بهترین سرگرمی های که حالتان را خوب می کنند

سرگرمی ها نوعی استفاده ی خلاقانه و راضی کننده از اوقات فراغت هستند اما بعضی از سرگرمی ها فوایدی فراتر از گذراندن وقت برای شما دارند.

کدام سرگرمی ها برای سلامت جسم و روح مفیدند

سرگرمی ها تاثیر محسوسی در بهبود سلامت جسمی، روانی و رفاه اجتماعی افراد دارند و به شیوه اعجاب انگیزی از ما در برابر پیامدهای ناخوشایند روحی و روانی محافظت می کنند. بسیاری از افراد می پندارند که سرگرمی ها تنها برای گذراندن اوقات فراغت می باشند اما ما در این مطلب  برای تان خواهیم گفت که سرگرمی های دیگری نیز وجود دارند که فوایدی فراتر از گذراندن وقت برای شما دارند .سرگرمی

سرگرمی

سرگرمی های مفید برای سلامت جسم وروح

برای بیشتر ما، سرگرمی ها بخشی لازم از زندگی فردی هستند اما آیا می دانستید که برای سلامت جسم و روح ما نیز مفیدند؟

سرگرمی ها نوعی استفاده ی خلاقانه و راضی کننده از اوقات فراغت هستند و هویت اصلی ما معمولا با علایق و سرگرمی هایی که انتخاب می کنیم گره خورده است. البته بیشتر ما به این دلیل سرگرمی خاصی را انتخاب می کنیم که از آن لذت می بریم. اما برای تان خواهیم گفت که این سرگرمی ها فوایدی فراتر از گذراندن وقت برای شما دارند .

باغبانی؛ مفید برای مغز

باغبانی و سرگرم شدن با گل و گیاه شاید در نگاه اول ورزش به نظر نرسد اما مطالعات نشان داده نگهداری از گل و گیاه و رسیدگی به آنها فواید غیرمنتظره ای برای سلامتی دارد. عمل ِ ساده ی چیدن علف های هرز، کاشتن گیاه و آبیاری و …، نوعی ورزش هوازی است که همه ی ما می دانیم برای عضلات و افزایش قدرت، استقامت و انعطاف پذیری بدنی عالی است .

ضمنا وقت گذراندن در محیط باز برای شما خوب است. تحقیقات نشان می دهد باغبانی و دورچرخه سواری به طور منظم، احتمال کمبود ویتامین D را در افراد سالمند پایین می آورد. بین کاهش ریسک زوال عقل و باغبانی نیز ارتباط وجود دارد. همچنین باغبانی و سرگرم شدن با گل و گیاه، ریسک حمله ی قلبی و سکته ی مغزی را تا ۳۰ درصد کاهش می دهد .

نوشتن؛ شگفت انگیز برای درمان زخم

فکر می کنید پشت میز نشستن و با قلم روی کاغذ نوشتن یا تایپ کردن با لپ تاپ برای سلامتی تان فایده ای ندارد؟ پس بهتر است بدانید علم ثابت کرده که نوشتن، فواید زیادی برای سلامت روحی و جسمی تان دارد مانند بهبود حافظه، کاهش استرس، کمک به خواب و …

مطالعات نشان داده نوشتن در مورد تجربیات، به بیماران سرطانی کمک می کند تا بر استرس ناشی از بیماری شان غلبه کرده و وضعیت جسمی و روحی بهتری پیدا کنند .

پژوهشی که توسط محققان دانشگاه اوکلند نیوزلند انجام شد به بررسی این موضوع پرداخت که آیا نوشتن تاثیری بر سرعت التیام زخم دارد یا نه. محققان گروهی را مشخص کردند تا روزانه به مدت ۲۰ دقیقه در مورد بدترین تجربیات زندگی خود بنویسند و گروهی دیگر ا تعیین کردند تا طی همان ۲۰ دقیقه هر روز در مورد برنامه های روز بعدشان بنویسند . دو هفته بعد از شروع اولین روز نوشتن، نمونه برداری های کوچکی از پوست این افراد انجام شد و محققان هر سه تا پنج روی نتیجه ی درمان زخم ها را تا التیام کامل پیگیری کردند .

آنها دریافتند ۱۱ روز بعد از نمونه برداری، ۷۶ درصد از زخم ها در گروهی که در مورد تجربیات تلخ خود نوشته بودند درمان شده بود اما در گروهی که در مورد برنامه های روزانه خود نوشته بودند فقط ۴۲ درصد از زخم های شان التیام پیدا کرده بود. به طور کلی نوشتن، ابزاری موثر برای ابراز احساسات و افکار بوده نوشتن در مورد تجربیات و احساسات ناخوشایند و آزاردهنده موجب پالایش روان می شود. مثلا وبلاگ نویسی می تواند به شما کمک کند روابط تازه ای برقرار کنید و در زمنیه ی علاقه مندی های خود جلوتر بروید .

سرگرمی

 نواختن موسیقی یکی از سرگرمی های مفید برای سلامت جسم و روح

موسیقی؛ چیزی شبیه دارو

نواختن موسیقی یا گوش دادن به آن می تواند سلامت جسمی و روحی را تحت تاثیر قرار بدهد. مطالعه ای در سال ۲۰۱۳ در معیار وسیعی به مطالعه در مورد تاثیر موسیقی بر شیمی اعصاب پرداخته است. این مطالعه گزارش کرده است که موسیقی می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند، استرس و اضطراب را کاهش بدهد و افسردگی را کم کند. در این تحقیق، در میان بیمارانی که در انتظار جراحی به سر می بردند، معلوم شد گوش دادن به موسیقی بیشتر از دارو در کاهش اضطراب آنها موثر بوده است و از سطح هورمون استرس شان کاسته شده بود .

برای بررسی این که موسیقی تا چه حد مغز را تحریک می کند، مطالعه ای در سال ۲۰۱۱ واکنش مغز نسبت به موسیقی را با واکنش آن نسبت به غذا و رابطه ی جنسی مورد مقایسه و بررسی قرار داد، خوب است بدانید احساس لذت بخش ناشی از هر سه مورد از ترشح دوپامین ناشی می شود .

داشتن حیوانات خانگی یکی از سرگرمی های مفید برای سلامت جسم و روح

حیوان خانگی؛ مفید برای قلب

حیوانات خانگی از هر نوع آن می توانند به شما کمک کنند سالم تر باشید. طبق پژوهش ها، داشتن و نگهداری یک حیوان خانگی فرصتی برای ورزش کردن، انجام فعالیت های بیرون از خانه و برقراری روابط اجتماعی فراهم می کند که همه ی اینها می توانند فشار خون را بهبود بدهند، کلسترول و تریگلیسرید خون را تنظیم کنند و احساس تنهایی را برطرف کنند .

اگر تعجب کرده اید که چطور همه ی این موارد به سلامتی شما کمک می کنند باید یادآوری کنیم که همه ی این فاکتورها می توانند احتمال سکته ی قلبی را به حداقل برسانند .اما مطالعه ای در سال ۲۰۱۳ به بررسی این پرسش پرداخت که آیا داشتن حیوان خانگی به خودی خود مستقیما منجر به کاهش ریسک بیماری قلبی در میان آنهایی که حیوان خانگی دارند می شود یا نه. به گفته ی سرپرست این تحقیق، داشتن حیوان خانگی مخصوصا سگ با پایین تر بودن ریسک بیماری قلبی ارتباط دارد و به زبان ساده تر می توانیم بگوییم افراد سالم تر آنهایی هستند که حیوان خانگی دارند، نه اینکه داشتن حیوان خانگی باعث کاهش ریسک بیماری قلبی شود یا علت این کاهش باشد .

آشپزی

هر چند پخت و پز می تواند یک کار مشکل و خسته کننده برای برخیها باشد، ولی سرگرمی لذت بخشی است که استرس را از بین می برد. این تقریبا به عنوان یک درمان برای روشن شدن ذهن و به عنوان یک کار خلاقانه است. علاوه بر این تجربه آشپزی حسی خوبی به انسان دست میدهد، عطر و بو، طعم، لذت بصری بسیار سرگرم کننده است.

سرگرمی

عکاسی یکی از سرگرمی های مفید برای سلامت جسم و روح

عکاسی
عکاسی یکی دیگر از سرگرمی های خلاقانه است که دنیا را از طریق لنز یک عکاس می تواند با تعمق بیشتری ببیندواقعیت این است که تمرکز و پیدا کردن زیبایی هنر عکاسی کاملا آرامش بخش و رضایت بخش است. به علاوه، زندگی را با چشم اندازهای مثبت می بیند .

کارهای هنری
کارهای دستی ، مانند خیاطی، بافندگی، طیف گسترده ای از پروژه های خانگی است،که از سرگرمی جالب است که ذهن را فعال نگه می دارد مشغول کردن ذهن یک آیتم خاص یا الگوی تمرکز و در نتیجه چیزهایی که استرس فراموش می شود . همچنین نا امیدی را از ذهن دور میکند.مطالعات نشان می دهد که گر چه هنر می تواند به عنوان یک داروی ضد افسردگی باشد حتی از پیری مغز هم پیشگیری میکند. در یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ در مجله انگلیسی کاردرمانی، نشان داده شد که ۸۱٫۵٪ از شرکت کنندگان بعد از بافندگی احساس افسردگی آنها کاملا از بین رفته است . بافندگی سیستم عصبی پاراسمپاتیک را فعال میکند کار دستی با تمام اعضای خانواده و صرف وقت، برای کارهای دست ساز احساس مثبت در مورد خود و توانایی های خود در نتیجه افزایش عزت نفس را بوجود می آورد.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

در اوج ناامیدی پیروز مسابقه شدم

 به گزارش هفته نامه افق کویر:خبرنگار ما در