بودجه قنات هنیه را به خودمان پرداخت کنید

به گزارش هفته نامه افق کویر قنات هنیه بافق به گفته گذشتگان اولین و از قدیمی ترین قنات های شهرستان است و این قنات از محدوده کنونی خیابان امام رضا (ع) فرعی ۳۲ تا بلوار انقلاب بواسطه آب این قنات کشت می شده است؛ به همین واسطه از “علی اکبر رنجبر” نماینده کشاورزان این میراث ماندگار دعوت کردیم تا با حضور در دفتر هفته نامه افق کویر از نفس های این قنات بگوید.
وی درخصوص رشته های این قنات گفت: قنات هنیه دارای ۴ رشته بوده است که یکی به نام ” نخ کوهی ” در منطقه پشت تفرجگاه آبشار قرار دارد و متاسفانه به علت کمی بودجه قنات ریزش و خراب شده است و آب ندارد. دیگر نخ با نام ” آب مراد” در پشت کارخانه آسفالت قدیم شهرداری قرار دارد که در زمان گذشته “شهردار فهیمی” برای تامین آب شرب بافق در آن مکان چاه حفر نمودند و آن هم دیگر آب ندارد. ۲ رشته دیگر به نام های “آب گرما” و ” نخ اصلی ” می باشد که فعلا از این دو رشته آب برای کشاورزی تامین می گردد و در حدود ۹ کیلومتری قصبه بافق ( بیابان های حوض فاضلیه) در قسمت شرقی شهرستان قرار دارد و آب فراوانی وجود داشته است و تمام صحراها توسط آنها کشت می رفته است.
رنجبر افزود: طول قنات هنیه ۹کیلومتر است و ” قنات یمامه ” هم که جهت تامین آب بیشتر به آن اضافه گردیده است حدود ۱۲ کیلومتر می باشد و در منطقه رضاییه می باشد.
این آب قنات در گذشته شیرین و در آب انبارها برای شرب ذخیره می شده است، در فصل زمستان که از آب برای کشاورزی کمتر استفاده می کردند حدود یک هفته از طریق جوی آب انبارها برای مصرف اهالی شهر مورد استفاده قرار می گردیده است.
وی از مشکلات این قنات گفت: به علت اینکه ۲ رشته قنات هنیه خشک شده و خرابی زیادی بوجود آورده است احتیاج به لایه روبی دارد، طول قنات بسیار است و آب کم می باشد و مجبوریم کمبود آب را از چاه های اطراف تامین نماییم.
وی در خصوص اعتباراتی که تا کنون اختصاص یافته است، بیان داشت: در زمان ریاست جمهوری دکتر احمدی نژاد، مختصری مساعدت مالی صورت گرفت و دیگر پس از آن حتی اداره جهاد کشاورزی کمکی به ما نکرده است که بتوانیم قنات را احیا نماییم.

نماینده کشاورزان قنات هنیه تصریح کرد: مالک ها اکثرا آب دارند، زمین ندارند یا برعکس این می باشد، به همین علت اقدامی از جانب تمامی مالکین صورت نمی گیرد و مثل چاه های دیگر که مالکین هم آب و هم زمین از آن ها می باشد، نیست و تعداد اندکی دارای آب و زمین هستند خرده مالک بسیار زیاد است نفقه آن فایده ای برای انجام کار ندارد.
علی اکبر رنجبر در این خصوص که شنیده شده پیگیری از جانب کشاورزان صورت نگرفته است و مراجعاتی به اداره جهاد کشاورزی بافق نداشته اید اعلام کرد: همیشه پیگیری از جانب ما صورت گرفته و آخرین مراجعه ما به اداره جهادکشاورزی بافق بیست روز گذشته بوده است که همیشه وعده داده اند و تا الان موفق نشدیم بودجه ای برای این قنات جذب نماییم.
وی ادامه داد: همیشه به ما گفتند هشت قنات را به آقای فرجیان که “کد” دارد داده ایم، وی باید کار انجام دهد و بودجه را به وی می پردازیم، صحبت ما این است فرجیان که تا به حال در این قنات کار نکرده است چگونه میخواهد کار کند. ما با مشکلات این قنات آشنا هستیم اگر پول را به خودمان تحویل دهند مثل همیشه چند مقنی خواهیم آورد و مشکلات را حل می نماییم.
کشاورز بافقی از محصولاتی که کشت می شود گفت: گندم، جو، علف، یونجه کشت می گردد و چندین باغ انار از قدیم می باشد که بقیه صحرا به علت کمبود آب رها شده است و یا کشاورزان دیگر صرفشان نکرده و به سوی آب چاه ها رفته اند.
وی افزود: در گذشته با وجود آب شیرین و فراوان برداشت بسیار خوبی از انواع میوه ها وجود داشته است و اینک درختان خشک شده است و دیگر انارستانی وجود ندارد، زمین۲۰۰۰ متری وجود دارد که تنها ۱۵۰ الی ۲۰۰ متر آن کاشت صورت می گیرد و بقیه آن رها شده است و درختان خشک شده انار و خرما در این مزارع باقی مانده است.
وی در پایان گفت: از مسئولین اداره جهاد کشاورزی خواستاریم کمکی به این قنات داشته باشند تا بتوانیم آن را احیا نماییم، قنات در حال حاضر فعال است و آب نسبتا خوبی دارد، اگر دولت یاری نماید به نفع همه خواهد بود. از قدیم الایام زحمات بسیار زیادی برای بیرون آوردن این قنات ها کشیده شده است و این نابسامانی ها باعث از بین رفتن و تخریب قنات قدیمی بافق نگردد.

الهام نصیرزاده

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

جاری شدن سیلاب و مسدود شدن برخی از جاده‌های استان یزد

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل