جداناپذیری حوزه و دانشگاه

همه روزها می توانند از روزهای به یاد ماندنی باشند، ولی گاه رویدادهای مهمی سبب می شود تا یک روز، برای همیشه در طول تاریخ ماندگار بماند. یکی از این روزها، بیست و هفتم آذر سال ۱۳۵۸ بود. ۲۷ آذر، یادآور شهادت مظلومانه فرزند برومند این آب و خاک، شهید آیت ا… دکتر محمد مفتح است که به دلیل تلاش هایش برای وحدت دو نهاد حوزه و دانشگاه، این روز، «روز وحدت حوزه و دانشگاه» نامیده شد. خبرنگار افق کویر پیرامون این روز با حجت ا… احمد علیزاده فلاح، که هم در حوزه و هم در دانشگاه فعال است گفتگویی انجام داده است:
نگاهی مختصر به زندگی شخصی
حجت الاسلام احمد علیزاده فلاح، مسئول فعالیت های فرهنگی دانشگاه آزاد بافق، در سال ۶۹-۶۸ وارد حوزه علمیه یزد شد، در مدرسه امام (ره) معروف به مدرسه انقلاب تحصیلات خود را گذراند، از سال ۷۸-۷۱ به قم رفت و علوم تفسیر تخصصی و دروس خارجه را گذراند.
علیزاده فلاح، در سال ۷۷ ازدواج کرد و هم اکنون دارای چهار فرزند است. فرزند اول وی در حوزه ادامه تحصیل می دهد، و فرزند دوم، دانش آموز دوره اول متوسطه است و علاقمند به حوزه ، دختر وی دانش آموز ابتدایی و فرزند آخرش خردسال است.
افق کویر: در طول فعالیت فرهنگی شما چه اقداماتی صورت گرفته است؟
از مؤثرترین فعالیت ها، برگزاری همایش ها است، همایش ها قبلا به صورت ظاهری با حضور سخنران صورت می گرفت از زمانی که فعالیت خود را در این واحد شروع کرده ام، همایش ها با ارائه مقاله از سوی اعضای هیئت علمی، دانشجویان و کارمندان برگزار شده و این یک موفقیت است.
جمعیت دانشجویی و شور و حال مراسم
“همایش آثار هنری بافق” از قبل برگزار می شده و در این زمینه کار می کردند، در این دوره نیز دو همایش منطقه ای (منطقه ۴ اصفهان و چهار محال بختیاری و منطقه ۷ استان کرمان) صورت گرفت.
“همایش فرهیختگان” که با حضور مفاخر شهرستان برگزار شد، در سطح کشور بی نظیر بود. چندین شب شعر برگزار شده است و زمانی که جمعیت دانشجویی بیشتر بود شور و حال بهتری داشت.
جمعه گذشته، ۱۶ آذر ۱۳۹۷ نماز جمعه در دانشگاه آزاد اسلامی بافق برگزار شد و یادمان شهدا هر ساله برگزار می شود.
افق کویر: کارهای فرهنگی انجام شده چه بازخوردی داشته است؟
کار فرهنگی مثل کار تعمیراتی و عمرانی نیست که به چشم بیاید. کار فرهنگی معمولاًبازخورد درون افراد است و نمی توان رصد آنچنانی کرد. به طور مثال در همایش فرهیختگان جوانان افتخارات را دیده سپس فعل توانستن را در وجود خودشان می بینند، اما این را نمی توان به صورت کامل رصد کرد.
تأثیر همایش حجاب و عفاف
فعالیت های فرهنگی مثل آثار هنری است، بنابراین علاقمندی در افراد ایجاد می کند، سپس دانشجو از دانشگاه فارغ التحصیل شود نمی توان تأثیر آن را مشاهده کرد. اما یکی از بازخوردهایی که من عیناً، در زمان برگزاری همایش حجاب و عفاف مشاهده نمودم، وارد یکی از انجمن ها شده که در حال حاضر وجود ندارد و دانشجویی حجاب مناسبی نداشت یک مقدار با ایشان تند رفتار کردم، بعد از آن به من مراجعه کرد و گفت: پوشش من مشکلی ندارد، وقتی توضیح دادم، حجاب چگونه است، معترض شد؛ اما به وی پیشنهاد ارائه مقاله پوشش و حجاب دادم و وی این کار را انجام داد، در دوران دانشجویی با حجاب مناسب بود و حتی مقاله وی در یکی از مجلات چاپ شده است، این مورد را عینا دیده ام.
افق کویر: آیا حوزه علمیه از ابتدا بوده است سپس دانشگاه از خارج وارد کشور شد؟
دو روح در یک بدن
حوزه علمیه در گذشته هم حوزه و هم دانشگاه بود، سپس این تفکیک صورت گرفته است . حوزه و مدارس حوزه علمیه در اهل تسنن و تشیع از قبل بود و این اواخر دانشگاه تاسیس شد، اما واقعیت این طور بوده است که دانشگاه درون حوزه بوده، بطوریکه دو روح در یک بدن باشد و مرحوم بوعلی سینا نیز در علوم حوزوی و علوم پزشکی صاحب نظر بود در هر دو مرکز کتابهای وی قابل احترام است، قبلاً مرکز علمی داشتیم که همه این علوم را سامان دهی می کرد ، دانشگاه به معنای واقعی درون حوزه وجود داشته است، ایران جزء کشورهای پیشتاز بود، در دنیا حرفی برای گفتن داشته است و دارد .
افق کویر: چرا حوزه و دانشگاه تفکیک شد؟
علوم گسترده تر شد و برای مدیریت بهتر هردو مرکز این تفکیک صورت گرفت، دانشگاه نیز به دانشگاه الهیات، علوم پزشکی وغیره تقسیم شد، علوم گسترده شده است و ظرفیت بیشتری می طلبد، بسیار عالی و زیباست که هر کدام در زمینه علاقمندی ادامه به کار کند.
افق کویر: چرا حضور روحانیون در دانشگاه احساس شد؟
هیچ وقت نمی توان دو مرکز علمی از هم جدا باشند و علاقه مندی علمی باعث ارتباط این دو مرکز می شود.
جدا ناپذیری حوزه و دانشگاه
علوم را نمی توان کامل تفکیک کرد، چون به هم وابسته اند. در دوران پهلوی نیز استادان در حوزه و دانشگاه نیز بودند، مانند شهید مطهری، کسی که به دنبال علم است جذب دو مرکز می شود.
علما راستین دانشگاه هرگز انتقاد اساسی از یکدیگر نداشته اند، هر چند عده ای می خواستند بین دو مرکز تفرقه ایجاد کنند و دست هایی هم می خواهد این دو را از هم جدا کند، اما جاذبه ها بیشتر است، تعامل دانشگاه و حوزه مشکلی ندارد.

افق کویر: آیا این گفته درست است که دانشگاه طلبکار انقلاب است یا بالعکس؟
انقلاب را دانشگاه و حوزه به وجود آوردند، وظیفه آن رشد و تعالی جامعه اسلامی بوده است و این اتفاق افتاده است و کسی که این وظیفه را انجام داده، نه طلبکار و نه بدهکار است.
وظیفه ذاتی حکومت
در زمان امام خمینی (ره) دو مرکز با هم متحد شدند، در سال ۱۳۴۹ این حرکت را انجام دادند و مردم بیدار شدند و انقلاب روی داد. انقلاب اگر برای حوزه و دانشگاه کاری انجام می دهد وظیفه آن است. وظیفه ذاتی حکومت است که علوم و دانش را بالا ببرد، در دنیا، علم است که حرف می زند، باید علم را رشد داد.
نتایج وحدت دو مرکز علمی
انتقال علوم، شتاب در روند پیشرفت، همکاری و نگاه مثبت به یکدیگر، اخذ الگوهای مثبت و تحقیقات مشترک در زمینه نیازهای کشور از جمله نتایج وحدت حوزه و دانشگاه است، بُعد طلبکاری را باید کنار گذاشت، هدف اصلی رشد و تعالی ایران است، حکومت، حوزه و دانشگاه این هدف را باید دنبال کنند.
افق کویر: در حوزه آیا مباحث اقتصادی و سیاسی به روز تدریس می شود؟
در حوزه مبحث به روز اقتصادی و سیاسی نیز کار می شود، “مصباح مقدم” حوزوی است و جزء سرآمدان اقتصادی است. این علوم در دانشگاه کاربردی تر عرضه و کلیات علوم در حوزه کار می شود.
افق کویر: چگونه شد که روز وحدت و دانشگاه صورت گرفت؟
روز شهادت دکتر مفتح «روز وحدت حوزه و دانشگاه» نامیده شد، و معمار این کار حضرت امام(ره)است. هدف رهبری تعالی کشور است.
موتور محرکه جامعه
بدون اینکه این دو با هم در کنار هم فعالیت کنند به تعالی نمی رسند باید مثل هواپیمای دو موتوره عمل کنند. با همه ویژگی که دو مرکز علمی دارند برای تعالی کشور، تعالی ملت ایران و مفاهیم الهی قدم بر دارند.
افق کویر: سخن پایانی ؟
وحدت حوزه و دانشگاه به معنی تعطیل کردن یکی از آنها نیست بلکه هر دوی آنها از بزرگترین نیازهای کشور هستند و باید با وحدت و همدلی برای رسیدن به اهداف انقلاب اسلامی و اداره کشور برنامه ‌ریزی کرد.

 

حدیث عباسی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

شب بافق با استاندار یزد

 به گزارش هفته نامه افق کویر، مهران فاطمی