خام فروشی معادن بهره ای برای بهاباد ندارد

به گزارش هفته نامه افق کویر در یک سفر کاری خبرنگاران این هفته نامه راهی شهرستان بهاباد گردیدند و با فرماندار و تنی چند از مسئولین این شهرستان به گفتگو پرداختند که شما خوانندگان گرامی را به خواندن مصاحبه اختصاصی با ” محمدمهدی خانی زاده ” فرماندار جوان و پرانرژی شهرستان بهاباد دعوت می کنیم.
سنگ آهن مرکزی راهداری بافق، در توقف گاه_ دوبانده کردن جاده بافق_ بهاباد
وی بطورکلی به سراغ اقدامات صورت گرفته و مشکلات موجود این شهرستان رفت و دراین باره اظهار داشت:کار عمده ای که انجام شد، دو بانده کردن جاده بهاباد به سمت بافق است تفاهم نامه ای با حضور” صادقیان ” معاونت عمرانی استاندار، فرماندار بافق و” حاج جواد عسکری “مدیرعامل سابق سنگ آهن منعقد گردیدتا۳۰ کیلومتر از جاده بهاباد به بافق توسط ما دوبانده شود؛ یعنی از بافق تا ” سه راهی سه چاهون ” برعهده بافق باشد و مابقی مسیر با مطالعات کارشناسی مشخص گردد.عمده مشکل ما مسیر بهابادتا ” پرک ” است بافق قرار بود شروع بکار کند و زیرسازی آن را سنگ آهن و مابقی توسط راهداری انجام شود که متاسفانه بافق هیچ کاری انجام نداده است. زیرسازی این ۳۰ کیلومتر از سمت بهاباد به بافق تکمیل شده و راهداری قرارداد آسفالت را منعقد کرده و ۶ کیلومتر مسیر انجام یافته و مابقی در حال تکمیل است که ان شاا… تا ۲۲ بهمن لایه اول افتتاح می شود.
فرماندار بهاباد ادامه داد: جاده بهاباد به ” دربند ” مدتهاست که کار آن متوقف شده بود که ۲ دفعه به مناقصه رفت، پیمانکارشرکت نکرد تا قانون عوض شد و به شرکت زیرساخت محول گردید بامبلغ ۵۰ میلیارد تومان، این شرکت تایید کرد که این راه انجام می شود و به مناقصه برود. با ” صباغیان ” نماینده مردم در مجلس نزد وزیر راه رفتیم و دستور مناقصه آن اخذ گردید. برای تامین اعتبار که پیوست قانون است و اعتبارش کم می باشد، سایر منابع می توانند آن را اجرا کنند.
زیرساخت های اتاق عمل در بیمارستان بهاباد فراهم می گردد
وی درخصوص دغدغه های بیمارستان این شهرستان بیان داشت: مشکلات بسیار زیادی برای بیمارستان وجود داشت، فعالیت زیادی کردیم و درمسئله بهداشت و درمان کارهای بسیار خوبی در حال انجام است و ان شاا… ظرف مدت ۲ الی ۳ ماه آینده بتوانیم اتاق عمل را، راه اندازی کنیم و بتوان متخصص های زیادی را در بهاباد ماندگار کرد، درحال حاضر متخصص داخلی مقیم است، متخصص اطفال به تازگی اضافه شده و متخصص قلب هفته ای یک بار به این شهرستان می آید، اتاق عمل که راه اندازی شود، متخصص جراحی، بیهوشی و زنان و زایمان به شرط اقامت اختصاص پیدا می کنند و امیدوارم تا اواسط سال آینده زیرساخت های اولیه را فراهم نماییم.
زمانی که من منصوب شدم به تمامی واحدهای صنعتی مراجعه و مشکلاتشان را رفع کردم
” مهندس خانی زاده ” در خصوص بحث گازرسانی به روستاها اعلام کرد: بخش مرکزی و دهستان ” بنستان ” کلنگ آن به زمین زده شده، و با مبلغی بالغ بر ۱۲ میلیارد تومان در حال اجرا است. موضوع گاز رسانی به بخش ” آسفیچ ” که مناقصه آن با مبلغی بالغ بر ۱۷ میلیارد تومان برگزار شد در دهه فجر کلنگ زنی آن انجام می گردد، بحث فاضلاب آسفیچ با مبلغی بیش از ۴ میلیارد تومان در دهه فجر کلنگ زنی آن هم انجام می شود و چون شهرستان بهاباد نرخ بیکاری ۱۷% را در استان دارا است به همین خاطر یک حمایت همه جانبه سرمایه گذاری در بهاباد صورت گرفته و زمانی که من منصوب شدم به تمامی واحدهای صنعتی مراجعه و مشکلاتشان را رفع کردم تا بتوانند اشتغال خودشان را پایدار نگه دارند.
فرماندار شهرستان بهاباد تصریح کرد: بحث گندله سازی ۵/۳ میلیون تنی بهاباد را پیگیری کردم و الان مشکل باقی مانده آب است که آب موقت آن تامین شده ان شاا… بتوانیم آب دائم را هم تامین نماییم و گندله می تواند ۴۰۰ نیرو استخدام کند و تا ۵ میلیون تن ارتقا پیدا خواهد کرد.
وی اقدامات صورت گرفته درحوزه بانوان این شهرستان پرداخت: پارک بانوان یکی از نیازهای شهر بوده است و روزی که آمدم طراحی آن را شروع و اکنون در حال اجرا می باشد و یک پارک جدید با تمامی امکانات ورزشی در شأن بانوان بهاباد تا ۳ماه آینده افتتاح خواهد شد. دربحث توانمندی بانوان اقداماتی انجام شد و در حال حاضر ۳ نفر از بانوان بهاباد رتبه های برتر کشوری را اخذ نمودند و قرار است نمایشگاه محصولات سنتی بهاباد تا ۲۲ بهمن احداث شود و به سایر بانوان وام های ” اشتغال درون زا ” پرداخت می گردد و آنها را حمایت خواهیم کرد.
وی گفت:کوهستان پارکی برای شهرستان بهاباد به وسعت ۴۳ هکتار در نظر گرفته شده است که طراحی آن تا پایان سال به اتمام می رسد و سال آینده وارد بحث اجرایی خواهدشد.
” خانی زاده ” در حوزه جوانان یادآور شد: سعی کردم تمامی هیئت های ورزشی را فعال نمایم و برنامه این بوده که هیئت ها پایه ای کار کنند و ما آنها را حمایت خواهیم کرد و اکثر رشته های ورزشی به خصوص رزمی استقبال خوبی در زمینه بانوان و اقایان داشته است و امیدوارم در ۲ الی ۳ سال آینده فرزندان بهاباد در سطح استان و کشور حرفی برای گفتن داشته باشند.
وی در پاسخ به این سوال که چه تعداد معادن برداشت دارند و آیا چیزی نصیب بهاباد می شود گفت: در بهاباد بالغ بر ۲۰ معدن فعال شده است و فقط بحث خام فروشی را دارند و غیر از این که جاده ها تخریب شود، هیچ چیز نصیب مردم و روستاهایی که معدن دارند نمی شود وی ادامه داد پیگیری کردم، ولی قانونا نمی توانیم چیزی دریافت کنیم.
وی افزود: در حال حاضر اشتغال عمده در مجموعه خود شهرستان را ” کیمیا داران ” با ۴۰۰ نیرو تامین می کند و یک واحد نمونه اقتصادیمقاومتی در سطح کشور می باشد.
محمدمهدی خانی زاده از وام های تسهیلات اشتغال پایدار روستایی گفت: این وام ها را به نحوی توزیع کردیم که بتوانیم اشتغال جدید ایجاد نماییم و در آسفیچ کارخانه ” کوسیلیکات سدیم ” با ظرفیت ۴۰ نفر احداث می شود و کارخانه ” پاداب شیمی ” با اشتغال ۱۵ نفر سمت روستای بنستان را به بهره برداری رساندیم ” کارخانه فراوری روی ” در “روستای ببروئیه” در حال احداث است که ۵۰ نفر اشتغال ایجاد می کند و دنبال این هستیم اگر بشود معادن ذغال سنگ آهن را جمع کنیم و تجمیع نماییم.
وی ادامه داد: با چند سرمایه گذار صحبت شده است و مشکلی که در بهاباد وجود دارد این است که هر کدام از معدن ذغال سنگ به یک نفر خاص واگذار شده و تجمیع نیست و صحبت هایی با تمامی آنها شده است تا بیایند معادن را تجمیع کنند.
وی افزود: سرمایه گذار وجود دارد که بتواند ذغال شویی احداث کند و اشتغال زایی فراهم نماید.
وی گفت: شغل مردم بهاباد کشاورزی است، ولی اشتغال کلی مردم را تامین نمی‌کند. در موضوع گردشگری خیلی سرمایه گذاری شد و رشد زیادی داشته است و با بحث واحدهای بوم گردی امیدوارم بتوان یکسری اشتغال هم در این زمینه ایجاد کرد.
ادارات شهرستان اگر اعتبارات را جذب نکنند کوتاهی کرده اند
مهندس خانی زاده به بحث اعتبارات اشاره کرده و گفت: اتفاق خوبی که افتاده این است که سهم هرشهرستان محفوظ شده و اعتباراتی که در کمیته برنامه ریزی شهرستان گذاشته ایم، تخصیص آن آمده و اگر نتوانند جذب کنند ادارات شهرستان کوتاهی کردند.
وی ادامه داد: نگاه بهاباد به سمت جذب منابع ملی و استانی است و تا به الان خوب بوده است و در موضوع آب و خاک رتبه اول را داریم در لوله گذاری کم فشار و زیرسطحی اقدامات خوبی صورت گرفته است و حدود ۲۰ میلیارد جذب اعتبار در این سالها داشته ایم که تمامی ملی و استانی بوده و هیچکدام اعتبارات معدنی نبوده است.
وی در خصوص ارتباط با معدن چادرملو پاسخ داد: بر اساس ضابطه ای که وجود دارد و مبلغی که پرداخت می کند در کنار آن به ما کمک می کنند و این نیست که بگوییم فقط بحث حقابه را به ما پرداخت می کنند، کمک در راهسازی، ساختمان دانشگاه و غیر نقدی و کمک های موردی طرحی را به ما دارند.
وی با توجه به اینکه پسته و زعفران محصولات استراتژیک بهاباد است از برنامه ریزی برای این دو محصول گفت: جلسه ای توسط نماینده مجلس فراهم شد و تمامی فرمانداران ۵ حوزه به ” بنیاد برکت ” برای موضوع جهاد رفته بودیم که یکی از مسائل سرمایه گذاری که من مطرح کردم بحث فراوری زعفران بود که سرمایه گذار آماده است و طرح آن در طرح برکت به تصویب خواهد رسید تا وامی به وی بدهند، شروع به کار کند، بحث فراوری پسته و بسته بندی آن را به جد پیگیر هستیم، و در حال حاضر کارخانه ای تاسیس شده و مشکل آن که هنوز افتتاح نشده، این است که کل دستگاه ها را آورده و مسئله این است که سرمایه در گردش ندارد زیرا پسته گران شده و ۵۰۰ الی ۶۰۰ میلیون تومان سرمایه در گردش می خواهد تا کار را آغاز کند و دنبال تسهیلات هستیم تا به وی پرداخت کنیم تا مشکلش حل شود.
مشکل تعویق حقوق کارکنان شهرداری
وی در خصوص مشکل کمبود بودجه و تعویق افتادن حقوق کارمندان شهرداری گفت: این مشکل حل خواهد شد و ما در خدمت شهردار هستیم و حمایت کامل خواهد شد و نزد هرمسئولی بروند همراه وی هستیم تا دغدغه مالی آنها برطرف شود.
بهاباد شهری روبه پیشرفت است
فرماندار شهرستان بهاباد در زمینه زیباسازی شهر بیان کرد:برای مبلمان شهری باید مشاوره بگیریم تا طرح اجرا گردد، مشاور برای مکان های میراثی مختلف شهر به خدمت آمده و براساس طرح در حال بازسازی می باشد و در حال حاضر طرح های خوبی در سطح شهر در حال انجام است ولی نکته ای که وجود دارد بهاباد شهری رو به پیشرفت است و هنوز خیابان اصلی شکل نگرفته است و ساخت و ساز دارد صورت می گیرد و زمانی که ساخت و ساز کلی صورت بگیرد بهتر می توان در زیباسازی مبلمان شهری کار کرد.
وی در خصوص موضوع تعدیل کارگران معدن چاه گز گفت: تعدادی اخراج شدند، اقداماتی که صورت گرفته این بوده است که زمانی که تعدیل شدند برای بیمه بیکاری به بهاباد امدند، حدود ۹۲ نفر بودند و تعهد این بوده است که تعدادی به کار بازگردند و به آنها می گویند، بصورت نفری وقتی تجهیزات آمد اضافه می کنیم و جواب درستی نمی دهند، چندنفری به کار برگشتند، ولی این درست نیست که از خارج از شهرستان و استان نیرو می آورند، چندین بار لیست خواسته ایم که تاکنون به ما ارائه نکرده اند و طبق برآوردی که شده است۵۴ نفر مجموع نیروهای بافق و بهاباد سرکار هستند و این مشکل را نزد نماینده مجلس هم مطرح کردم؛
زمانی که خام فروشی دارند نباید درخواست حمایت از ما داشته باشند
اما در خصوص بکارگیری غیر بومی باید منطقی نگاه کرد، یکسری مشاغل هستند که بومی ها انجام نمی دهند و خواه ناخواه باید از بیرون نیرو بیاورند و یکسری مشاغل هم تخصص مورد نیازش در منطقه بافق و بهاباد وجود ندارد ولی درد این است که چرا تخصص هایی که اینجا دارد به کار نمی گیرند و غیربومی می آورند و زمانی که خام فروشی هم دارند نباید درخواست حمایت از ما داشته باشند وکارخانه ها وکارگاههایی که نیروهای بافق و بهاباد را استخدام کردند ما پیگیر کار و مشکلاتشان هستیم و مسئله ای که مهم است اشتغال بهاباد است.
وی در خصوص ساماندهی آرامستان بهاباد گفت: جای آرامستان در این قسمت شهر نیست و باید به سمت جاده “دربند” انتقال داده شود شورا و شهرداری کارهایی راانجام دادند وشهرداری متأسفانه درآمدی ندارد.

الهام نصیرزاده|

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

شب بافق با استاندار یزد

 به گزارش هفته نامه افق کویر، مهران فاطمی