مدیریتی که دست به دست می رود

بالاخره رضا فلاح مبارکه سکاندار شرکت سنگ آهن مرکزی شد. کارمندی که در سالیان اخیر در پست های روابط عمومی، بهداشت و ایمنی و ‌محیط زیست کار می کرد. او در عرصه اجتماعی و سیاسی هم فعال هست ‌علاوه بر آن که از خانواده شهید می باشد، عضو ستاد مرکزی صباغیان بوده ‌و دارای خط و مشی «اصلاح طلبی» است.
درست در تاریخ هشتم اسفندماه، هفته پیش و درست زمانی که هفت روز از ابلاغ بازنشستگی علی اکبر رحیمی یا شکوهی می گذشت.رضا فلاح مبارکه به سمت سرپرستی شرکت سنگ آهن مرکزی بافق رسید! همان منصبی که دکتر رحیمی به مدت چهارماه عهده دار آن شد و هنوز مشخص نشده رضا فلاح مبارکه تا چه مدت در این مسئولیت خواهد ماند؛ بنا بر گفته حمید احمدی دولابی، مدیر حراست صندوق حمایت از بازنشستگان فولاد “تصور ما این است که رضا فلاح مبارکه مدیرعامل آینده شرکت سنگ آهن مرکزی ایران- بافق خواهد بود” (رجوع شود به همین شماره)….ادامه کار وی در این مسئولیت منوط به توانمندی او خواهد بود.ما نیز به سهم خود آرزوی موفقیت برای وی داریم.
اما روی سخن بر این است که شرکت سنگ آهن مرکزی به عنوان تامین کننده اصلی خوراک فولاد مبارکه اصفهان و فولاد اهواز است و قطعا نمی توان نقش آن را در تولید ماده اولیه فولاد نادیده گرفت! عدم ثبات مدیریتی بطور حتم لطمات جبران ناپذیری برای شرکت سنگ آهن به بار خواهد آورد!
از عمر این معدن قریب به چهار دهه می گذرد و آنچه که از این شرکت باقی مانده چاله ایی به عمق ۳۵۱ متر (خبرگزاری مهر) می باشد! متاسفانه در طول این سنوات کار اکتشافی عمیقی بر نواحی آهن خیز این شرکت صورت نگرفته و هر آنچه که اتفاق افتاده مربوط به تحقیقات و اکتشافات کارشناسان روس به عمر اولیه این شرکت هست! یعنی “طبق مطالعات انجام گرفته تا کنون نزدیک به ۳۵ آنومالی آهن دار با ذخیره ی بالغ بر ۱٫۷میلیارد تن سنگ آهن در این منطقه شناسایی و اکتشاف گردیده است . مهمترین کانسارهای سنگ آهن بلوک بافق کانسارهای آهن چادرملو، چغارت ، چاه گز ، آنومالی شمالی ، آنومالی D19 ، میشدوان و شیطور می باشد .” (۱) و پس از آن هیچ؛ این کانسارها و بلوک های آهن مورد اختلاف سه شرکت سنگ اهن مرکزی، شرکت فلات مرکزی و چادرملوی اردکان می باشد که برای حل و فصل اختلافات اینها مجالس بسیاری باید تشکیل داد.
بطور حتم اگر این اکتشافات ادامه می یافت؛ شاید آنومالی های جدیدی کشف می شد؛ چرا که تجهیزات اکتشاف معادن نسبت به چهل سال پیش تا به امروز قطعا پیشرفت هایی داشته است.
اکنون آنچه که دغدغه سرمایه گذاران فولاد و معدن کاران می باشد تامین خوراک یا سنگ آهن است؛ چرا که فولاد مبارکه، فولاد اهواز و سایر واحدهای فولادی کشور به سنگ آهن نیاز دارند و بافق روزانه ۱۲ هزارتن (ایسنا- بهمن ماه ۹۵) بارگیری آهن دارد. پس به نظر می رسد یک مدیر باید مدیریتش پایدار باشد تا بتواند با برنامه ریزی، اهداف شرکت را به پیش ببرد. مدیریت نه ماه و چهارماه دردی را دوا نخواهد کرد؛ هر چند که در کنار زمان مدیریت، ویژگی های تعهد و تخصص کاری را هم نباید از یاد برد. یادمان نرود در اهداف سیستم مدیریت یکپارچه در سال ۹۷ شرکت سنگ اهن مرکزی آمده است:
تولید ۵ میلیون تن کنسانتره سنگ آهن ۲- تولید ۷۵/۱ میلیون تن سنگ اهن دانه بندی شده ۳- تولید ۲۰۰ هزارتن محصول آگلومره ۴- پیشرفت پروژه کارخانه گندله سازی ۵ میلیون تنی سه چاهون تا ۹۰ درصد ۵- اتمام پروژه فاضلاب شهری و …. (به شرح عکس زیر)
منبع:
(۱) http://icioc.ir/

محمد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌حسین تشکری بافقی
صاحب‌امتیاز و مد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یرمسئول

 

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

مسابقات فوتسال جام رمضان

 به گزارش هفته نامه افق کویر، مسابقات جام