حصیربافی هنری که مغفول مانده است

به گزارش هفته نامه افق کویر، به مناسبت ۲۰ خرداد روز صنایع دستی گفتگویی با زهرا قائمی یکی از افرادی که از کودکی در زمینه حصیربافی فعالیت دارد انجام داده است.
وی در این خصوص گفت: ۱۴ سال است که حصیر بافی می کنم از کودکی علاقه به این کار داشتم و در کنار مادربزرگ و مادر به تماشا می نشستم. سال ۸۳ به علت علاقه ای که داشتم با فرزند کوچکم به میراث فرهنگی جهت یادگیری می رفتم تا اینکه بطور کامل یادگرفتم و اکنون ۶ الی ۷ ماه است که در محوطه اداره میراث کارحصیربافی انجام می دهم.
وی با بیان اینکه جوانان به این رشته علاقه دارند افزود: حدود ۳ سال است که در کتابخانه عمومی برای کودکان آموزش می دهم و بسیار علاقمند هستند. جالبتر اینکه کودکان ایده های جالبی دارند و طرح های زیبایی ارائه می دهند که آنها را نیز عملی نمودیم؛ به خاطر اینکه کار بچه ها تمیز است قصد داریم در پایان دوره از آنها بخواهیم تعدادی کار را آماده کنند و در قبال آن هدیه ای به آنها تحویل دهیم.
وی با بیان اینکه حصیر تنها به کلاه و بادبزن و… ختم نمی شود تصریح کرد: بسته ای را آماده کردیم که شامل اسماءمتبرکه، دستمال کاغذی، خودکار ، سطل زباله و کارتابل می باشد و خوشبختانه با تنوعی که ایجاد شده کاربردی تر شده است.
قائمی اظهار داشت: برای فروش صنایع دستی خود مرکز خاصی نداریم؛اگر بتوانیم اطراف امام زاده مرکزی را برای کار و فروش صنایع دستی داشته باشیم بسیار عالی می شود. خانم رنجبر بسیار پیگیر بوده و هستند تا مغازه های میدان خان را به افرادی که در زمینه صنایع دستی فعال هستند واگذار شود و بازارچه ای از صنایع دستی برای همیشه دایرگردد؛ در حال حاضر ۴ نفر در میدان خان صنایع دستی دارند.
وی با اشاره به سفری که به قشم داشتند گفت: ۵نفر از بافق به همراه شهر های جنوبی، سیستان و بلوچستان، اهواز، اصفهان، کرمانشاه و بوشهر در این سفر حضور داشتند که ما در این سفر با هنرهای دیگر آشنا شدیم.
قائمی ادامه داد: هنرجویان از شهرهای دیگر باورشان نمی شود یکی از شهرهای استان یزد چنین حصیربافی داشته باشد. استادچینی به نام یانگ داشتیم؛ زمانیکه کار حصیربافی ما را مشاهده کرد برایش این بافتهای ریز جذابیت داشت. شهرهای دیگر هیچکدام بافت ریز نداشتند. در طول مدتی که آنجا بودیم از شهرهای مختلف درخواست داشتند تا بافتهای ریز را به آنها یاد بدهیم ، حتی از ما دعوت کردند تا به شهرشان رفته و به آنها آموزش بدهیم که اگر مسئولین ما راحمایت کنند با کمال میل این کار را خواهیم کرد.
وی با اشاره به مشکل حقوق و بیمه هنرمندان این صنایع دستی افزود: در پایان از مسئولین درخواست داریم مکانی را در مرکز استان به ما اختصاص بدهند تا بتوانیم صنایع دستی بافق را مطرح کنیم.

الهام نصیرزاده

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

در اوج ناامیدی پیروز مسابقه شدم

 به گزارش هفته نامه افق کویر:خبرنگار ما در