قلیان به اندازه مواد مخدر مضر است

میزان مصرف مواد در جوامع مختلف به ویژه در میان نوجوانان و جوانان در حال افزایش است. سوءمصرف مواد در میان جوانان مشکلاتی نظیر خطر آسیب و مرگ از طریق خشونت بین فردی، تصادفات جاده‌ای، ابتلا به بیماری‌هایی چون ایدز و مشکلات تحصیلی را افزایش می‌دهد. مسأله مصرف و سوءمصرف مواد در میان نوجوانان و جوانان به دلیل حساسیت این دوره از زندگی و نقش آن در زندگی آینده افراد، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. خبرنگار افق کویر پیرامون این موضوع گفتگویی با “دکتر محمدرضا آیت اللهی” پزشک مرکز بهداشت و درمان شهرستان بافق به شرح زیر انجام داده است:
دکتر محمدرضا آیت اللی، به مدت ۲۰ سال است که در سمت های مختلف از جمله مسئولیت شبکه بهداشت درمان شهرستان بافق را عهده دار بوده است و در حال حاضر مسئول پزشکی قانونی شهرستان بافق می‌باشد.
افق کویر:با توجه به اینکه متاسفانه مواد مخدر گسترش یافته است انواع آن را توضیح دهید؟
مواد مخدر دو نوع است “سنتی” و “صناعی” یا “صنعتی” و سال ها پیش توسط بشر شناخته شده است. فکر می کرده که داروی خیلی مؤثر در درمان دردهای جسمی و روحی است و بشر فکر می کرده که این یک داروی آسمانی است و از طرف خداوند برای بشر فرستاده شده است “تریاک” از گیاه “خشخاش” بدست می آید و به صورت خوراکی و تزریق از “شیره تریاک” و “سوخته” آن استفاده می کنند .
هروئین به عنوان داروی ترک اعتیاد ساخته شد”هروئین” پودر سفید رنگی که از مشتقات تریاک است که در صنعت ساخته شده و اثرات آن بیشتر از تریاک است و به عنوان داروی ترک اعتیاد ساخته شد، اما بعد از آن متوجه شدند که عوارضش بیشتر و اثرات قوی تری از تریاک دارد.
ماده مخدر دیگر “حشیش” است که از گیاه “شاهدانه” بدست می آید و کشیدن آن به صورت سیگار استفاده می شود و احساس سرخوشی به مصرف کننده می دهد.
امروزه مواد توهم زا ” LSD” که به صورت قرص، پودر و کپسول در بازار است یا کاغذ مربع شکلی که در دهان می گذارند و جذب می شود و عوارض آن اضطراب، افسردگی، خودکشی و سوء ظن به دیگران است و هنگامی که در خودروی در حال حرکت است فکر می کند که خودرو متوقف است و خودش را به بیرون پرتاپ می کند و یا از طبقه بالای ساختمان خودش را به پایین پرتاپ می نماید، درحالی که نمی فهمد ارتفاع وجود دارد.
ترکیب دیگری که به نام “اِکستازی” است که صنعتی هستند و از ترکیبات آمفتامین هستند و به عنوان قرص شادی و عشق، فروخته می شود و حتی ممکن است به صورت شربت در مهمانی ها تعارف شود و هنگام مصرف مردمک گشاد می شود به همین دلیل نورهای خیلی کمی در اتاق است که چشم اذیت نشود و از عوارض آن توهمات بینایی و لرزش است و ممکن است، باعث مرگ شود و متاسفانه مصرف آن روبه افزایش است.
افق کویر: چند درصد از جوانان بافقی به مواد مخدر آلوده هستند؟
آمار دقیقی وجود ندارد حداقل یک چهارم مردم تجربه استفاده از مواد مخدر را داشته اند. مواد مخدر در بین جوانان دوره راهنمایی و دبیرستانی آمار قابل توجهی افزایش پیدا کرده است و باید مسئولین به هر ترتیبی که صلاح می دانند به همراه متخصصین راهکاری برای جلوگیری از افزایش مصرف مواد مخدر بیایند.
افق کویر:چه تعدادی از جوانان به مشروبات الکلی روی آورده اند؟
در ارتباط با مشروبات الکلی آمار مصرفش روبه افزایش است با وجود اینکه در اسلام حرام اعلام شده است متاسفانه در برخی مهمانی ها و عروسی ها استفاده می کنند و موارد متعددی در رابطه با درگیری ها یی که بعد از مصرف الکل در عروسی ها ایجاد می شود در سطح شهرستان بافق و بهاباد گزارش شده است. درگیری هایی که گاها شدید و از سلاح سرد استفاده می کنند.
افق کویر: عوارض شربت متادون و قرص B2 چیست؟
دو دارو داریم شربت “متادون” که توسط آلمانی ها برای جلوگیری از اعتیاد ساخته شده است و متادون به عنوان داروی کمکی در درمان اعتیاد استفاده می شود و مصرف با “دوز”(مقدار) پایین اشکالی ندارد اما با دوز بالا آسیب ایجاد می کند .
قرص “زیرزبانی” داروی بسیار خوبی است که به عنوان بهترین دارو در ترک اعتیاد تحت نظر متخصصین استفاده می شود.
قلیان به اندازه مواد مخدر مضر است
افق کویر: در مورد پدیده قلیان توضیح دهید؟
قلیان در شهرستان بافق زیاد شده است به طوریکه جوانان از سیگار کشیدن در مقابل پدر خجالت می کشند اما قلیان که اثرات بدتری دارد را استفاده می کنند؛ و این اشتباه است که می گویند دود قلیان از آب رد می شود و آسیبی ندارد و قلیان به عنوان یک پدیده تفریحی در کافه ها و کافی شاپ ها توزیع می شود اما به اندازه مواد مخدر مضر است.
افق کویر:سخن پایانی؟
مواد مخدر دیگری مثل “گل” است و “ناس” ترکیبی از تنباکو، خاکستر، آهک و مواد شیمیایی ساخته می شود که می جوند و به آن عادت ی کنند و باعث عوارض سرطان لثه شده و آسیب زاست.
به نظر می رسد مصرف مواد مخدر و قلیان عمومیت پیدا کرده است و علاوه بر آن مواد مخدر در بین نوجوانان افزایش یافته است مخصوصا ماده مخدر “ناس” که به علت جویدنی بودن آن در بین نوجوانان و جوانان افزایش یافته و این ذهنیت را ایجاد کرده است که اعتیاد آور نیست و از عوارض و پیامدهای آن بی خبر هستند. انتظار می رود که مسئولین نظارت کاملی بر دانش آموزان داشته باشند و از رایج شدن این گونه ناهنجاری ها جلوگیری کنند.

حدیث عباسی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

در اوج ناامیدی پیروز مسابقه شدم

 به گزارش هفته نامه افق کویر:خبرنگار ما در