یادداشت؛ آهوانی که بی‌صدا در یزد غرق می‌شوند

سازندگان استخرهای کشاورزی و پرورش ماهی موظف ومکلف به رعایت قوانین ساخت و سازها هستند.حصار کشی و ایمنی مخازن و استخر‌ها یکی از آنها است که کمتر استخری در استان یزد از آن برخوردار است. دودی که به چشم آهوان و حیات وحش منطقه می رود.

به گزارش ایلنا، سعیدبدخش، وکیل پایه یک دادگستری در باره آسیب‌هایی که از بابت عدم رعایت قانون گریبانگیر حیات وحش یزد می‌شود در یادداشتی برای ایلنا نوشته است:

« مدیرکل سازمان محیط زیست استان در مصاحبه اخیر خود ، از افزایش مرگ و میر آهو‌های استان به دلیل سقوط در استخرهای بدون حصار و تصادفات جاده‌ای خبر داده است. اتفاقی که تنها در حد یک خبر باقی ماند و اقدامات پیشگیرانه‌ای انه تنها از سوی سازمان صورت نگرفت که جبران خسارت آن نیز در هاله‌ای از ابهام باقی ماند.

برابر آیین نامه ایمنی مخازن آب و استخرها که به استناد مواد ۸۵ و ۹۱ قانون کار در سال ۱۳۸۶ به تصویب وزیر کار و امور اجتماعی کشور رسیده است سازندگان استخرها مکلف به رعایت سلسله مقرراتی در ساخت آن شده اند که از جمله حصار کشی و ایمنی مخازن و استخر ها است  مقرره‌ای که حتی اگر وجود نداشت یک قاعده عقلی-حقوقی است و دارنده هر مالی می‌بایست آن را ایمن نگاه دارد. در طرف مقابل سازمان‌ها و ادارات دولتی نیز در این امر دخیل هستند از جمله جهاد کشاورزی که مجوز احداث استخرها برعهده آن سازمان است که در صورت تفریط در بحث نظارت می‌تواند دارای مسئولیت باشد.

بنابراین توصیه می‌شود سازمان محیط زیست وظیفه حفاظتی خود را انجام و از افرادی که با کاهلی، بی مسئولیتی و حتی ندانم کاری خود باعث ایجاد چنین خساراتی میشوند (حتی اگر سازمانی در قسمتی دیگر از بدنه دولت باشد) مطالبه خسارت نماید . موضوعی که مسلما با استقبال دستگاه قضای استان نیز مواجه خواهد شد زیرا دلیلی ندارد که جامعه و محیط زیست استان تاوان کم کاری و بی مبالاتی سازندگان استخرها را بدهد.

این موضوع قابل تسری در تلفات جاده‌ای حیوانات منطقه نیز هست زیرا نه تنها سازمان راهداری  و حمل و نقل جاده‌ای وظیفه جاگذاری علائم جاده‌ای را دارد بلکه چنانچه شخصی مقررات راهنمایی و رانندگی را زیرپاگذاشته- به مانند سرعت غیرمجاز که منجر به عدم‌کنترل خودرو شود-  وخسارتی را منجر شود باید پاسخگوی خطای خویش به عنوان یک شهروند باشد.

یادمان نرود این حیوانات نیستندکه به قلمرو انسان‌ها تجاوز کرده اند بلکه ما آدم ها  در قلمرو آنها جاده ساخته‌ایم وساخت وساز بدون اصول و بی رویه کرد‌ه‌ایم.»

 

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

در اوج ناامیدی پیروز مسابقه شدم

 به گزارش هفته نامه افق کویر:خبرنگار ما در