کار محول کرده است و وزارت کار به پشتوانه دستور رئیس جمھور و مباحث طرح شده در ھیأت دولت، واگذاری این سھام توسط فرابورس را منتفی اعلام کرده است.» معاون سیاسی و امنیتی استاندار یزد اظھار نظر جدید رئیس سازمان خصوصی سازی را در راستای «بروز نارضایتی میان کارگران معدن سنگ آھن بافق، التھاب آفرینی و دامن زدن به اعتراضات» توصیف کرد. «محمدعلی طالبی» در واکنش به اظھارات رئیس سازمان خصوصی سازی مبنی بر واگذاری «قطعی» ۸۲/۵ درصد از سھام معدن سنگ آھن بافق به بخش خصوصی، گفت: برای ما مبھم و نامشخص است که چرا سازمان خصوصی سازی با سیاست ھای کلی دولت ناھماھنگ است، آن ھم در شرایطی که این سازمان زیر مجموعه دولت و وزارت اقتصاد به شمار می رود. او ضمن ابراز بی اطلاعی از آنچه «اغراض پشت پرده این اظھار نظر» میخواند، افزود: ما از سازمان خصوصی سازی گلایه شدید داریم که چرا در چارچوب سیاست ھای کلی دولت عمل نمی کند. این مقام دولتی در ادامه از دولت خواست «با این اظھار نظر ھا که بر امنیت روانی کارگران معدن سنگ آھن بافق و فعالیت اقتصادی این شھرستان تاثیر می گذارد»، برخورد کند. طالبی گفت: رئیس جمھور تعیین سرنوشت ۸۲/۵ درصد از سھام معدن سنگ آھن بافق را به وزارت کار محول کرده است و وزارت کار به پشتوانه دستور رئیس جمھور و مباحث طرح شده در ھیات دولت، واگذاری این سھام توسط فرابورس را منتفی اعلام کرده است. این مقام دولتی تصریح کرد: در جلسه شورای تامین استان یزد که شنبه (٨ شھریور) با حضور «حسین ذولفقاری» معاون امنیتی وزیر کشور و «ابوالحسن فیروزآبادی» قائم مقام وزیر کار برگزار شد، واگذاری سھام ۸۲/۵درصدی به بخش خصوصی منتفی شد و ما نیز ھمین را به کارگران اعلام کردیم. آنطوری که باید و شاید به بافق نرسیده اند فرماندار بافق ادامه داد: خدا می داند، من خدا را گواه می گیرم و قسم یاد می کنم که تک تک اعضای تأمین استان بر این که حق و حقوق مردم بافق به این وضعیت درآید و خدا می داند که آنقدری که از بافق برده شده به شھرستان برنگشته ،حتی یک ھزارمش را ھم تأکید دارند. الان ھم من اینجا به عنوان فرماندار جلوی دوربین و جلوی جمع اعلام می کنم آنطوری که باید و شاید به بافق نرسیده اند. بعد از ۰۴-۵۳ سال ھنوز جاده ما مشکل دارد. ھنوز مباحث گاز مشکل دارد. گاز و جاده شاید درآمد یک ماه بافق باشد؛ وگرنه کل آن حل می شود. این ھا ھمه منتقل شده و عامه ھم پذیرفته اند.یک موضوعی که در مسائل قبلی ۹۳ روز اعتصاب اگر دوستان خاطرشان باشد دستوری که بالأخره در آن شرایط داده شد این بود که: نماینده دبیر شورای امنیت ملی با اختیار تام به جلسه شورای تامین یزد آمد.

 

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

جاری شدن سیلاب و مسدود شدن برخی از جاده‌های استان یزد

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل