احداث شبکه جمع آوری فاضلاب جهت تأمین آب صنعت

به گزارش هفته نامه افق کویر؛ امروزه با توجه به بحث کمبود آب در کشور و با توجه به حیاتی بودن این ماده در طبیعت، اهمیت تهیه و تأمین آب از اولویت های مهم کشور است. از این رو شرکت سنگ آهن مرکزی بافق با توجه به مصرف آب در استحصال سنگ آهن، اقدام به احداث شبکه جمع آوری فاضلاب شهری در شهر بافق به طول حدود ۲۰۰ کیلومتر و انتقال آن به تصفیه خانه فاضلاب نموده است. تصفیه خانه در زمینی به مساحت ۱۰ هکتار به ابعاد ۴۰۰ متر طول و ۲۵۰ متر عرض طراحی شده است. ظرفیت اسمی تصفیه خانه ۱۰۵۰۰ متر مکعب در روز و در سه مدول ۳۵۰۰ متر مکعبی طراحی شده است که دو مدول آن در شرایط حاضر با ظرفیت ۷۰۰۰ متر مکعب در روز احداث می گردد و مدول سوم با ظرفیت ۳۵۰۰ متر مکعب در روز برای افق طرح پیش بینی شده است.
فرآیندانتخاب شده برای تصفیه فاضلاب، لجن فعال با هوا دهی گسترده با قابلیت حذف نیتروژن بوده و پساب خروجی درحد استانداردجهت مصارف صنعتی و فضای سبز می باشد.
در این خصوص مهندس حجت ا… عبدا… پور، مجری طرح فاضلاب شهری شرکت سنگ آهن مرکزی اظهار داشت: واحدهای مختلف تصفیه خانه شامل: آشغال گیر، دانه گیر، حوضچه تقسیم، حوض انوکسیک، حوض هوادهی، حوضچه های ته نشینی شمالی و جنوبی، ایستگاه پمپاژ لجن برگشتی و مازاد، حوض تلسکوپی،کفاب گیر،حوضچه تماس کلر، پارشال فلوم، مخزن ذخیره فاضلاب تصفیه شده، ایستگاه پمپاژ فاضلاب تصفیه شده به معدن، ساختمانهای جانبی(کلرزنی–نگهبانی– اداری – کنترل – انبار – تعمیرگاه – بلوئر– فیلتر شنی – ترانسفورماتور و تابلو برق می باشد.
وی در ادامه به شرح اهداف تصفیه خانه و سایر مراحل این طرح پرداخت:

• هدف از تصفیه فاضلاب

– تأمین شرایط بهداشتی برای زندگی مردم
– پاک نگه داشتن محیط زیست
– بازیافت فاضلاب و استفاده مجدد از آب و کود حاصله

•مراحل تصفیه فاضلاب

معمولاً پالایش و تصفیه فاضلاب در سه مرحله انجام می گردد.

الف: مرحله مقدماتی تصفیه فاضلاب

این مرحله شامل تصفیه فیزیکی است و بعضی وقتها به آن تصفیه فیزیکی هم گفته می شود و برای حذف آشغال و دانه های (سیلت و شن و ماسه) موجود در فاضلاب ورودی استفاده می گردد و سپس حجم فاضلاب اندازه گیری می شود.

ب: مرحله تصفیه ثانویه

این مرحله شامل تصفیه بیولوژیکی یا زیستی است و همانگونه که قبلاً گفته شد از رساندن هوا به فاضلاب در این مرحله استفاده می گردد. بسته به نوع هوارسانی روش های مختلفی که شمار آن بیش از ده ها روش است به کار گرفته می‌شود. بدیهی است انرژی به کار رفته و راندمان تصفیه در روش های مختلف متفاوت می باشد.

ج: مرحله نهایی

این مرحله معمولاً خیلی هزینه بر بوده و بسته به استفاده آب مراحل مختلفی شامل حذف نیتروژن و فسفر باقیمانده، حذف مواد معلق و بو و مزه و حتی بعضی وقتها حذف مواد معدنی اضافی موجود به کار گرفته می شود. پس از این مرحله حتی آب قابل خوردن می‌باشد و در سفینه های فضایی معمولاً چون بردن آب خیلی هزینه‌بر است از این روش برای استفاده مجدد آب استفاده می‌شود.
با توجه به کمبود و بحران آب مخصوصا در مناطق کویری کشور استحصال آب و استفاده از پساب درصنعت جزء ضروریات می باشد. پروژه احداث شبکه جمع آوری فاضلاب شهری علاوه بر داشتن اثر مثبت در امر زیست محیطی یکی از ارکان مهم تامین کمبود آب صنعت می باشد .
این پروژه با سرمایه گذاری شرکت سنگ آهن به مبلغ بالغ بر ۱۰۰۰ هزار میلیارد بشرح زیر می باشد .

“جزییات پروژه ها”

۱- شبکه جمع آوری فاضلاب
دربخش شبکه جمع آوری داخل شهربه طول حدود ۱۸۰ کیلومتر می باشد که تا کنون ۹۰،۰۰۰ متر لوله گذاری انجام شده است.
۱-۱ شبکه فاضلاب شهر بافق:
شامل دو بخش اصلی بوده که این دو بخش شامل حدود ۱۸۰ کیلومتر لوله گذاری در قطرهای ۶۳۰،۴۰۰،۳۱۵،۲۵۰،۲۲۵ ، ۸۰۰ میلیمتر و در حدود ۴۲۰۰ عدد منهول پلی اتیلن و بتنی در این بخش احداث می گردد. تا کنون قریب به ۹۰۰۰۰ متر از این شبکه لوله گذاری انجام شده و پیشرفت فیزیکی در این بخش حدود ۵۰ درصد می باشد . لوله گذاری در کلیه اقطار با استفاده از لوله یو پی وی سی (UPVC) بوده و صرفاً در بخش خط انتقال ۸۰۰ از لوله کاروگیت فاضلابی استفاده می شود.
۱-۲ تصفیه خانه :
این پروژه دارای دو بخش اصلی ابنیه و تجهیزات می باشد.

• ابنیه :

تا کنون ۷۳ درصد پیشرفت داشته و دارای زیربخشهای زیر می باشد .
الف- سازه های فرایندی ( ۸۶ درصد پیشرفت فیزیکی )
ب – ساختمانهای اداری، تأسیسات و نگهبانی ( ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی )
ج- محوطه ( شروع نشده )
د- حصارکشی ( ۵۹ درصد پیشرفت )

• تجهیزات :

پیشرفت این بخش برابر ۳۶ درصد بوده و با همکاری و مساعدت همه جانبه مدیریت محترم شرکت سنگ آهن با وجود تمام مشکلات ارزی؛ خرید بخش خارجی در حال انجام می باشد .
از جمله تجهیزات مهم وارد شده به سایت تصفیه خانه که بعضاً نصب نیز شده است می توان به موارد ذیل اشاره نمود :
۱- تجهیزات برقی(سیستم کنترل دیجیتال به ارزش بیش از ۱۰ میلیارد ریال )
تجهیزات مکانیکی (کلیه دریچه‌ها – سرریزهای مثلثی – همزن تغلیظ – جرثقیل های برقی – حلزونی جدا کننده – بلوئرها–جرثقیل های دستی – دیفیوزرهای حباب ریز –شیرهای تلسکوپی)
اهم تجهیزاتی که تهیه گردیده و در گمرگ منتظر ترخیص و بارگیری می باشد به موارد ذیل اشاره نمود :
تجهیزات برقی ( دیزل ژنراتور ) تجهیزات مکانیکی ( پمپ های مستغرق )
۲- انتقال آب تصفیه شده به معدن :
طول مسیر این بخش ۱۶ کیلومتر و قطر لوله ها ۴۰۰ میلیمتر می باشد و قرارداد فیمابین انعقاد و تجهیز کارگاه پیمانکار انجام شده است و عملیات اجرایی شروع شده است .
۳- مخازن ۲۰،۰۰۰ متر مکعبی :
در جهت ذخیره سازی آب تا کنون ساخت سه دستگاه مخزن ۲۰ هزار متر مکعبی به اتمام رسیده که دو مخزن در سال ۹۴ و یک مخزن در سال ۹۷ تحویل شده است .
۴- انشعابات :
این بخش از پروژه در مرحله برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار می باشد .
وضعیت نیروی انسانی فعال در پروژه :
در مجموع پروژه های فعال هم اکنون ۲۷۰ نفر روز مشغول فعالیت می باشند .
شبکه جمع آوری : ۸۰ نفر
خط انتقال فاضلاب : ۱۰۰ نفر
تصفیه خانه : ۷۰ نفر
انتقال آب تصفیه شده به معدن : ۲۰ نفر
جمع کل: ۲۷۰ نفر
در پایان مجموعه مدیریت طرح؛ از همکاری و همراهی شهردار محترم شهر بافق و همکاران فنی و عمرانی شهرداری و شورای اسلامی شهر بافق و کلیه شهروندان عزیز کمال تشکر و قدردانی را دارد .

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

در اوج ناامیدی پیروز مسابقه شدم

 به گزارش هفته نامه افق کویر:خبرنگار ما در