صبوری مراجعه کنندگان در دفاتر خدماتی

به گزارش هفته نامه افق کویر؛ دریافت خدمات دولتی به صورت مساوی برای تمامی اقشار جامعه، شناسایی مجراهای ارتباطی و تکثر کانال های ارتباطی، ایجاد ساز و کارها و بسترهای لازم به منظور عرضه ی خدمات مناسب، در دسترس بودن مراکز خدمات و… از جمله مهمترین موضوعاتی است که هر دولت خدمتگزار باید به صورت تشکیلاتی برای آنها برنامه های شفاف و مشخصی ارائه کند.کاهش فاصله ی مراکز خدمات با مخاطبان و توزیع متناسب امکانات در شهرها و روستاهای کشور، ضرورت ایجاد مراکز و دفاتری را در گستره شهرها و حتی در روستاهای کشور برای عملیاتی کردن این خدمات، اجتناب ناپذیر کرده است.دفاتر پیشخوان، مراکزی هستند که وظایف اصلی آنها ارائه بخشی از این خدمات سازمان های دولتی در تمامی نقاط شهری و روستایی بوده و با فراگیر شدن این دفاتر این گونه مراکز به نام “دفاتر پیشخوان خدمات دولت” شناخته شده است. دراین باره با یکی از این دفاتر در بافق به گفتگو پرداخته ایم.
افق کویر: در ابتدا خودتان را معرفی کنید و چه مدتی است که دفتر پیشخوان دارید؟
فاطمه منصوریان هستم،کارشناس کامپیوتر و بازنشسته آموزش و پرورش ، بیش از ۱۰ سال است که دفتر پیشخوان کد ۱۰۵ توسط همسرم مهندس فلاح راه اندازی گردید و من بطور موقت با دفتر همکاری داشتم و از تابستان ۹۵ تاکنون مدیریت این دفتر را بعهده دارم .
افق کویر: از نظر شما چه فعالیت هایی توسط دفاتر باید صورت بپذیرد تا پیشرفت خوبی داشته باشید؟
هدف دولت برون سپاری خدمات دستگاههای دولتی بوده که تقریبا بیشتر دستگاهها خدمتشان را به دفاتر پیشخوان واگذارکرده اند واگر دستگاههای باقیمانده هم چنین کاری انجام دهند در پیشرفت دفاتر موثر خواهد بود.
افق کویر: سامانه چه کمک هایی را به دفاتر پیشخوان برای معرفی بهتر سامانه در کشور می تواند ارائه دهد؟
تبلیغات موثر در زمینه فعالیت دفاتر پیشخوان و معرفی خدماتی که به شهروندان در دفاتر ارائه می شود.
افق کویر: چگونه شد که علاقه مند شدید یک دفتر پیشخوان خدمات دولت را مدیریت کنید ؟
قبلا مدیر هنرستان بودم و زمانی که بازنشسته شدم از طرف همسرم این مسئولیت به من واگذارشد قاطعانه اقرار می کنم مدیریت و اداره کردن یک دفتر پیشخوان که تقریبا تمامی خدمات دستگاهها در آن ارائه میشود به مراتب سخت تر از مدیریت یک اداره بزرگ می باشد و خالصانه از خداوند بزرگ می خواهم به من قدرت و توانی بدهد تا بتوانم رضایت مردم که همان رضایت پروردگار است را به دست آورم.
افق کویر: خاطره خاصی از این مدت که مدیریت دفاتر پیشخوان را برعهده دارید هست که برای ما معرفی کنید؟
خاطره خوب و بد در محیط کار برای هر فردی پیش می آید و من نیز از این قاعده مستثنی نیستم، البته خاطره ی خوب، خستگی را از تن آدم بیرون می آورد و بعضی رفتارها انسان را به بیمارستان می کشاند و من در مجموع ۳۰ سال خدمتم فرد صبوری بوده و هستم و اگر مشکلی پیش بیاید سعی می کنم با یک برخورد منطقی مشکل را حل کنم، بارها شاهد رفتار مشتریانی بودم که جهت انجام خدمتشان بدون ارائه مدارک درخواستی داشتند و وقتی انجام نمی شد با گفتن بدو بیراه دفتر را ترک می کردند و پس از مدتی به دفتر مراجعه و اظهار پشیمانی می کردند و مشتریانی که با یک دعای خیر خستگی را از تن بیرون می آورند و به فرد آرامش را هدیه می دهند که تعدادشان خیلی زیاد است و این به خاطر فرهنگ بالای مردم خوب شهرمان می باشد.
افق کویر:برای چند نفر در دفترتان ایجاد اشتغال کرده اید و از موفقیت هایتان بگویید؟
برای ۱۰ نفر، به حول و قوه ی الهی و با تلاش همکارانم در دفتر پیشخوان دولت طبق بازدیدی که از سوی بازرسین کشوری از دفتر بعمل آمد با توجه به ملاک های ارزیابی پیشنهاد نمایندگی همراه اول و درجه A به دفتر داده شد، امسال نیز در سومین همایش تجلیل از دفاتر برتر استان در زمینه آب و فاضلاب شهری رتبه سوم را این دفتر کسب نمود . امیدوارم با تلاش همکارانم در این دفتر بازهم بتوانم خدمات موثرتری را به همشهریان عزیز ارائه نمائیم.
افق کویر: آیا درآمدی دارید ؟
نمی شود گفت درآمدی وجود ندارد، ولی به علت گرانی های اخیر (گران شدن کاغذ، تونر دستگاه چاپگر، تغییر دستگاهها و سخت افزارهای مورد نیاز چند ماهی است که وضعیت دفاتر در سراسر کشور نگران کننده شده است و مشکل اساسی که همان پرداخت حقوق ، اجاره مغازه پرداخت قبوض آب و برق و… می باشد این دفتر را نیز دچار بحران کرده است که امیدورام با توکل به خدا و حمایت مسئولین محترم این مشکل برطرف گردد.
افق کویر: آیا پیشنهاد یا انتقادی جهت بهتر شدن خدمات دفاتر سطح شهر دارید؟
تعامل بیشتر دستگاهها یا دفاتر پیشخوان دولت، با توجه به بحران های اقتصادی که وجود دارد فرماندار شهرستان بافق از هر طریق ممکن دفاتر را پشتیبانی نمایند تا این بحران را پشت سر بگذارند، واگذاری خدمات قابل ارائه از سوی سازمانها به دفاتر جهت تسهیل در خدمات رسانی بهتر به مردم بایستی دفاتر پیشخوان دولت از سوی ارگانها تقویت شوند.
افق کویر: درخواست شما از مراجعه کنندگان و مسئولین چیست؟
دفاتر پیشخوان دولت نماینده ارگانی هستند که خدماتشان در دفاتر ارائه می گردد بنابراین از مراجعه کنندگان و همشهریان گرامی تقاضا دارم همانطور که در یک اداره جهت انجام خدمت صبوری می کنند و مدارک خواسته شده را ارائه می دهند یک سوم آن صبوری راهم در دفاتر پیشخوان داشته باشند و مستنداتی که جهت ارائه خدمت نیاز است را به مسئول آن خدمت ارائه دهند تا کارکنان خدوم این دفاتر بتوانند به نحو مطلوب خدمات را ارائه نمایند. و همکاری و تعامل بیشتر مسئولین دستگاهها با مدیران دفاتر، پیگیری کارمزد خدمات و عدم تناسب آن با تورم سالیانه، اختصاص وام در خصوص بروزرسانی سیستم ها و تعمیر ماشین های ادارای در دفاتر پیشخوان
افق کویر: نحوه برخورد کارمندان شما با ارباب رجوعان و آیا خدماتتان به شهروندان در سطح عالی قرار دارد و میزان معطلی شهروندان چقدر است ؟
چون سرلوحه کار ما تکریم ارباب رجوع است سعی کرده ایم با سعه صدر و اعتقاد به اینکه حق با مشتری است رضایت همشهریان را فراهم کنیم و امیدوارم روز به روز این رضایتمندی بیشتر شود و در خصوص خدمات، قضاوت آن برعهده مسئولین ،بازرسین و شهروندان محترم است که امیدواریم همچنان گذشته از ما رضایت داشته باشند، تقریبا در تمامی خدمات معطلی، عادی می باشد و طبق روال کار انجام می گیرد در باجه ثبت احوال در یک پروسه زمانی تعداد مراجعه کنندگان زیاد می شود که باید صبور باشند تا آن خدمت انجام گیرد و در بعضی روزها و حتی یک ماه پیش مراجعه کننده خدمات ثبت احوال خیلی کم بود . تا اینکه به مردم از طریق پیامک اطلاع رسانی شده بود.

الهام نصیرزاده

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

مربیان تئاتر سرود مدارس بافق به آموزش اصولی نیاز دارند

 به گزارش هفته نامه افق کویر؛” عبدالرضا صباغیان”