صبحانه حتما باید قبل از ساعت اول درسی مصرف شود

به گزارش هفته نامه افق کویربا توجه به آغاز سال تحصیلی جدید تغذیه کودکان و دانش آموزان حائز اهمیت است که برخی خانواده ها؛ شاید توجه ای به آن نداشته باشند در این باره به سراغ « الهام ریانی » کارشناس تغذیه رفته ایم.
افق کویر:در خصوص اهمیت و ساعت خواب دانش آموزان جهت رشد و یادگیری بهترتوضیحاتی ارائه دهید:
متاسفانه عوض شدن سبک زندگی بر ساعات خواب کودکان و ‌نوجوانان اثرات سوئی بر جای گذاشته است هورمون رشد، یکی از هورمون های مهم بدن است که از غده ای در مغز ترشح می شود و تمامی ارگان های بدن بخصوص استخوان ها را تحت تاثیر قرار می دهد. این هورمون موجب افزایش قد در سنین کودکی و نوجوانی می شود و میزان ترشح این هورمون در مغز، طی خواب عمیق شبانه افزایش می یابد (تقریبا یک ساعت بعد از خواب رفتن) هرچه مدت زمان خواب عمیق بیشتر باشد ترشح هورمون رشد و بهره گیری بدن از آن مناسب تر خواهد بود. بهترین ساعت خواب جهت ترشح هورمون رشد به میزان کافی تا ۱۰شب می باشد. اما خواب دیرهنگام موجب کاهش مدت خواب عمیق و کاهش ترشح هورمون رشد شده و روی رشد قدی و عملکرد جسمی و ذهنی اثر منفی می گذارد.
افق کویر: در زمینه صبحانه دانش آموزان چه توصیه‌هایی دارید:
صبحانه در ایام تحصیل از وعده های بسیار مهم می باشد که اغلب مورد غفلت قرار می گیرد. مطالعات علمی نشان داده که مصرف صبحانه منجر به افزایش قدرت یادگیری بویژه تقویت حافظه کوتاه مدت، نمره درسی بالاتر و توجه بیشتر به دروس می شود. همچنین دریافت وعده های غذایی دیگر را در طول روز تنظیم می کند. متاسفانه اکثر مادرها صبحانه را در کیف کودک گذاشته و معمولا صبحانه در زنگ تفریح مصرف می شود؛ درحالیکه صبحانه حتما باید قبل از ساعت اول درسی مصرف شود.
افق کویر:چرا کودکان و نوجوانان میل به خوردن صبحانه ندارند؟
دیر خوابیدن در شب ،دیر بیدار شدن در صبح،مصرف دیرهنگام شام، دورهم نبودن خانواده در زمان صبحانه و عدم تنوع در صبحانه و عدم علاقه به نوع صبحانه عرضه شده ؛ از جمله عوامل عدم مصرف صبحانه می باشد.
افق کویر: آیا کودکان و نوجوانان علاوه بر ۳وعده اصلی به مصرف میان وعده هم نیاز دارند؟
کودکان و نوجوانان علاوه بر ۳ وعده اصلی صبحانه، ناهار و شام، به ۲-۳ میان وعده در طول روز نیاز دارند که بهتر است میان وعده ها از گروه های غذایی انتخاب شود که نیاز به ویتامین ها و املاح را در این گروه سنی در حال رشد تامین کند .
افق کویر: آیا مصرف آبمیوه های تجاری و… مناسب است و بهترین میان وعده چه می باشد؟
مصرف شیرینی ها و آبمیوه های تجاری در میان وعده ها به علت محتوای کم ویتامین و املاح و تشدید در ایجاد پوسیدگی های دندانی مناسب نیست و بهترین میان وعده ها: لقمه های خانگی تهیه شده با پنیر، تخم مرغ، حبوبات و گوشت، آجیل کم نمک و انواع برگه ها و میوه های خشک، میوه ها و سبزیجاتی نظیر هویج و خیارسبز، شیرهای پاکتی استرلیزه بدون طعم می باشد .

الهام نصیرزاده 

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛ نگذاریم دستمزدمان را بدزدند!/ اگر مراقب نباشیم مزد توافقی همه کشور را فرامی‌گیرد

عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار