ایجادمجتمع دامداری، لازمه پیشرفت دامداران و کشاورزان

به گزارش هفته نامه افق کویر، نارضایتی و اعتراض خانواده‌های بافقی نسبت به گرانی مواد غذایی و ناتوانی‌شان در خرید انواع گوشت و مرغ و اقلام دیگر، ما را روانه بازار بافق نمود که به بخش‌هایی از این صحبت ها اشاره نمودیم که به اطلاع شما خوانندگان گرامی می رسانیم.


حمایت نکردن کشاورز و دامدار از جانب دولت، علت گرانی گوشت
حسین رحمانی، قصابی که از ۳۰ سالگی وارد این شغل شده است از بازار گوشت گفت: از گذشته کشاورزی و دامداری وجود داشته است دولت باید پشتیبان کشاورز و دامدار باشد.
قصاب باسابقه بافقی افزود: باید دست بر شانه دامدار و کشاورز گذاشت تا مردم سیر شوند، باید به دفاع و اقتصاد مردم رسیدگی شود.
وی ادامه داد: باید دام زنده بومی وارد کنند درحال حاضر کم می باشد؛ چرا باید هواپیمای گوشت وارد ایران شود و سهم شهرستان ها این گونه باشد که مردم در صف بایستند و آخر به همه نرسد علت گرانی گوشت هم کمک نکردن دولت می باشد که کشاورز و دامدار را حمایت نکرده است.
این دولت چه دولتی است که همه میگویند خوب هستیم و نمی تواند دامدار و کشاورز داشته باشد، باید مجتمع دامداری در نظر گرفته شود. و زمین به همراه آب، برق و… به وی بدهند و آنها را در یک منطقه جمع کنند تا تولید هم افزایش یابد.
رحمانی گفت: ریشه را باید درست کنند بچه های من دامدار و کشاورز هستند؛ سربار جامعه نیستیم خودمان تولید داریم و به مردم هم می فروشیم باید دنبال تولید رفت علوفه را خودمان تولید کنیم نه اینکه سرمایه داران گوشت بخرند و انبار کنند. اگر این کار صورت بگیرد بسیار خوب است و تولید باید با نظارت صحیح صورت بگیرد.
وی نظرش را در خصوص گوشت منجمد بیان داشت: من حاضرم نان در آب بزنم و بخورم و از گوشت های منجمد استفاده نکنم.
قصابی دیگر که تمایل به معرفی خود نداشت گفت: خودمان تولید داریم و بزغاله ۵ کیلویی را پرورش و به ۳۵ کیلو می رسانیم و بسیار اثر گذار می باشد.
وی درباره وضعیت نهادهای تولید و خوراک دام و طیور نیز اظهار کرد: قیمت کیسه کود بیش از اندازه افزایش یافته است هزینه کارگر و… هم وجود دارد؛ ما نیاز به حمایت داریم.
جوانی دیگر که وی هم قصابی دارد بیان داشت: خرید نکردن گوشت توسط مردم باعث کساد شدن بازار قصابی ها شده و بیشتر مردم از افراد غیر مجاز که قیمت کمتری دارند گوشت خریداری می کنند.
وی افزود: از دوستانم در استان شنیده ام دلال ها دام های زنده استان را به دیگر مناطق کشور ارسال می کنند و شاید یکی از دلایل گرانی، این مسئله باشد.
مادری که در مغازه حضور داشت بیان کرد : ۵۰۰هزار تومان به همراه دارم تا خرید مواد غذایی انجام دهم در خرید اولم که گوشت است ۲۷۰ هزار تومان پول پرداخت نمودم.
وی گفت:این سه کیلو گوشت با توجه به جمعیتی که در منزل است تنها برای مدت بسیار کوتاهی در فریزر خانه خواهد ماند.
صف های طولانی برای گوشت ها شکل می گیرد که زیبنده مَردم نیست.
در ادامه به سراغ شهروندان رفته ایم؛ ابوالحسنی با اشاره به توزیع گوشت های دولت برای تقویت بازار، گفت: متاسفانه کیفیت این گوشت ها بسیار پایین است و با این حال صف های طولانی برای گوشت ها شکل می گیرد که زیبنده مَردم نیست.
وی ادامه داد: گوشت وارداتی خوب است ولی جوابگوی این ملت نیست با این اوضاع گرانی باید به دامداران وام بدهند از آنها تعهد بگیرند خرج دامداری کنند تا تقویت شوند باید از چند ارگان نظارت باشد و تدابیری اندیشیده شود تا به قشر ضعیف فشار نیاید.
فردی، بصورت قسطی به میزان مصرف فرزند بیمارش گوشت تهیه میکند
سپس به سراغ فردی که در مزرعه خویش به خرید و فروش گوشت می پردازد مراجعه داشتیم که در این باره بیان داشت: من ارزان تر از مغازه گوشت عرضه می کنم و مشتری دارم که ۱۲ کیلو گوشت از من خرید دارد چون درآمدش خوب می باشد، اما شخصی را می شناسم که ماهیانه بصورت قسطی به میزان مصرف فرزند بیمارش گوشت تهیه میکند. مردم نیاز به کمک و یاری دارند.
وی گفت: خرید نکردن گوشت توسط مردم باعث کساد شدن بازار قصابی ها شده واین تنها مختص بافق نمی باشد و بیشتر مردم استان از قصابی های غیر مجاز که قیمت کمتری دارند گوشت خریداری می کنند.
کوچک تر شدن سفره خانه ها؛ با گرانی موادغذایی
علی رنجبر شهروند بافقی درگفتگو با افق کویر اظهار داشت: مسئله گرانی گوشت باعث شده بسیاری از خانواده ها به سراغ گوشت مرغ بروند ولی این گوشت هم گران شده است.افراد زیادی می شناسم که دیگر توان خرید ندارند و سفره های خانه شان کوچک تر شده است

.

تمامی مردم بهاینترنت دسترسی ندارند

شهروندی دیگر بیان داشت: گوشت قرمز تنظیم بازاری که قرار بود به صورت اینترنتی توزیع شود چگونه صورت خواهد گرفت اطلاع رسانی گوشت تنظیم بازار در سطح شهر پایین است، حتی قشر ضعیف که نان خوردن ندارند چگونه می توانند به اینترنت دسترسی پیدا کنند.
شخصی که نامی از خود نبرد در امور تولیدات دامی گفت: اگر قاچاق دام زنده و جابه‌جایی دام از استانی به استانی دیگرکاهش یابد و اگر همه دستگاه‌های متولی همکاری و حساسیت بیشتری در این زمینه به خرج دهند نیمی از مشکلات از بین خواهد رفت.
وی ادامه داد: هرچند تعداد رأس دام هم قاچاق شود به حدود چند هزار تن می رسد و با توجه به اینکه گوشت به همان اندازه و حتی بیشتر وارد می‌شود چندان تأثیری نمی‌تواند روی قیمت گوشت قرمز بگذارد. اما قاچاق دام زنده سبب افزایش ناگهانی قیمت شده است که تنها با زور نظارت و بازرسی اصلاح نمی‌شود و همه دستگاه‌ها باید دست به دست هم دهند تا از این مشکل عبور کنیم.

تهیه ساده ترین غذا؛ مقرون به صرفه نیست
زارع خریدار گوشت در یکی از قصابی های سطح شهر در این خصوص بیان داشت: در سال های گذشته هم صادرات دام زنده وجود داشته اما قیمت دام زنده و گوشت قرمز به این مقدار افزایش نداشته است.
وی گفت: در گروه میوه و تره بار نیز، قیمت موز و سیب درختی، گوجه و … روند صعودی داشته است. خانواده‌ها معتقدند تهیه ساده‌ترین غذا املت است که شامل تخم مرغ، گوجه فرنگی و روغن است که آن هم مقرون به صرفه نیست.

الهام نصیرزاده- حدیث عباسی|

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

شب بافق با استاندار یزد

 به گزارش هفته نامه افق کویر، مهران فاطمی