برگزاری نمایشگاه به کام شهروندان یا اصناف!

به گزارش هفته نامه افق کویر، اسفندماه که از راه می‌رسد و صدای قدم‌های سال نو بهتر شنیده می‌شود، بازار خشکبار و پوشاک و مایحتاج استقبال از سال نو رونق نسبی می‌یابد و مردم به تکاپوی خرید می‌افتند. در این بین، به واسطه گرانی و تورم خیلی‌ها دخل و خرج‌شان با هم نمی‌خواند و جیب‌هایشان کفاف خرید‌های نوروزی را نمی‌دهد؛ درنتیجه چندسالی است که مجموعه‌ای از غرفه‌های عرضه کالا موسوم به نمایشگاه بهاره، چند روزی مانده به سال نو شروع به کار می‌کنند تا کمی از بار گرانی که بر دوش قشر ضعیف جامعه سنگینی می‌کند را کم کنند.
در این باره به سراغ بازاریان و مردم بافق رفته ایم، اظهارنظر‌ها درمورد نمایشگاه بهاره، همواره به ۲ قطب مخالف و موافق تقسیم می‌شود و در حالی که عده‌ای آن را مطلوب ارزیابی می‌کنند، جمعی دیگر یا با برگزاری آن مخالفند و یا از شکل و ساختار آن اظهار رضایت نمی‌کنند.

فروشندگان بافقی جهت شرکت در نمایشگاه اقدام نمی کنند

علی اصغر برزگری قریب به ۱۰ سال درفروش لوازم خانگی فعالیت دارد وی نظرش را درخصوص برگزاری نمایشگاه بهاره اینگونه بیان داشت: نمایشگاه خوب است و زیاد مخالف برگزاری آن نیستم، رزق و روزی دست خداست و فروشنده ای که انصاف داشته باشد همیشه مشتری خواهد داشت.
وی افزود: این نکته را هم باید بگویم زمانی که نمایشگاه برگزار می شود یک عده سوء استفاده می کنند و خلاف تخفیف دادن، اجناس خود را با قیمت بالاتر ارائه می دهند و اکثریت غرفه داران جنس هایی که داخل مغازه شان مانده است را برای فروش به بافق می آورند.
برزگری ادامه داد: مشکلی هم که وجود دارد این است که فروشندگان بافقی جهت شرکت در نمایشگاه اقدام نمی کنند، مغازه داران باید در نمایشگاه حاضر شوند تا از شهرهای دیگر شرکت نکنند و تمام غرفه ها را خودمان اجاره نماییم، من حاضرم تمامی اجناسم را به نمایشگاه بیاورم و جنس را از یزد با چک خریداری و در نمایشگاه نقدی به قیمت یزد بفروش برسانم و اجاره غرفه را در بیاورم اما می دانم سود آنچنانی نخواهم داشت.

نیمی از نمایشگاه متشکل از غرفه های آجیل می باشد

در ادامه به سراغ پسرجوانی که تازه به جمع بازاریان بافق پیوسته و شغل آزاد را برای کسب درآمد انتخاب کرده است رفته ایم وی در ابتدا به معرفی خود پرداخت و گفت: سجاد فتوحی جوانی هستم که با سرمایه گذاری، مغازه خوار و بار احداث کردم، خشکبار که آجیل عید هم جزیی از آن است از خرید اصلی مردم در این ایام می باشد و فرو ش بالایی خواهیم داشت. البته اگر نمایشگاه برگزارنشود؛ چون در ایام نیمی از نمایشگاه متشکل از غرفه های آجیل می باشد.
وی بیان داشت: مردم از مرغوبیت کالا در غرفه ها اطلاعی ندارند مطمئنا کالایی که در نمایشگاه عرضه می شود از مرغوبیت کالایی که در مغازه وجود دارد برخوردار نیست و مردم تفاوت قیمت را در این نمی بینند و بر این باورند که یک جنس می باشد و این گونه است که پول در بافق نمی ماند و همه دنبال کار دولتی هستند و اشتیاقی به شغل آزاد ندارند.
فتوحی در پایان صحبتش گفت: ما توقعی نداریم که نمایشگاه برگزار نشود چون شهروندان معترض می شونداما خواهشمندیم نظارت و بازرسی کامل صورت بگیرد.
مجامع اصناف می خواهدپولش را بگیرد و ۷۰ الی۱۰۰ میلیون تومانی از نمایشگاه کسب کند.
علی دهقان زاده فروشنده پوشاک در بافق نظرش را اینگونه اعلام داشت: بعنوان یک فرهنگی بازنشسته و یک کاسب با ۳۵ سال سابقه کار نظرم این است که اگر جنس عالی با قیمت مناسب بیاورند خوب می باشد و ما مخالف نیستیم ولی آنها جنس های بی کیفیت را با هر قیمتی که می خواهند به مردم عرضه و پول نقد را از بازار جمع می کنند. اگر غریبه ها، جنس های مغازه داران بافقی را با قیمت پایین تر می آوردند حرفی نبود اما این گونه نیست و ما راضی از برگزاری نمایشگاه نیستیم.
وی افزود: مالیات، عوارض و … را مغازه داران باید پرداخت نمایند سپس شب عید که زمان فروش است بازار بافق را با برگزاری این نمایشگاه ها خراب می کنند.
دهقان زاده از دفترهای نسیه گفت: دفترهای حساب مردمی در مغازه خاک گرفته است با همشهریان هم که تماس می‌گیریم بدوبیراه می گویند و معترض می شوند چرا صبر ندارید و خرید نقدیشان از نمایشگاه می باشد.
مغازه دار بافقی تصریح کرد: از طریق اتحادیه هم معترض شده ایم و چند روزی بازاریان در اصناف تحصن داشته اند اما هیچگونه اثری نداشته است و مجامع اصناف می خواهد پولش را بگیرد و ۷۰ الی۱۰۰ میلیون تومانی از نمایشگاه کسب کند و مجامع امور صنفی کاری به فکر این نیست که مغازه دار بافقی در سال فروش ندارد و فروشش شب عید است.
پول ها را می گیرند و از بافق می روند
در ادامه قاسم کریمی با ۲۵ سال سابقه در فروشندگی پتو و…. بیان داشت: کاسب داران شهرستان بافق در طول۱۱ ماه سال همه چشم و امیدشان به برج ۱۲ است که مردم عیدی و پاداش می گیرند و خرید دارند و حتی نسیه هایشان را می آورند. متاسفانه نمایشگاه بهاره کل نقدینگی مردم را می برد، هرصنفی هم می خواهد باشد فرقی ندارد. هر دفعه نمایشگاه برگزار می شود جهت بازدید یکبار به آنجا می روم و شاهد بودم که غرفه دار یک قلم جنس را با قیمت پایین به نمایش گذاشته است تا فروشش بالا برود و بقیه جنس هایش هیچ فرقی با بازار ندارد حتی چند درصدی هم بالاتر از سطح شهر ارائه می شود.
وی تصریح کرد: ما نمی دانیم برگزاری نمایشگاه چه فایده ای دارد وقتی نقدینگی را از بافق می برند، مغازه داران معترض شده اند اما هیچ فایده ای نداشته است حال چه شخصی این وسط نان می خورد و استفاده برای چه شخصی دارد من نمی دانم ! جالب است که ۲ بار این نمایشگاه ها در فصل های مختلف برگزار می شود.
کریمی در پاسخ به این سوال که چرا مغازه داران بافق جهت شرکت این نمایشگاه اقدام نمی کنند بیان داشت: من هیچ زمان شرکت نکردم اما برادر من که حضور داشته پول اجاره غرفه را هم در نیاورده و علتش هم این است که مراجعه کنندگان می گویند این مغازه دار بافقی است و نسیه هم می‌دهد پس به مغازه وی می رویم و نسیه می گذاریم.
وی درپایان گفت: از آنجایی که بافقی ها غریبه پرست هستند جنس های بی کیفیت را خریداری می کنند و فروشندگان پول ها را می‌گیرند و از بافق می روند درصورتی که دفتر نسیه های ما به ۲ سال گذشته برمی گردد و ظلم است که مالیات، سرمایه و … از آن بازاریان باشد ولی زمان فروش را از ما بگیرند.
اجاره های سنگین دخل های خالی!
فروشنده ای دیگر که درصنف موادغذایی فعالیت دارد و تمایل به معرفی خود نداشت گفت: بابت مغازه اجاره بالا میپردازم وفروشی ندارم همیشه برای عید میزان فروش حبوبات و لبنیات و… زیاد است ولی با برگزاری نمایشگاه میزان فروش من هم پایین می آید و دخل مغازه ام خالی می باشد.
از لحاظ رفت و آمد محیط مناسبی وجود ندارد

محمدتشکری یکی از شهروندان ۵۰ ساله بافقی درخصوص برگزاری نمایشگاه بیان داشت: باید تعداد روزهای بازگشایی را کمتر نمایند و به روزها نیافزایند که به بازاریان هم زیاد لطمه وارد نشود.
وی افزود: بعنوان پدرکه همراه خانواده به نمایشگاه می روم زیاد از فضای آن راضی نیستم چون از لحاظ رفت و آمد محیط مناسبی وجود ندارد و بیشتر زنان درعذابندکه با نامحرم برخورد نکنند.
راضیه رحیمی یکی دیگر از شهروندان بافقی در این باره گفت: وضع مالی خوبی نداریم و با وجود این گرانی ها اجناس در نمایشگاه هم گران تر عرضه خواهد شد و دیگر پولی نداریم که بخواهیم از نمایشگاه جنس های بی کیفیت را هم خریداری نماییم.
زهرا رنجبریکی از بانوان شاغل در شهرستان بیان داشت: حقیقتا نمایشگاه ها بیشتر جنبه گردشی دارد و برای گذراندن وقت است اما بیشترین خرید مردم، موادغذایی می باشد و از پوشاک و… راضی نیستیم چون جنس های بی کیفیت می‌آورند.

الهام نصیرزاده_ حدیث عباسی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

راهپیمایی مردم بافق در حمایت از پاسخ مقتدرانه سپاه و تحقق وعده صادق

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل