رودررویی با نمایندگان افکار عمومی

یکی از نهادهای پاسخگویی دولت به شهروندان، مطبوعات و رسانه های گروهی است. در باب پاسخگو بودن نظام های دولتی به مردم بسیاری از جامعه شناسان و استادان ارتباطات، نظریات مختلفی را ایراد کرده اند؛ از جمله “هیوز” معتقد است: “لازمه دموکراسی داشتن، یک سیستم پاسخگویی مناسب است. سازمان های دولتی به وسیله مردم و برای مردم ایجاد می شوند و می بایست در برابر آنها پاسخگو باشند. ” (۱) حقیقت پاسخگویی به مفهومی که بیان شد چنین است که فرد در جایگاه مسئولیتی خود با توجه به حیطه وظایف و اختیارات تعیین شده، عملکرد خود را به مردم ارائه دهد و در برابر مطالبات مردم در هر شرایطی پاسخگو باشد و بتواند از سیاهه کاری(کارنامه) خود دفاع کند.
در روایات و سیره ائمه معصوم (ع) هم به این مسایل توجه زیادی شده است؛ در کتاب گهربار نهج البلاغه که ماحصل گفتار و سیره امیرمومنان علی (ع) است؛ بارها از حاکمان خواسته شده؛ بدون حاجب و نگهبان با مردم سخن بگویند؛ حتی ساعاتی را از وقت خود را در میان مردم باشند و به گونه ایی عمل کنند که مردم تصور نداشته باشند دسترسی به حاکم مسلمان، امری ناممکن خواهد بود.
کلام آن حضرت است که فرمودند: “آگاه باشید! از جمله حقوق شما بر من آن است که جز اسرار نظامی هیچ چیزی را از شما نپوشانم. ” (۲)
این سخنان و سیره بزرگان دین و حکومت است که در همه جا توصیه بدین امر شده است؛ حال چه می شود وقتی یک وزیری به بافق می آید؛ باید آن قدر سریع وزیر را به این سو و آن سو برد و در آخر سر، او را راهی یزد کرد و برگرداند؛ این “شو وزیر آوردن” چه خاصیتی برای شهروندان خواهد داشت؛ از شبانه آمدن وزیر وقت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و کلنگ شبانه او برای ساخت درمانگاه تامین اجتماعی تا سفر عجولانه وزیر صنعت و معدن و تجارت؛ چه سودی عاید شهر و مردمان معدنی این خطه خواهد شد! معمول آن است که برای سفر وزراء و حتی استانداران یک برنامه ایی منظم داشته باشند! آیا پاسخگویی به پرسش های خبرنگاران نباید جایگاهی در آن فهرست داشته باشد! این چه سیره نامیمونی است که متاسفانه در این چند سال رویه مسئولین شده است! به هر جهت شهرهای دور از پایتخت؛ دسترسی به مقامات وزارتی ندارند و حضور یک مقام عالی دولتی در منطقه ایی برای مردم مهم تلقی می شود؛ پیشنهاد می شود متولیان امر؛ از جمله فرمانداری، شرکت سنگ آهن مرکزی، وقتی را در فهرست برنامه بازدید وزراء و سایر زیر مجموعه دستگاههایی که با هر عنوان بازدید و تشریف فرمایی سفری رسمی به بافق خواهند داشت با عنوان کنفرانس خبری داشته باشند؛ مطمئنا رودررویی با نمایندگان افکار عمومی موجب شناخت و افزایش آگاهی و دقت بیشتر مسئولین به حوزه کاری خود خواهد شد.
در پایان جهت حسن کلام این نوشتار، سخنان گهربار مولی الموحدین؛ علی بن ابیطالب (ع) خواهد آمد که چگونه خود را عامل به شنیدن سخن مردم می دانستند.
“هرگز گمان مبرید، سخن حقی را که به من پیشنهاد داده و گفته آید بر من گران آید (یا ناراحت شوم) و نه این که بپندارید در پی بزرگ نشان دادن خویشتنم؛ زیرا کسی که شنیدن حق یا عرضه داشتن عدالت به او، برایش سنگین باشد، عمل به آن برای وی سنگین تر است. از سخن حق، یا مشورت به عدالت، خودداری نکنید، زیرا من خویشتن را مافوق آن که اشتباه کنم، نمی دانم و از آن در کارهایم ایمن نیستم؛ مگر آن که خداوند مرا حفظ کند! ” (۳)
منبع
۱)آون هیوز، « مدیریت دولتی نوین »، ترجمه: الوانی – خلیلی شورینی- معمارزاده ، انتشارات مروارید، چاپ دهم، ۱۳۸۸
۲)نهج البلاغه، نامه ۵۰، وظایف و حقوق پیشوا و مردم
۳)http://www.ghadeer.org

محمد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌حسین تشکری بافقی
صاحب‌امتیاز و مد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یرمسئول

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

شب بافق با استاندار یزد

 به گزارش هفته نامه افق کویر، مهران فاطمی