قرق شکسته شد

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد و هیئت همراه در سفر یک روزه ایی به بافق؛ از برخی ادارات و مدارس بافق بازدید کرد. این که مدیران استانی به شهرها سری می زنند تا از نزدیک با مشکلات و مسایل آن شهر یا روستا آشنا شوند؛ فی نفسه میمون و مبارک است. از قدیم گفته اند تا انسان با چشم خود نبیند هر مقدار که برای انسان توصیف کنند، نمی پذیرد. در این میان گفته های فرماندار بافق، بسیار حائز اهمیت است که ” در سال های اخیر، هرکس که برای بازدید آمده است به شهرک آهنشهر رفته و پس از آن نیز به هتل نیکان و پیگیر نبوده اند که ببینند زیر پوست این شهر(بافق) چه می گذرد؟”
این گفته یک مقام دولتی در شهرستان بافق است که در نوع خود تازه گی دارد و کمتر از سوی یک مسئولی؛ بدین صراحت، بیان شده است!
همه می دانیم که بافق، یک شهر معدنی است؛ به رغم این که تا پیدایش معدن چغارت یک شهر کشاورزی قلمداد می گردید. کشاورزی این شهر به مدد وجود قنوات پرآب، پر رونق بود؛ وقتی اولین کاووش ها در معدن شرکت سنگ آهن مرکزی در سال ۱۳۵۰ آغاز شد؛ رفته رفته، مردم از کشاورزی فاصله گرفتند و به عنوان شغل دوم به این درآمد نگاه کردند تا این که کشاورزی بافق در حد این که درختان خشک نشود، سراپا نگاه داشته می شد. در اینجا نمی خواهم بگویم که کشاورزی بافق به علت معدن از رونق افتاد؛ ولی تاثیر عمیقی در این بی رونقی بر جای گذاشت. بدین علت است که نگاهها به سمت معدن جهت جبران این کمبودها رفت و این موجب شد که روسای ادارات و نهادها به جای این که در مرکز استان دنبال جذب امکانات و بودجه های دولتی باشند دست گدایی به سمت معدن دراز می کردند و مدیران معدن بسته به خوش یا ناخوش بودن احوالاتشان تفقدی می کردند. پس اگر بافق تاکنون شهری است؛آنچه که می نمایاند، بخاطر آن می باشد که تلاشی نشده تا از محل اعتبارات دولتی و ملی این شهر را تقویت کنند.
نمونه بارزتر آن وجود شهرک آهن شهر و مجموعه های تفریحی آن است که به مدد شرکت سنگ آهن ساخته شده است .کمتر این نمونه ها را در بافق می توانیم، مشاهد کنیم! حال ان که در طول این چند سال که از عمر شرکت سنگ آهن می گذرد بافق با شهرک آهن شهر از لحاظ بافت فرهنگی و اجتماعی فرق داشته است. این بوده که هرگاه مدیری به بافق می آمده او را به آن شهرک می بردند و آن مدیر هم در تصور خود می پنداشته که همه جای بافق هم مثل شهرک اهن شهر است.
حال باید این معادله بر هم بخورد و چه خوب که از زبان فرماندار شهر بیان گردید.یعنی “قرق شکسته شد” ؛ امید آن که بافق نیز بتواند در جذب اعتبارات دولتی راهی را بیابد. واقعا تلخ است که مدیر یک ارگان دولتی بگوید: “چهارماه هست که حقوق نگرفته ام!”

محمد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌حسین تشکری بافقی
صاحب‌امتیاز و مد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یرمسئول

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

مربیان تئاتر سرود مدارس بافق به آموزش اصولی نیاز دارند

 به گزارش هفته نامه افق کویر؛” عبدالرضا صباغیان”