بالا آمدن آب دریاچه ارومیه به علت بارش‌های طبیعی بوده است نه ابرهای بارور

 

نادر قاضی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با یادآوری ۱۵ اسفند روز ملی دریاچه ارومیه با بیان اینکه دریاچه ارومیه  در حال حاضر در حال حاضر دریاچه ارومیه وسعتی برابر با ۲هزار و ۳۳۵ کیلومتر مربع آبی با حجم ٢ هزار و ۱۱۰ متر مکعب و با تراز ۱۲۷۰.۸۳ است، گفت: این دریاچه یکی از تالاب‌های ثبت شده بین المللی است که تأثیر بسزایی در اکوسیستم خود دارد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دریاچه ارومیه برای بسیاری از پرندگان مهاجران مدیترانه و سیبری استراحتگاه محسوب می‌شود، افزود: حیات و زیست بوم بسیاری از جانداران به ویژه پرندگان دریاچه ارومیه است و حفظ و احیای این دریاچه هم برای حفظ زیست بوم و هم برای مردم منطقه از اهمیت بالایی برخوردار است.

قاضی پور اضافه کرد: مادامی که آب دریاچه ارومیه کاهش می‌‎یابد، اکثر آب چاه‌های زیرزمینی اطراف دریاچه شور می‌‎شود و این موضوع تبعات منفی بسیاری به دنبال دارد.

ارتفاع آب دریاچه از حد استاندارد کمتر است

وی یادآور شد: ارتفاع استاندارد سطح آب دریاچه باید ۱۲۷۴ به بالا باشد تا حیوانات بتوانند به حیات خود ادامه دهند که  البته در مقطعی این ارتفاع به ۱۲۸۰ نیز رسید؛ در حال حاضر همانطور که اشاره شد تراز آب دریاچه ارومیه ۱۲۷۰.۸۳ است که نسبت به سال قبل افزایش داشته است.

عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان غربی تأکید کرد: علت این رشد نسبت به سال گذشته نیز فقط بارندگی طبیعی به ویژه در فصل بهار بود که نسبت به سال‌های گذشته این بارندگی افزایش داشت.

 

درخواست برای انتقال هواپیماهای بارور ساز به ارومیه

وی در پاسخ به این سئوال که آیا این بارندگی‌ها به واسطه بارور کردن ابرها صورت گرفته یا خیر، گفت: بارندگی‌ها کاملا به صورت طبیعی بوده است چراکه هواپیماهایی که وظیفه بارور کردن ابرها را دارد در یزد مستقر هستند در مواقعی که هوای ابری در ارومیه بود به این دلیل که زمان زیادی برای تیک آف آن‌ها به طول می‌انجامید، هوای ابری آسمان ارومیه صاف می‌‎شد؛ البته درخواست شده که این هواپیماهای تخصصی در ارومیه مستقر شوند که امیدواریم با این موضوع موافقت شود.

وی درباره ستاد احیای دریاچه ارومیه تصریح کرد: افراد متخصصی که در این ستاد عضو هستند، هیچ سنخیتی با احیای دریاچه ارومیه ندارند و اکثر آن‌‎ها تخصص‌های صنعتی داشتند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس افزود: به هیچ عنوان از عملکرد دولت در خصوص دریاچه ارومیه رضایت نداریم و هیچ یک از اقدامات برای احیای دریاچه ارومیه به جز بارش طبیعی باران تأثیری در احیای دریاچه نداشته است./

 

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

شب بافق با استاندار یزد

 به گزارش هفته نامه افق کویر، مهران فاطمی