فروشنده قدیمی نشریات: کاهش چشمگیر فروش نشریات در بافق

به گزارش هفته نامه افق کویر در این شماره به سراغ اولین کتابفروشی و فروشنده مجلات و نشریات در بافق رفته ایم و با وی به گفتگو پرداخته ایم
تا سال ۱۳۴۸ هیچ مغازه کتابفروشی در بافق وجود نداشت و مرم برای خرید لوازم التحریر، باید به عطاری صمدآقا مراجعه می کردند.درهمان سال کتابفروشی کیهان در حوالی میدان امام زاده عبدالله (ع) راه اندازی شد و از آن روز تا کنون میزبان دانش آموزان و مردمانی است که خاطرات زیادی از این کتابفروشی دارند.هدایت ابراهیمی متولد ۱۳۳۱ می باشد و جوانی خود رابیشتر در این شغل گذرانده است.
وی گفت:کودکی ۸ ساله بودم ،در تهران نزد عموی خود درکتابفروشی مشغول شدم پس از گذشت آن روزها سال ۱۳۴۸ فرارسید و در بافق جویای کار گردیدم، در آن زمان مرحوم فهیمی درهمین مکانی که اکنون مغازه دارم روزنامه اطلاعات میفروخت.آقای صدر هم روزنامه کیهان را درهمین مغازه بفروش می رساند هردودریک مکان بودند، سپس نزد آنها آمدم مغازه را با روزنامه ها تحویل من دادند؛ اما اسم آنهابود.
هدایت ابراهیمی ادامه داد:تاسال ۱۳۵۷ مغازه با نام آنها دست من بود.تااینکه انقلاب شد ودیگر پس از گذشت چندین سال تمام مسئولیت روزنامه کیهان واطلاعات به من داده شد، درهمان سال قصد کردم لوازم التحریربیاورم.ازآنجایی که با بازاریان تهران از کودکی آشناییت داشتم وارد این کارشدم ،درکنار لوازم التحریر و روزنامه، کتابهای کمک درسی هم می آوردم.
وی درباره خاطراتش ازگذشته گفت:بخاطر بیماری که همسرم درآن روزها دچارگردیدوبا چند فرزند کوچک من را تنها گذاشت حسابی گرفتاربودم وهیچ خاطره ای به ذهن ندارم.
اولین کتابفروشی بافق ازفعالیت همکارانش می گوید: ابتدای کارم بود،آقای برادران دومین کتابفروشی را در بافق تاسیس نمود.سپس برادران جای خود رابه کتابفروشی خیام داد.اینها اولین ها بعد از من هستند و درحال حاضربیش از ۱۵کتابفروشی دربافق وجود دارد.
وی در زمینه اجاره بهای قدیم تاکنون گفت:آن زمان ماهیانه ۳۰تومان اجاره می پرداختم و قصد خرید مغازه را داشتم ،مالک مغازه گفت تا نوه هایت هم که بیایند من تو را بیرون نخواهم کردوقصدفروش مغازه را ندارم،درحال حاضر فرزندان مرحوم فهیمی که صاحب ملک هستند ماهیانه ۲۳۰ هزارتومان اجاره ازمن دریافت می کنند،اجاره در سطح شهر بیش از این قیمت ها می باشد،مغازه دار، درهمین ردیف قرار دارد که ماهیانه یک میلیون و دویست هزارتومان بابت اجاره به صاحب مغازه میپردازند.
ابراهیمی درخصوص روزنامه ومجلات بیان داشت:در قدیم ۲۰۰ روزنامه کیهان و اطلاعات می آوردم،روزنامه ۴ریال قیمت داشت.اکنون تعداد ۲۰ روزنامه برایم میفرستند بیشتر هم سفارش نمی دهم چون همین مقدار بازگشتی هم دارد.اکنون قیمت روزنامه ۵۰۰تومان است.درهمان زمان مجله بانوان،جوانان،زن روز و گل آقا داشتم که بسیار هم فروش داشت. جمعا ۳۰۰ روزنامه و مجله بفروش می رساندم.خوشبختانه هفته نامه افق کویر مشتری بسیار دارد.
وی اسامی افرادی را که از گذشته تابه الان خریدار روزنامه و مجلاتش بودند رانام برد:آقای آیت اللهی و فرزندش عباس آیت اللهی از قدیم مشتری روزنامه ها بودند،آقایان میربافقی و ملک زاده هم از دیگر مشتریان قدیمی این مغازه هستند.
هدایت ابراهیمی ازمشکلات موجود گفت:درزمان گذشته موبایل و تلویزیون نبوده است.مردم استقبال بیشتری داشتند اکنون خرید پایین آمده است و اکثریت مجلات و روزنامه ها برگشت داده می شود،متاسفانه درشهرستان بامشکل انبار توشه مواجه هستم.چندین دفعه به انبارتوشه مراجعه داشتم وپیگیربودم،اما همیشه پاس یکدیگرمی دهند.سپس به فرمانداری مراجعه و مشکل را مطرح نمودم ،قرار شده است یک هفته دیگرنتیجه را به من اعلام کنند.الان چندین هفته است که روزنامه های بازگشتی کنار مغازه گذاشته شده است تا یک نفر که به یزد می رود آنها را ببرد و تحویل انبارتوشه یزد بدهد.

الهام نصیرزاده 

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

شب بافق با استاندار یزد

 به گزارش هفته نامه افق کویر، مهران فاطمی