رییس سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان بافق درخصوص نحوه عزاداری در ایام محرم مطرح کرد: اخلاص کم رنگ شده است

به گزارش هفته نامه افق کویر؛ حجت الاسلام علی روحانی، رییس سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان بافق در گفتگویی اختصاصی با هفته نامه افق کویر، به پرسش های مطرح شده پاسخ داد.
افق کویر: لطفاً برای اطلاع خوانندگان توضیحاتی درخصوص شرح وظایف سازمان تبلیغات ارائه دهید:
شرح وظایف سازمان تبلیغات عبارت است؛ سازماندهی امور فرهنگی، مذهبی، هماهنگی روحانیون و ائمه جماعت، اعزام مبلغ به ادارات و روستاها در مناسبت های مختلف؛ البته در بعضی از روستاها روحانی مستقر داریم.
شورای هیئت ها متشکل از ۵ نفر مسئول اصلی و دو نفر علی البدل است. وظیفه شورای هیئت ها، سازماندهی امور هیئت ها، به ثبت رساندن هیئت های جدید است؛ درضمن کانون مداحان متشکل از ۵ نفر مداح اصلی است که وظیفه آنها سازماندهی امور مداحان و تذکر به مداح مورد نظر در صورت بروز هرگونه مشکل می باشد.
افق کویر: چه تعداد روحانی در سطح شهر بافق حضور دارند؟
۳۰ نفر روحانی هستند که تعداد آنها در ماه مبارک رمضان بیشتر می شود.
افق کویر:چرا بعضی مداحان با اینکه سواد چندانی ندارند، مداحی می نمایند؟
مداحانی که سواد ندارند آنچنان نمی توانند در کانون دایره مداحان قرار بگیرند؛ چرا که باید سواد داشته باشند و مدارک ارائه دهند تا بتوانند در سامانه طوبی سازمان ثبت نام نمایند.
افق کویر: برخی مداحان بعضاً کارهایی انجام می دهند که از نظر عرف درست نیست، سازمان تبلیغات چه برخوردی با آنها دارد؟
سازمان تبلیغات به این گونه مداحان تذکر می دهد آنها ظاهراً می پذیرند؛ متأسفانه وقتی آن مداح اقبال عمومی کارهایش را دارد آنچنان به تذکر سازمان تبلیغات گوش نمی دهد.
افق کویر: چه تعداد سخنران برای ایام محرم به شهرستان دعوت شده اند آیا اطلاع دارید کدامیک از آنها سطح علمی بالاتری دارند؟
هیچ کدام از هیئتها برای آوردن سخنران با سازمان هماهنگ نمی کنند؛در صورتی که باید با سازمان هماهنگ کنند.
افق کویر: نظر شما در باره برخی مداحان شهرستان که از آهنگ های شهرهایی مانند خوزستان و … تقلید می کنند چیست؟!
صحیح این است که هر شخصی راه خودش را برود و آیین های سنتی خودمان را احیاء و حفظ نماییم. تقلید کردن از روش های دیگران ضربه به آداب و سنت های اصیل خودمان می باشد؛ اما اشکال شرعی هم ندارد.
افق کویر: چرا با اینکه بافق سخنران دارد، سخنران از شهرهای دیگر می آورند؟
علت آن را باید از مردم و بانیان مجالس سوال کنید. جاذبه آخوندهایی که از شهرهای دیگر می آیند، چون جدید هستند بیشتر است و این رسم همه شهر هاست؛ البته غریبه پرستی هم باب شده است.
افق کویر: سازمان تبلیغات چه نظارتی بر روی نذورات عاشورا و تاسوعا دارد تا اسراف صورت نگیرد؟
یکی، دو سال است که بعضی از هیئت ها برای توزیع غذای نذری از ژتون استفاده می کنند و به تعداد مردم و عزاداران ژتون دارند؛ اما این که شخصی نذر می کند ظهر عاشورا ناهار بدهد نمی تواند نذر خود را صبح یا شام عاشورا ادا کند. نذر را باید طبق چیزی که نذر شده اجرا نمایند چه خود
شخص اجرا کند و چه بدهد هیئت ها این کار را انجام دهند. یک مقدار باید فرهنگ سازی شود که نذورات را جهت دهی کنند؛ وقتی فرد نذر کننده می داند به اندازه کافی برای روز عاشورا نذر شده است، برای روزهای بعد از عاشورا نذر نماید. یا شخص می تواند نذر کند به مناسبت روز عاشورا جهاز چند دختر را فراهم نماید.
افق کویر:با توجه به سابقه کاریتان از محرم های قدیم بگویید:
سابقه بنده به ۵۰ سال پیش برمی گردد. به خاطر دارم حسینیه سفلی، حسینیه کوچکی بود و مرحوم پدرم امام جماعت مبارکه بود و ۱۰ سالی با دوچرخه و موتور برای نماز جماعت به مبارکه می رفتند و در روستاهای باقر آباد، صادق آباد و حسینیه سفلی نیز مرحوم پدرم منبر می رفت، بعضی شبها که مرحوم پدرم نمی توانست منبر برود، بنده که کلاس پنجم بودم به منبر می رفتم. مقطع راهنمایی را که به اتمام رساندم تصمیم گرفتم درس حوزه بخوانم. سال ۵۵ پدرم فوت نمود و بعد از آن به حوزه رفتم. چند سالی در یزد و ۸ سال در قم بودم، سال ۷۵ به بافق برگشتم و با کمک مردم مسجد فاطمیه(س) که مرحوم پدرم با کمک مردم ساخته بود بازسازی نمودم. در حال حاضر نیز نماز جماعت و مراسم مذهبی در مسجد برگزار می شود؛ خوشبختانه حضور مردم، به ویژه نسل جوان در این مسجد خوب است.
افق کویر: محرم های قدیم چه فرقی با محرم های حال حاضر دارد؟
محرم های قبل از انقلاب را به خاطر ندارم؛ اما در محرم های بعد از انقلاب هیئت های عزاداری نوحه های انقلابی و حماسی می خواندند، نوحه ها برگرفته از نهضت امام خمینی(ره) بود که بیشتر در جهت اوج گیری نهضت و انقلاب مؤثر بود و با توجه به این که هیئت ها می توانستند برآگاهی دهی و بیداری مردم مؤثر باشند، دشمن برنامه ریزی نموده بود که هیئت ها از رویه اول انقلاب فاصله بگیرند و بیشتر جنبه سکولاریسم پیدا کند. سکولاریسم یعنی این که در عزاداری ها فقط برای امام حسین(ع) و شهدای کربلا صحبت نمایند و سخنرانی ها ربطی به انقلاب و مسائل سیاسی فعلی نداشته باشد که در بافق آسیب آن کمتر است؛ اما متأسفانه در شهرهای دیگر آسیب وارد شده و دشمنان سعی نمودند که در هر لباسی افرادی را به جامعه ارائه بدهند که با برنامه های انحرافی خودشان عزاداری را منحرف کنند؛ مخصوصاً جلسات زنانه را گرفتار یکسری خرافات می کنند تا از اصل عزاداری دور شوند.
افق کویر: نذرهایی که در میان هیئتها صورت می گیرد؛ مانند ریختن نقل و … آیا برنامه ای برای ساماندهی آن دارید؟
نذرها کار خود جوشی است که مردم انجام می دهند و نمی شود آن را ساماندهی کرد و نیازمند فرهنگ سازی است. دست سازمان و گروه خاصی نیست؛ اما درخصوص کارهایی که بعضی هیئت ها انجام می دهند به آنها تذکر دادیم، مثلاً شیر در میان مردم راه می افتاد و نقل به مردم می داد که این اقدام نسبت به سالهای گذشته کمتر شده است.
افق کویر:چرا برخی از نمادهای تاسوعا و عاشورا جمع آوری شده است؟
جمع آوری نمادهای عاشورا؛ مانند تخت یزید، بازار شام و… به خاطر جنبه بد آموزی آن بود. در گذشته مردم با مشاهده این صحنه ها به یاد محرم و مصیبت های اهل بیت(ع) گریه می نمودند؛ اما در این دوره و زمانه بیشتر عکس و فیلم می گیرند تا اینکه گریه کنند. در گذشته وقتی اسب یا شتر می دیدند به یاد اسب یا شتر امام حسین(ع) گریه می کردند، ولی امروزه؛ فقط بچه هایی گریه می کنند که جایی برای آنها نیست تا سوار اسب و شتر شوند؛ در حال حاضر هر هیئت مجوز آوردن فقط ۵ شتر را دارد.
افق کویر:تمایل دارید چه سنتی از گذشته یکبار دیگر اجرا شود؟
در گذشته اخلاص بیشتر بود و در حال حاضر اخلاص کمرنگ شده است. در گذشته برای سخنران مهم نبود که مستمع پای منبر زیاد باشد؛ چراکه معتقد بودند مستمع اصلی پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) هستند و روضه را با این توجه می خواندند، در مورد هیئت ها و مداحان هم همین طور بود؛ اما حالا تا سخنران مستمع نداشته باشد منبر نمی رود. هیئت ها نیز می گویند، باید تماشاچی باشد تا ما بیرون بیاییم این نشان دهنده کمرنگ شدن اخلاص است.
افق کویر: توصیه شما به جوانانی که حاضر هستند تا پاسی از شب در خیابان ها عزاداری نمایند؛ اما به نماز اهمیت نمی دهند چیست؟
همین که جوانها به محرم اهمیت می دهند، لباس سیاه می پوشند، ایستگاه صلواتی می زنند و چهره شهر را تغییر می دهند نشان دهنده این است که دین گریزی ندارند و اصل این است که عرق مذهبی در مردم هست. منتها جوانان نیازمند تبلیغ و تشویق خانواده ها هستند؛ البته ما آخوندها نیز بی تقصیر نیستیم یک زمانی منبر خیلی تأثیر داشت؛ اما حالا تأثیر آنچنانی ندارد، باید تبلیغ چهره به چهره داشته باشیم.
افق کویر:چه صحبتی با مسئولان دارید؟
در جلساتی که برگزار می شود مطرح کردم که بهترین روش تبلیغ این است که مسئولین به وظیفه خود عمل کنند؛ اگر مسئولین وظایف خود را انجام دهند و عدالت اجتماعی در جامعه اجرا شود خودش بهترین تبلیغ برای اسلام و کمک فرهنگی به ما هست، ولی اگر مسئولین وظیفه خود را انجام ندهند و عدالت برقرار نباشد هر چه ما تبلیغ نماییم نقش برآب می شود؛ چرا که انتظار جامعه از نظام جمهوری اسلامی این است که تبعیض و بی عدالتی نباشد؛ البته هیچ کس هم ادعا ندارد که نظام جمهوری اسلامی، صددر صد اسلامی است. مقام رهبری فرمودند که ما هیچ ادعایی نداریم که اسلام واقعی اجرا می شود، بلکه خود امام علی(ع) هم که نظام اسلامی تشکیل دادند نتوانستند به خاطر این که برای نظام اسلامی باید هم خود مردم بخواهند و هم مسئولین همکاری داشته باشند، باید همه عوامل دست به دست هم بدهد تا اسلام واقعی اجرا شود.
افق کویر: چه سخنی با مردم دارید؟
آرزو می کنم همه نسل ها به خصوص نسل جوان با مراجعه به متون فرهنگی و دینی که داریم به جای مراجعه به برنامه های مبتذل به برنامه های فرهنگی مراجعه نموده و اطلاعات خود را از امام شناسی، عاشورا و محرم بالا ببرند تا در قبال شایعات و شبهات واکسینه شوند. جوانان می توانند برای افزایش اطلاعات دینی و فرهنگی از سایت تبیان فراگیر و تبیان یزد استفاده نمایند.

غلامرضاپور- نصیرزاده

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

خاک ایران همچنان قاچاق می‌شود

مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت