توانمندسازی دانش آموزان اولویت پیشگیری اعتیاد در سال ۹۸ است

تهران- ایرنا- سرپرست معاونت کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: نخستین اقدام پیشگیرانه در سال ۹۸، تقویت و توسعه برنامه های توانمندسازی در سطح مدارس است؛ زیرا ۴۵ میلیون نفر از جمعیت کشور به نوعی با مدارس در ارتباط هستند.

حمید صرامی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا با اشاره به اولویت های پیشگیری از سوءمصرف مواد مخدر در سال ۹۸، افزود: یکی از مراکز بسیار مهم برای مداخلات و کنترل اعتیاد، وزارت آموزش و پرورش است. این وزارتخانه با وجود حدود ۱۴ میلیون دانش آموز، یک میلیون کادر آموزشی و حدود ۲۰ میلیون خانوار مرتبط با آن، می تواند در زمینه پیشگیری از اعتیاد نقش داشته باشد.
وی با اشاره به اجرای طرح «توانمندسازی دانش آموزان» در مدارس اظهار داشت: طبق برایند انجام شده قرار است آموزش و پرورش تا پایان سال تحصیلی ۹۸، صد در صد مدارس متوسطه دوم را تحت پوشش این طرح قرار دهد.
صرامی به تجدیدنظر جدی در برنامه های پیشگیری در وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد و گفت: تعدد برنامه های پیشگیرانه در مدارس آفتی است که مدیران را خسته و متولیان آموزش را سردرگم کرده است.
وی اظهار داشت: در سطح مدارس برنامه مروج سلامت، برنامه مدیریت مورد، توانمندسازی دانش آموزان، خودمراقبتی، برنامه مدرسه محور و برنامه همکاری خانه و مدرسه اجرا می شود که این حجم از برنامه ها تاثیر مثبت ندارد و تاکید ستاد این است که حجم برنامه ها از نظر کمی کاهش و از نظر کیفیت ارتقا یابد.
معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر به کاستی های حوزه پیشگیری اشاره کرد و افزود: ضعف دانش تخصصی، کمبود نیروی انسانی، خرده نظام های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به عنوان تعیین کننده های اعتیاد از یک سو و از سویی دیگر وجود مولفه هایی مانند فقر، بیکاری، تورم و مشکلات خانوادگی موجب می شود تا اقدامات پیشگیرانه موثر واقع نشوند.
صرامی اضافه کرد: دستگاه های فرهنگی کشور از جمله وزارت آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت علوم، رسانه ها، ائمه جمعه و جماعات و سازمان تبلیغات اسلامی ظرفیت های بی بدلیلی دارند که می توانند با استفاده از آنها در افزایش پیشگیری از اعتیاد نقش موثر ایفا کنند.
این مقام مسئول در ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: برنامه های پیشگیری اولیه از مصرف مواد مخدر جزو اولویت های پایدار و راهبردی ستاد مبارزه با مواد مخدر است. اکنون حداکثر ۱۵ درصد از جمعیت کشور تحت پوشش برنامه های پیشگیری قرار دارند و پیشگیری از مصرف مواد برای کاهش میزان بروز و شیوع مصرف با جدیت برای سال ۹۸ به عنوان سومین سال برنامه ششم توسعه دنبال خواهد شد.
صرامی افزود: اگر مداخلات پیشگیرانه در محیط های آموزشی مورد توجه قرار گیرد و همه دستگاه ها هماهنگی و هم افزایی لازم را داشته باشند، عمده بودجه سال آینده بعد از ابلاغ به وزارتخانه های آموزشی برای پیشگیری اولیه از مصرف مواد مخدر اختصاص داده می شود تا از بروز اعتیاد جلوگیری شود.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

در اوج ناامیدی پیروز مسابقه شدم

 به گزارش هفته نامه افق کویر:خبرنگار ما در