کمک های باشگاه آهن جزئی است

در گفتگویی که در شماره ۸۷۰ با یکی از مربیان و مقام آوران رشته کاراته ، داشتیم سوالها و مشکلاتی بیان شده بود که این هفته سراغ ” محسن محمدی “رئیس هئیت کاراته شهرستان بافق رفتیم و او پاسخگوی ورزشکاران و ورزش دوستان این رشته رزمی شد.
افق کویر:خودتان را معرفی کنید؟
محسن محمدی هستم ، رییس هیئت کاراته شهرستان، کارمند سنگ آهن دارای مدرک فوق لیسانس تحلیل اقتصادی ، مربی درجه دو ملی فدراسیون
افق کویر:آیا رضا نارگانی به شما این سمت را دادند ؟
بله، در زمان سرپرستی خانم ایزدیان،که رضا نارگانی به عنوان نماینده اداره کل به بافق می آمد. و هنوز رئیس اداره ورزش بافق نشده بودند، ولی با این حال این کارها را خودش انجام می داد که مرا به هیئت استان معرفی کردند، چون مربی بودم وهم آشنایی با من داشتند این سمت را به من دادند .
افق کویر: تا به الان چه مقام هایی کسب کردید ؟
مقام های قهرمانی ام در سطح استان بوده است. مقام سوم کشوری درسال ۷۵،که به اردوی تیم ملی انتخاب شدم. در رده امید در آن سال دوره اول تمرینات را رفتم ولی چون در خردادماه برگزار شد. به دلایلی نتوانستم در دوره دوم‌ شرکت کنم.
افق کویر: هیئت کاراته شهرستان چند سال فعالیت می کند؟
هیئت کاراته تقریبا از سال ۱۳۶۵فعالیت خود را شروع کرده است.
افق کویر:رشته کاراته، برای بانوان چند سال است فعالیت می کند؟
بانوان تقریبا در سال۱۳۸۰ فعالیت شان شروع کردند. که مربی آن ها در ابتدا خانم شیر محمدی بود.
افق کویر: چرا با وجود چندین سال فعالیت هنوز یک مربی بومی برای این رشته در زمینه بانوان وجود ندارد؟
زمانی که به هیئت کاراته آمدم. بحث اصلی همین بود. ولی الان که رئیس هئیت شدم. مشکلاتی را می بینم. بانوان کاراته و کلا ورزش های رزمی یک تفاوتی با بقیه رشته های دیگر دارد. زمانی که یک نفر می خواهد مربی شود باید یک دوره طولانی بگذراند و از صفر شروع کنند و کمربندهایش را طبق سنواتی که فدراسیون اجازه می دهد. دریافت کند، تا کمربند مشکی و بعد دان ۱ و دان۲ بگیرد و بعد سنش هم حداقل ۲۰ سال شده باشدتا بتواند دوره مربی گری را بگذرانند تا کارت مربیگری دریافت کند.
یکی از اساسی ترین مشکلی که در بانوان بافق دیدم این بود که وقتی ورزشکاران وقتی به سن ۱۹ یا ۲۰ سالگی می رسند. مسئله ازدواج از سوی خانواده ها مطرح می شود. تعداد زیادی از ورزشکاران کمربند مشکی گرفتند به ۲۰ سال که رسیدنددیگر ادامه ندادند.
وقتی که رئیس هئیت شدم، چندین کمربند مشکی داشتیم که سنشان به ۲۰ سال رسیده بود، با آنها صحبت کردم. که همه هزینه های دوره های مربیگریتان را پرداخت می کنم فقط کارت مربیگری بگیرید. ولی همان موقع یا ۶ ماه بعد ازدواج کردند و دیگر باشگاه نیامدند.
ما برای پرورش مربی با آفاق آژدری و سحر تقی پور که از یزد می آیند قرارداد، داریم. که هنرآموزان را از صفر آموزش دهند. و ورزشکارانی که کمربند مشکی دارند براساس شرکت کردن منظم در کلاسها و استعدادشان کارت مربیگریشان را اخذ کنند
خانم دهستانی یکی از مربیان بهابادی که در مسابقات گرجستان مقام آور بود. در حال حاضر با پیگیری هایی که انجام شد در بافق ساکن و در سبک آزاد با ورزشکاران کار می کند . ما هنوز با او قراردادی نداریم، دستمزد وی از هزینه خود ورزشکاران تامین می شود.

افق کویر: آیا در سطح شهرستان کسی کارت مربیگری کاراته ندارد؟
“طیبه شیرمحمدی” در سطح شوتوکان که چندین سال برای سنگ اهن مربیگری کرده بود. کارت مربیگری دارد و تصمیم گرفت، این رشته را کنار بگذارند. با او خیلی صحبت کردم ولی راضی نشد. “لیلا معینی” هم در سطح شوتوکان کار می کرد، زمانی که رئیس هیئت شدم. همکاریش را با آقای دانشی قطع کرده بود. وی الان ساکن کرج است . طی دو الی سه جلسه با او صحبت کردم و هزینه ای که او از ما درخواست کرد: ماهیانه یک میلیون تومان برای دستمزد و یک میلیون برای رفت و آمدشان بود ، که این هزینه را هئیت نمی توانست پرداخت کند. و ما مجبور شدیم آفاق اژدری را از یزد بیاوریم.

افق کویر: چرا رشته کاراته الان در باشگاه آهن فعالیت نمی کند؟
قبلا بازیکن سنگ آهن بودم و در سنگ آهن کار می کردم. بدلیل خدمت و تحصیلات نتوانستم این رشته را دنبال کنم. ولی دوستان ما در هیئت کاراته بودند. از ۳ سال پیش سنگ آهن سیاستش به این سمت آمد،که ورزش هایی مثل کاراته ، کشتی … و یک سری از ورزش ها را به خود هئیت ها واگذار کند تا هیئت ها روی پای خود بایستند و اگر قرار باشد حمایتی از طرف باشگاه آهن صورت گیرد، جزئی و غیر مستقیم باشد.در آن زمان آقای دانشی رئیس هئیت بود. با صحبت هایی که با رضا نارگانی انجام داده بود کنار رفت ونظرشان این بودکه یک نیروی تازه نفس بیاید، با من صحبت کردند و من الان رییس هیئت کاراته هستم.

افق کویر: سالنی که ورزشکاران در آن تمرین می کنند زیر نظرکدام ارگان می باشد؟
سالنهای زیادی در بافق داریم. از روزی که رئیس هیئت شدم تمام سالن های بافق را دیدم و تنها سالنی که توانستم مهیا کنم سالن ورزشی آزادگان بود که در اختیار اموزش و پرورش است و الان دوسالی می باشد که با آموزش و پرورش قرارداد دارم. برای سال اول ماهیانه ۲۳۰ هزار تومان به ما اجاره دادند و از دی ماه ۹۶ تا آذر ۹۷ رضا نارگانی گفت با آقای رنجبر صحبت می کنم که از شما اجاره نگیرند. آموزش پرورش با تمام شدن قرارداد با ما صحبتی نکرد و ما تا آذر ۹۷ ادامه دادیم .حدود یک ماه پیش آموزش و پرورش تماس گرفت و گفت باید قراداد را برای سال سوم تمدید کنید و برای تمدید قرار شد کارشناسی را که خودشان مشخص کرده آوردند .وی ماهیانه ۲۸۰ هزار تومان اجاره برای ما تعیین کرد. چند روز پیش قراداد جدید را امضا کردم و تمام هزینه را پرداخت کردم. و برای یک سالی که هزینه نداده بودیم آموزش پرورش گفت قبض برق۲ میلیون پانصد هزارتومان که برای مجموعه آزادگان آمده است، پرداخت کنم.

در این دوسال نامه ای به فرمانداری نوشتم که یک زمین برای خانه کاراته بافق اختصاص دهد و برای ساختش از خیرین کمک می گیرم و پیگیری ها را خودمان انجام می دهیم که فرمانداری ما را به مسکن و شهرسازی معرفی کرد. زمینی که قرار بود به ما بدهند در کنار یک سالن ورزشی بود به همین دلیل اجازه ساخت خانه کاراته را به ما ندادند. و بعد رضا نارگانی قرار شد یک زمین خارج از شهر به ما بدهد. آن مکان مناسب تمرین ورزشکاران نیست و دیگر پیگیر نشدم. با وجود ۱۷۰ ورزشکار دختر و پسرکه از ساعت ۳ عصر تا ۱۰ شب تمرین می کنند. ما با کمبود سانس مواجه هستیم.

افق کویر: چرا با این که لوله های گاز سالن کشیده شده است هنوز گاز را وصل نکردید؟
برای گاز کشی سالن رئیس هیئت تنیس روی میز آقای مظفری پارسال لوله ها و کارهای جانبی را انجام دادند. با این حال ما باید صبر می کردیم ببینم، آموزش و پرورش قراردادش را با ما تمدید می کند یا نه ! آموزش و پرورش تمام هزینه های تجهیز سالن را بر عهده خودمان گذاشته است و باید از هزینه شخصی خود یا ارگانی کمک بگیرم، چون خود هئیت نمی تواندجوابگوی این هزینه ها باشد.
افق کویر:کدام اداره یا ارگان دولتی بیشتر شما را حمایت می کند ؟
اداره ورزش و جوانان با توجه به توانش، سالیانه به ما تقریبا ۱ میلیون و پانصد هزار تومان کمک می کند. ولی با وجود این ، برای مسابقات کشوری ،هزینه مختصری از باشگاه آهن گرفتم .
افق کویر: آیا دستمزد مربیان را هیئت پرداخت می کند؟
دستمزد مربیان از ورزشکاران گرفته می شود واگر هزینه ای که از ورزشکاران می گیریم بیشتر از دستمزد مربی باشد، برای مسابقات کنار گذاشته می شود.
رشته کاراته با وجود چندین سال فعالیت یک مربی بومی ندارد
با توجه به گفتگویی که در بالا انجام شد این نکته به وضوح مشخص است که شهرستان بافق، با پتانسیل ورزشی عالی که دارد حمایت بیشتر مسئولین را می طلبد تا ورزشکاران بتوانند در سطح کشوری خوب بدرخشند. رشته کاراته با وجود چندین سال فعالیت یک مربی بومی ندارد و این زنگ خطری است برای اداره ورزش و جوانان و دیگر ارگانها، که باید ورزش را سرلوحه تمام فعالیت های خود قرار دهند تا ما جامعه ورزشی و سالم داشته باشیم .

ملیحه تقی زاده|

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

در اوج ناامیدی پیروز مسابقه شدم

 به گزارش هفته نامه افق کویر:خبرنگار ما در