تصمیم گیران فرهنگی شهر کتاب خوان نیستند

نشست انجمن كتابخانه‌هاي عمومي بافق با حضور فرماندار بافق و جمعي از اعضاي اين انجمن در محل فرمانداري برگزار شد.
در ابتدای این نشست حاضرین به بحث و تبادل نظر پیرامون راهکارهای افزایش سرانه مطالعه شهروندان ، رفع مشکلات و کمبودهای موجود در حوزه کتاب و کتابخوانی پرداختند.
سرانه مطالعه آزاد دانش آموزان در مدارس به معلم ها بستگی دارد
“زاده رحمانی” فرماندار شهرستان بافق گفت: سرانه مطالعه آزاد دانش آموزان در مدارس به معلم ها بستگی دارد اگر معلمین با سواد باشند و همچنین الگوهای موفق تری را معرفی نماییم خیلی از دانش آموزان جذب می شوند، باید بین معلم هایی که مطالعه بیشتری دارند و معلمهایی که مطالعه نمی کنند، تفاوت ایجاد کرد.
وی در ادامه افزود: به کسانی که به فرهنگ بها می دهند باید احترام گذاشت و همچنین کسبه ای که اهل مطالعه هستند، باید مورد حمایت مسئولین قرار گیرد، توقع زیادی نباید داشت، اگر دو درصد افراد در جامعه اهل مطالعه و فرهیخته باشند دیگران نیز تشویق می شوند.
تصمیم گیران فرهنگی شهر کتابخوان نیستند
اسدا…کریم زاده: در جامعه افراد با مدرک بالا و بدون مدرک هستند، ممکن است افراد بدون مدرک سواد بیشتری از افراد با مدرک بالا داشته باشند، باید این افراد را شناسایی کرد و در جلسات فرهنگی از نظرات آن ها استفاده شود و احساس کنند که جامعه به آن ها نیاز دارد، افرادی که در سال کتاب نمی خوانند جزو تصمیم گیران فرهنگی شهر هستند و این یک درد برای جامعه و مخصوصا برای شهر بافق است. باید به اهل مطالعه و کسی که نظریاتش در طرز تفکر اجتماعی موثر است، ارزش داد.
مردم پشتوانه ای بزرگ برای جامعه هستند
وی در ادامه گفت: مردم روحیه ایثارگری که در دهه ۶۰ داشته اند، در حال حاضر ندارند، چرا که همه چیز ممیزی شده است، و برای اهدای کتاب به سنگ آهن و فرمانداری روی می آوریم، چرا که پشتوانه بزرگ مردمی را حذف کردیم و همچنین باید به کسانی که کتاب به کتابخانه ها هدیه می دهند، حرمت گذاشته شود.
۱۲۷ میلیون تومان در سال ۹۷ به کتابخانه ها اختصاص یافته است
علی اصغر موفق هم از شهرداری گفت: سهم نیم درصدی که شهرداری باید به کتابخانه بپردازد، ۱۲۷ میلیون تومان است و ۸۲ میلیون تومان پرداخت شده است و تا آخر سال ۱۳۹۷ مابقی نیز پرداخت می شود.
وی در ادامه افزود: از دوستانی که در بافق کتاب نوشته اند کتاب خریداری می نماییم تا هم حمایت شوند و هم در اختیار شهروندان قرار گیرد و قفسه ای در سالن شهرداری مخصوص داریم و حتی کتاب ها را به منزل ببرند و در خانه مطالعه داشته باشند که شاید احساس نیاز به مطالعه در شهروندان ایجاد شود.
محمدرضا قاسم زاده، رئیس آموزش و پرورش بافق گفت: افزایش سرانه مطالعه حس نیاز به آگاهی و یافتن پرسش های ایجاد شده در زندگی روزانه خود باعث می شود که به دنبال مطالعه روند، در حال حاضر متأسفانه اکثرا خود را دانای مطلق می دانند و مطالعه در خود حس نمی کنند.
وی در ادامه گفت: طبق آماری که گرفته شده است سرانه مطالعه در ژاپن ۹۰ دقیقه و انگلستان ۵۰ دقیقه و آمریکا ۲۰ دقیقه در شبانه روز است و در کشور ایران سرانه مطالعه در سال خیلی کمتر از این است پیشنهادهای کاربردی که می توان نام برد: بحث کتابخوانی خانوادگی است مثل مسابقه پدران و پسران و مادران و دختران داشته باشیم و همچنین کتابخانه های کلاسی ایجاد شود و همچنین از دانش آموزان که مطالعه مفید و آزاد دارند تجلیل شود تا برای دیگر دانش آموزان انگیزه ایجاد گردد.
محمد رنجبر، رئیس شورای شهرستان گفت: در مدارس باید ماهانه طرحی ایجاد شود به عنوان کتابخوان برتر، در مقاطع مختلف یک نفر انتخاب شوند و این روش برای نوجوانان امروز مثمر ثمر است و باعث انگیزه می شود.
احمد علیزاده: دعوت به کتابخوانی این نسل، با نسل های دیگر متفاوت است، در کنار تدریس در کلاس مطالعه آزاد نیز باشد همچنین “مهمان درس” در کلاس داشته باشیم و در جلسه دانش آموزان با حضور بزرگان شهر باید از کتابخوان برتر تجلیل شود.

حدیث عباسی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

همای سعادت در آبادی معدن آباد

«ممل» گفت: «آقاتقی»! شنیده اید که «همای سعادت»