در ۶ سال اخیر تعداد یوزپلنگ ها ثابت مانده است

حدیث عباسی| حفاظت از محیط زیست، عبارتست از تلاشی که به منظور حفظ سلامتی محیط و انسان‌ها، در سطوح شخصی، سازمانی یا دولتی، از محیط طبیعی محافظت می‌کند. با توجه به رشد جمعیت و تکنولوژی، محیط بیوفیزیکی گاهی اوقات نادیده گرفته می‌شود. این موضوع باید به رسمیت شناخته شود و دولت‌ها باید محدودیت‌هایی علیه فعالیت‌های تخریب محیط زیست ایجاد کنند. از سال ۱۹۶۰، جنبش‌های فعال زیست‌محیطی ایجاد شده‌اند که از مسایل مختلفی در این زمینه اطلاع دارند. هیچ توافقی در مورد میزان اثر فعالیت‌های انسانی بر روی محیط زیست وجود ندارد و اقدامات حفاظتی گاهی مورد انتقاد قرار می‌گیرند. خبرنگار هفته نامه افق کویر گفتگویی با ” سید جلال موسوی” رئیس اداره محیط زیست انجام داده است:
سید جلال موسوی متولد اردکان از سال ۱۳۸۱ در محیط زیست فعالیت خود را شروع کرد.
افق کویر: چه مناطقی به عنوان مناطق حفاظت شده تعیین شده است؟
اکثرمناطق فلات مرکزی از لحاظ تنوع زیستی و ژنتیکی همانند هستند، فعالیت های انسانی، تخریب مناطق، معدن کاری و جاده سازی یا آب و هوا تأثیراتی گذاشته است بعضی از مناطق تعدادی از گونه ها یا زیست گاه ها را از دست داده اند. بافق به خاطر شکل زیستگاه و صعب العبور بودن زیستگاه بعضی از گونه هایی را که مناطق دیگر از دست داده اند در بافق خوشبختانه حفاظت شده است مخصوصا پلنگ و یوز، از طرف دیگر سال های گذشته به علت اهمیت زیستگاه بافق دو منطقه را به عنوان مناطق تحت مدیریت محیط زیست اعلام کردند منطقه حفاظت شده در سال ۱۳۷۵ اولین منطقه حفاظت شده بافق اعلام نمودند و این عمل باعث پشتوانه قانونی برای جلوگیری از تخریب محیط زیست ایجاد شد و باعث شد که معدنکاری، جاده سازی، و چرای بیش از حد ممنوع شود. در مناطق کوه بافق جمعیت گونه ها زیاد بود و همچنین به استان نزدیک و جمعیت شهر نیز کم و اکثرا نیز شغل سنگ آهن داشته اند بنابراین مناطق زیستی کمتر آسیب دیده بود درنتیجه منطقه را حفاظت شده اعلام کردند، محاسن زیستگاه بافق به شرح زیر است:
وجود منابع آبی خیلی خوب، مراتع خوب، چشم اندازهای عالی کوه بافق، پوشش جنگلی بادام کوهی، دشت های مناسب، کوه های صخره ای و کوه های با پوشش گیاهی باعث اهمیت بسزای زیستگاه شده است. حدود ۵۰ چشمه آب در این مناطق وجود دارد.معضل اصلی اکثرمناطق آب می باشد اما زیستگاه بافق مشکل آب ندارد.
افق کویر:چه مناطقی شکار ممنوع است؟
مناطق تحت نظارت محیط زیست، پارک های ملی، آثار طبیعی ملی، پناهگاه های حیات وحش ومناطق حفاظت شده هرگونه فعالیت و دستگاه های اجرایی بدون مجوز محیط زیست ممنوع است.
به مدت ۵ سال مناطقی به عنوان مناطق شکار ممنوع در نظر گرفته شده است که بر اساس قانون معدن کاری و چرای دام می توان انجام داد اما شکار نمی توان کرد اگر ارزش حفاظت داشته باشد با نظر شورای محیط زیست، جهاد کشاورزی و صنعت و معدن به عنوان مناطق حفاظت شده یا پناهگاه حیاط وحش معرفی می شوند.
مناطق حفاظت شده ۱۳۰ هزار هکتار می باشد از رشته کوه آریز شروع می شود و تا نزدیکی چادرملو و و دره انجیر ادامه دارد.
افق کویر: با چه شرایطی می توان شکار کرد؟
شکار کلا ممنوع است فقط زمانی می توانی شکار کرد که مجوز کسب نموده باشید؛ هر سال با توجه به ظرفیت محیط زیست، پروانه شکار صادر می شود، پروانه شکار دو نوع است پروانه چهارپا و پروانه پرنده است و پروانه چهارپا در مناطق قرق، آزاد و حفاظت شده متفاوت می باشد در فصل مخصوص و سن خاصی از حیوانات باید شکار انجام شود از سال ۱۳۸۶ به بعد به هیچ وجه پروانه داده نشده است پروانه پرنده مثل کبک، تیو و غیره شامل پرندگانی هستند که تحت حمایت نیستند و جمعیت زیاد است و می توانند خود را بازیابی کنند. شکار پرندگان خشک زی ، آبزی و کنارآبزی در زمانی که قانون بگوید با شرایطی می توانند شکار انجام بدهند، در این سال های خشک پی در پی به سختی مجوز شکار داده می شود.
افق کویر: محیط زیست برای پرورش حیوانات از جمله آهو برنامه ای دارد؟
سیاست محیط زیست در پرورش نیست، نگهداری حیات وحش در زیستگاه خود به صورت طبیعی هم ارزانتر و هم بهتر است فقط در موارد خاص که زیستگاه ازبین رفته باشد، برای مصارف خاص( مصرف خوراکی، مصرف گردشگری) گونه هایی که مجوز داده شود شرکت های خصوصی وارد می شوند و حیوانات در اسارت و نیمه اسارت پرورش داده می شوند.
پرورش حیوانات در اسارت معایب زیادی دارد:
حیوانات در اسارت به صورت خانوادگی زادو ولد می کنند بنابراین از لحاظ ژنتیکی ضعیف شده، بیماری خاص ایجاد می شود، پر هزینه است و رفتار حیات وحش عوض می شود محیط زیست به دنبال آن است که گردشگری را افزایش دهد.
افق کویر:گرانی گوشت تاثیری در شکار حیوانات دارد؟
با گرانی گوشت کار محیط زیست نیز سخت تر می شود و شکارچیان به دنبال شکار می روند .
افق کویر: آیا در سال های اخیر به تعداد یوز پلنگ ها افزوده شده است؟
در سال ۱۳۹۱ آخرین یوز ماده ثبت شده است و در حال حاضر یوز ماده اضافه نگردیده است نه تنها در بافق بلکه در اردکان و طبس نیز ثبت نشده است.
سازمان محیط زیست در حال برنامه ریزی است که یوزهای نر و یک یوز ماده را در طبیعت به روش های علمی در فضای خاص قرار دهد تا بتوانند تکثیر نیمه اسارت ایجاد شود، چرا که لقاء مصنوعی در دنیا جواب نداده است در آفریقای جنوبی ۳۰ درصد لقا مصنوعی موفق بوده است و از این ۳۰ درصد تعداد زیادی مرگ در پی داشته است و تعدادی نیز تک قلو به دنیا آورده اند و مادر شیر نداده است.
افق کویر: مأمور محیط زیست می تواند شکارچیان را مورد ضرب و شتم قرار دهد؟
ضرب و شتم از لحاظ اخلاقی نادرست است و اصلا کار درستی نیست و اجازه داده نمی شود که ضرب و شتم صورت گیرد شکارچیان با مأمور محیط زیست درگیر شده اند اما به نیروهای محیط زیست به هیچ وجه اجازه درگیری داده نمی‌شود و اگر تخلف نمایند بازخواست می شوند.
افق کویر: آیا تلفن همراه شکارچیان ردیابی می شود؟
فقط برای تکمیل پرونده و با شرایط و قوانین خاص با دستور مقام قضایی به مدت ۲۴ ساعت موبایل شکارچی ردیابی می شود.
افق کویر: در رابطه با ریزگردها چه برنامه ای دارید؟
ریزگردها به صورت طبیعی و مصنوعی وجود دارند ریزگردهای طبیعی از زمان پیدایش زمین وجود داشته است. ریزگردهای مصنوعی با سوخت فسیلی، واحدهای تولید سیمان و سنگ شکن، واحدهای صنعتی ایجاد می شود.
اکثر ریزگردها منشا طبیعی دارند و در منطقه ای قرار گرفته ایم که ریزگردها بوده است و با خشک سالی پی در پی پوشش گیاهی ازبین می رود معدن کاری، تخریب بستر خاک، جاده های معادن که آسفالت نباشند باعث افزایش ریزگردها می شود باید توجه داشت که ارزش سنگ ریزه ها به اندازه گیاهان است و از ایجاد ریزگردها جلوگیری می کند .
به معادنی که باعث ایجاد ریزگرد شوند اخطار داده می شود. به ماسه شوی ها و سنگ شکن ها ابلاغ شده است که به صورت استاندارد و همراه با فیلتر فعالیت نمایند.
افق کویر: تابلوی نمایشگر سنجش آلودگی که در میدان شهدا نصب شده بود چه شد؟
تابلو نمایشگر سنجش آلودگی کیفیت هوای روز قبل را نمایش می دهد. با بودجه ای که در اختیار داشتند تابلویی خریداری شد که تنها یک آیتم را نشان می داد و کیفیت مطلوبی نیز نداشت واین تابلو کارایی نداشت بنابراین جمع آوری گردید تا تعمیر گردد؛ با وجود این تابلو به راحتی می توان منشا آلودگی را مشخص نمود. در حال حاضر برای خرید یک تابلو مناسب ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار لازم است.
افق کویر: سخن پایانی؟
از شهروندان می خواهم که بیشتر از قبل قدر محیط زیست را بدانند بقای حیات زمانی صورت می گیرد که محیط زیست حفظ شود از موادی استفاده نمایند که کمتر زباله تولید شود وهر چه دستورات اسلام در رابطه با صرفه جویی را رعایت نماییم به نفع خودمان است.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

مسابقات فوتسال جام رمضان

 به گزارش هفته نامه افق کویر، مسابقات جام