در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛ مزد کارگران همیشه کمتر از تورم بوده است/ به ثبات قیمت‌ها در سال آینده امید داریم

دبیر کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان آذربایجان شرقی گفت: با حداقل دستمزد سال ۹۷ فقط می‌توان ۳۰ درصد نیاز خانواده‌های کارگری را تامین کرد.

علی هدایتی در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به افزایش بی‌رویه قیمت ارزاق عمومی و سایر کالاها و اینکه افزایش مزد کارگران هیچوقت با نرخ واقعی تورم همخوانی نداشته است، گفت: کارگران همیشه کمتر از تورم اعلامی بانک مرکزی حقوق دریافت کرده‌اند و در چند سالی که کمتر از میزان تورم حقوق بسته شده، آنها در تأمین نیازهای خود با مشکل مواجه بوده‌اند که اثرات آن در جامعه مشخص است.

دبیر کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان آذربایجان شرقی افزود: بعد از نوسانات ارزی اخیر شکاف مزد بین درآمد و هزینه‌ها عمیق‌تر شده و درحال حاضر درآمدها کفاف هزینه‌های جاری زندگی را تامین نمی‌دهد و قدرت خرید تا حد بسیار زیادی پایین آمده است.

این فعال کارگری با بیان اینکه در سال‌های اخیر دستمزد کارگران همواره کمتر از تورم بوده و به همین دلیل باید از بخش‌های مختلف زندگی خود مانند بهداشت و خورد و خوراک می‌زده‌اند، در ادامه گفت: طبق ماده ۴۱ قانون کار، تورم اعلامی بانک مرکزی ملاک افزایش حقوق کارگران بوده اما در سال‌های گذشته این موضوع محقق نشده است.

وی با بیان اینکه انتظار کارگران از دولت این است که به سفره رنگ و رو رفته خانواده‌های آنها جانی تازه ببخشد اما کم‌کم این خواسته به انتظار برای حفظ حداقل‌های موجود تقلیل یافته است، اظهار کرد: دولت، وضعیت فعلی جامعه و شرایط سخت اقتصادی را به خوبی می‌داند از این رو انتظار داریم هرچه سریعتر سیاست توانمندسازی پایدار قدرت خرید و توان معیشتی مزدبگیران شاغل و بازنشسته را اجرایی کند.

به گفته هدایتی، دولت باید اشتغال موجود را با حمایت از واحدهای فعال حفظ کند تا آنها به سرنوشت کارگرانی که شغل خود را  از دست داده‌اند، گرفتار نشوند این در حالی است که عدم حفظ اشتغال موجود و فقدان امنیت شغلی به دلایل مختلف توان روحی و جسمی کارگران را سلب کرده است.

وی با طرح این سوال که آیا افزایش حداقل دستمزد کارگران در سال ۹۸ در حدی خواهد بود که بتواند وضعیت فعلی مزدبگیران را سر وسامان دهد، تصریح کرد: باتوجه به وضعیت فعلی واحدهای تولید و صنعتی که صادراتی ندارند و دچار کمبود مواد اولیه تولید هستند در عین حال دولت؛ کمک و حمایت‌های خود را از آنها سلب کرده و میزان بدهی آنها  به بانک‌ها و سایر نهادها هر روز بیشتر می‌شود، بعید به نظر می‌رسد که نماینده کارفرمایان در نشست‌های سه‌جانبه مزدی مقاومت زیادی از خود نشان ندهند.

دبیر کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان آذربایجان شرقی خواستار مشارکت و همکاری جدی دولت در رفع مشکلات تولیدکنندگان شد و گفت: تنها در این صورت است که در تعیین دستمزد سال۹۸ مشکلی پیش نمی‌آید و از سویی شعار حمایت از  تولید عملی خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه در شرایط فعلی باید افزایش حقوق کارگران در سال۹۸ به طور منطقی و با تدبیر خاصی مشخص شود، اطهار کرد: در مرحله نخست دولت باید همزمان با افزایش دستمزدها از افزایش دوباره اقلام مصرفی و غیرمصرفی جلوگیری کند. زیرا تجربه نشان داده هر موقع دستمزد افزایش پیدا کرده، دو برابر آن تورم داشته‌ایم. بدین ترتیب عملا اثرات افزایش دستمزد در زندگی کارگران دیده نمی‌شود.

دبیر کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان آذربایجان شرقی بر اتخاذ تدابیر لازم برای تعیین دستمزد کارگران تأکید کرد و گفت: امیدواریم برنامه‌هایی در دستور کار قرار گیرد تا بعد از افزایش دستمزد ۹۸ لااقل قیمت‌ها ثابت بماند تا وضعیت معیشت کارگران بهبود یابد.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

جاری شدن سیلاب و مسدود شدن برخی از جاده‌های استان یزد

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل