خواجه مبارکه، اعتماد کنید و جواب بخواهید

درحال حاضر در دستورکار است که “بخشی از تعاونی مسکن به سهامی عام اختصاص داده شود؛ تعاونی مسکن می تواند زمین بخرد یا زمین داشته باشد، بسازد و بفروشد” اما سهامی عام می تواند در بورس به طور گسترده سرمایه‌گذاری کند؟ و اگر بحث سهامی عام باشد از سراسر ایران و دنیا می توانند شرکت کنند و هرکس که سهم بیشتری داشته باشد امتیاز بیشتر و رای بیشتری دارد و درنتیجه در تصمیم گیری ها حرف اول را می زند این مباحث باعث شده است که اذهان عموم سهامداران را به خود مشغول دارد. تماس های مکرر و سوالهای متفاوت، از هفته نامه افق کویر باعث شد که خواستار پیگیری این مسأله شویم، بنابراین خبرنگار افق کویر با ” علی محمد خواجه مبارکه” مدیرعامل تعاونی مسکن شرکت سنگ آهن پیرامون این موضوع گفتگویی انجام داده است:
افق کویر: آیا ممکن است با تشکیل تعاونی سهام عام سرانجام تعاونی مسکن سنگ آهن بافق همانندکارخانه کاشی و سرامیک بافق شود که اکثر شهروندان بافقی سهام دارند، اما هیچ نقشی در هیئت رئیسه ندارند همچنین آیا اساسنامه مسکن این اجازه را می دهد؟
طبق نامه ای که اداره کارتعاون شهرستان بافق به تعاون مسکن سنگ آهن ارائه داده است، قرارداد حدودیکسال وچهارماه دیگر تمام می شود، البته سال ۱۳۹۵مهلت قانونی تمام شده بود اما با رایزنی که انجام شد به مدت سه سال قرارداد تمدید شد، وی با این قید که دیگر تمدید نمی شود؛ بنابراین اگر دست روی دست بگذاریم با توجه به اینکه املاکی نیز در اختیار داریم تعاونی مسکن تعطیل می شود و تعداد زیادی هنوز زمین نگرفته اند.برای رفع این مشکل با مشاوران مشورت نموده و بهترین راه را تشکیل تعاونی سهام عام دانستند، در رابطه با اساسنامه مسکن باید گفت این اجازه را می دهد که در زمینه ساخت و ساز کار صورت گیرد.
با مدیریت مناسب، تعاونی سهام عام کارساز است
تاکنون ۱۴ الی ۱۵ تعاونی سهام عام تشکیل شده است و این تعاونی سهام عام، نوپا است و در شهر یزد فولاد آلیاژی تنها شرکتی است که سهامی عام تشکیل داده است. مزایای سهام عام شامل معاف مالیاتی، گستردگی فعالیت آن، کمک های بالعوض و غیره می باشد.با مدیریت کردن برنامه ها می توان تنها کسانی که عضو تعاونی مسکن هستند را عضو کرد. با توجه به اینکه فولاد آلیاژی شهر یزد در این کار پیش قدم بوده است از مدیرعامل سهامی عام فولاد آلیاژی دعوت نمودیم و جلسه برگزار شد در حال حاضر آنان هفت سال این کار را انجام داده اند و کاری کرده اند که فقط افراد فولاد آلیاژی بتوانند عضو سهام عام شوند بنابراین اگر قبلا این کار انجام شده است الآن نیز این کار را می‌توان انجام داد.
افق کویر: اگرسهامی عام خوب بود چرا اردکان و میبد اینکار را انجام نمی‌دهند؟
چرا باید این تفکر را داشت که چون اردکان و میبد سهام عام ندارند، سهام عام مناسب نیست؛ این دلیل نمی شود شاید نیازی نبوده که دنبال این کار بروند. علت تشکیل تعاونی سهام عام ۵۰ درصد به این دلیل است که مجبور هستیماگر این کار انجام نشود تعاونی متوقف می شود و بین خوب و خوب تر باید خوب تر را انتخاب کرد با توجه به حجم فعالیت های که انجام می‌شود در زمینه گردشگری، معدن و مسکن تعاونی این قابلیت را دارد که سه بخش را به تعاونی انتقال دهد و دوم، یک تعاونی پیدا کنید که ۳۶۰۰ نفر عضو و به ۶۰۰۰ نفر قابلیت ارتقا داشته باشد باید برای افراد زیاد کارهایی بزرگ انجام داد.
خواجه مبارکه: اعتماد کنید
و جواب بخواهید
مبحث تعاونی سهامی عام به مدت یک سال مطالعه شده است و کارشناسان اداره کل نیز نظر داده اند و این راه را انتخاب نموده اند. تعاونی از سال ۹۱ پنج پروژه کار کرده است مثل هتل بابلسر، با مبلغ ۸۷۰ میلیون تومان خریداری شد و در حال حاضر سه میلیاردو دویست میلیون تومان ارزش دارد علی رغم این که دو میلیارد تومان با دریافت اجاره سود داشته است و پروژه مشهد نیز ۶ میلیارد تومان سود نموده ایم و معدن آهک حدود ۳۶۰ میلیون تومان آهک فروخته است بنابراین تا به حال کارهای صورت گرفته مثمر ثمر واقع شده است شهروندان به من اعتماد کنند و اگر افراد غیر از افراد عضو تعاونی مسکن، عضو تعاونی سهام عام شدند از ” علی محمدخواجه مبارکه” جواب بخواهند.
افق کویر: سخن پایانی؟
کار بزرگی را انجام خواهیم داد اگر این کار را انجام ندهیم دیگران انجام خواهند داد، با لطف خدا در کارهای قبلی موفق بوده ایم این کار نیز عاقبت دار است و برای آیندگان میراث خوب بجا خواهیم گذاشت.
با توجه به گفتگویی که صورت گرفت باید برای عدم تعطیلی تعاونی مسکن سنگ آهن فکری اندیشیده شود چراکه این تعاونی برای شهرستان بافق گزینه مثبت و مؤثری است؛ مدیران و مشاوران با مطالعه و تحقیق برای رفع این مسئله، تعاونی مسکن سهامی عام را پیشنهاد داده اند، اگر بحث سهامی عام مدیریت شود و این مدیریت ادامه یابد که تنها سهامداران تعاونی مسکن سنگ آهن بافق عضو و سهامداران در تصمیم گیری سهیم باشند، تعاونی مسکن سهامی عام شاید بتواند راه‌گشا باشد.

 

حدیث عباسی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

در اوج ناامیدی پیروز مسابقه شدم

 به گزارش هفته نامه افق کویر:خبرنگار ما در