باورهای نادرست تغذیه ای

*درطول بارداری باید به اندازه۲ نفر غذا بخورید
این تصور که یک خانم چون حامله است و۲ نفر حساب می شود وباید به اندازه ۲نفر غذا بخورد کاملا اشتباه است و منجر به اضافه وزن بالا ومشکلات بسیاری در طی حاملگی , زایمان وحتی پس از زایمان می شود.انرژی موردنیاز زنان باردار درسه ماهه اول بارداری مشابه زنان غیر باردار است, ولی درطی سه ماهه دوم, ۳۴۰ کیلوکالری در روز ودر سه ماهه سوم ۴۵۲ کیلوکالری در روز افزایش می یابد. انتخاب نوع ماده غذایی برای تامین این مقدار بسیار مهم می باشد. اغلب ممکن است نیاز به مصرف مکمل مولتی ویتامین مینرال زیر نظر پزشک باشد.
*در صورت بالا رفتن کلسترول خون فقط بایدچربی گوشت مصرف نشود
درحقیقت نوع اسید چرب موجود درچربی لبنیات(کره, ماست پرچرب, خامه وپنیرپیتزا) وهمچنین اسیدچرب ترانس(غذاهای سرخ شده,غذاهای آماده,مارگین ,روغن های نباتی وفست فودها) بیشترین اثر را درافزایش کلسترول خون دارند.
*تخم مرغ را به خاطر کلسترول نخورید
درمطالعات نشان داده شده است که خوردن تخم مرغ حتی بیش از یک عدد در روز در بسیاری از مردم بدون ارتباط به جنس, سن ونژاد آنها باعث افزایش کلسترول خون نشده وحتی برای قلب می تواند مناسب ومفید هم باشد. بنابراین درگروههای دارای بیماری دیابت, فشارخون بالا وقلبی- عروقی تا حدود ۳ عدد در هفته نیز پیشنهاد می شود. البته دراینصورت باید از خوردن غذاهای چرب وپرنمک همراه تخم مرغ خودداری وروش پخت تخم مرغ نیز بدون روغن صورت پذیرد.
*روغن هایی مثل روغن زیتون وکنجد روغن های مفیدی هستند وباعث ایجاد چاقی و اضافه وزن نمیشوند
تمامی انواع روغن ها اعم از مایع یا جامد هرچند که تاثیرات متفاوتی بر روی چربیهای خون دارند اما از نظر میزان انرژی واثرگذاری بر وزن تقریبا مشابه هستند وهمگی به ازای هرگرم دارای ۹ کیلوکالری انرژی میباشند پس در مصرف روغن ها صرف نظر از نوع آنها باید احتیاط نمود.
*مصرف زیاد میوه در رژیم کاهش وزن به جای سایر غذاها لازم است
انواع میوه ها در مقدار یک سروینگ معادل ۶۰ کیلوکالری انرژی دارند که انرژی کمی هم نیست توصیه میشود روزانه ۲تا ۴ واحد از این گروه ونه بیشتر مصرف شود. مقدار بالای فروکتوز با مصرف بیش از نیاز میوه ها با افزایش وزن, تجمع چربی شکمی, تشدید چربی خون بالا,مقاومت به انسولین, آسیب به پروتئین ارتباط دارد.
*حذف وعده های غذایی مثل شام باعث کاهش وزن می شود
زمانی که شماوعده های غذایی مثلا شام یا صبحانه را حذف می کنید بدن فکر می کند شما در شرایط روزه داری هستید و بنابراین متابولیسم بدن به جبران کم می شود. به این ترتیب , شما تمایل به زیاده روی در وعده بعدی پیدا می کنید. اغلب حذف یک وعده غذایی وسپس پرخوری در وعده بعدی منجر به دریافت کالری خیلی بیشتر از حالت عادی میشود راه حل درست, دریافت وعده های غذایی سالم در حجم کم و دفعات بیشتر و میان وعده ها در طول روز است, همچنین بهتر است برای کنترل وزن, با کارشناس یا متخصص تغذیه خود مشورت کنیم.
فهیمه غلامزاده
کارشناس تغذیه ورژیم درمانی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

در اوج ناامیدی پیروز مسابقه شدم

 به گزارش هفته نامه افق کویر:خبرنگار ما در